محمد رضا تقوا؛ محمد نقی زاده؛ رضا نقی زاده
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 1-28
چکیده
با توجه به گسترش روزافزون نرم افزارهای متن باز در سالهای اخیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تدوین ره نگاشتی جامع جهت توسعه این نرم افزارها در کشور ضروری به نظر میرسد. تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت بندی عوامل مهمی که توجه به آنها میتواند منجر به تدوین ره نگاشتی جامع و فراگیر در این حوزه شود، میپردازد. به همین جهت با بررسی ...
بیشتر
با توجه به گسترش روزافزون نرم افزارهای متن باز در سالهای اخیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تدوین ره نگاشتی جامع جهت توسعه این نرم افزارها در کشور ضروری به نظر میرسد. تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت بندی عوامل مهمی که توجه به آنها میتواند منجر به تدوین ره نگاشتی جامع و فراگیر در این حوزه شود، میپردازد. به همین جهت با بررسی برخی از مشهورترین تحقیقات انجام شده جهت تدوین برنامههای کلان و ره نگاشتهای توسعه نرم افزارهای متن باز، 21 عامل مهم شناسایی شده است. پس از طراحی دو پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان، هشت عامل به عنوان الزامات اصلی تدوین ره نگاشت توسعه نرم افزارهای متن باز در ایران استخراج شد و اولویتهای آنها تعیین گردید. در انتها نیز این الزامات در قالب سه بعد اصلی ره نگاشت فناوری که شامل بعد استراتژیهای کلان ملی و سیاستهای بازار، بعد محصول و فناوری و بعد منابع و زیرساختها میباشد، ارائه شده است. الزامات بدست آمده در این مقاله با توجه به ظرفیتهای کشور در حوزه نرم افزارهای متن باز، نمایش بهتری از الزامات مورد نیاز برای تدوین ره نگاشت نرم افزارهای متن باز در کشور را داراارائه می کند.
جعفر باقری نژاد؛ هاله ستاری
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-23
چکیده
در این تحقیق بامرور ادبیات موضوع و تحلیل تطبیقی مدلهای ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی، مدل مفهومیمتناسب با شرایط بومی برای سنجشمیزان آمادگی سازمانها جهت پذیرش، به کارگیری و بهرهگیری از فناوریاطلاعات و ارتباطات توسعه داده شد.این مدل شامل 6 معیار اصلی (تاکید وتعهد مدیریت ارشد، سیاستها وراهبردهای IT ،ابعاد تخصصی مدیریت، توسعه ...
بیشتر
در این تحقیق بامرور ادبیات موضوع و تحلیل تطبیقی مدلهای ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی، مدل مفهومیمتناسب با شرایط بومی برای سنجشمیزان آمادگی سازمانها جهت پذیرش، به کارگیری و بهرهگیری از فناوریاطلاعات و ارتباطات توسعه داده شد.این مدل شامل 6 معیار اصلی (تاکید وتعهد مدیریت ارشد، سیاستها وراهبردهای IT ،ابعاد تخصصی مدیریت، توسعه منابع انسانی IT، زیرساخت IT و فرآیندهای مبتنی برIT) و 25 زیر معیاراست. اعتبار این مدل از طریق کسب نظر خبرگان و انجام آزمون های آماری اعتبار سنجی اولیه صورت گرفت. سپس بااستفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و روش مقایسات زوجی و به کارگیری نرم افزار اکسپرت چویس به ارزیابی معیارها، زیر معیارها و وزندهی آنها پرداخته شد. در ادامه در مطالعه میدانی،مدل مذکور برای ارزیابی آمادگی سازمان مورد مطالعه به کارگرفته شد ونتایج و پیشنهادهای مرتبط با توسعه وارتقاء سطح مطلوبیت هر معیار و زیرمعیار ارائه گردید.
محمد رضا تقوا؛ سید مجتبی حسینی بامکانی؛ حمید رضا فلاح لاجیمی
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگیهای بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمانها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگیهای بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمانها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری اطلاعات، عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی است که هر کدام دارای شاخصهایی میباشند. فناوری اطلاعات دارای چهار شاخص: اقتصادی، امنیت، دقت و صحت اطلاعات، سرعت اطلاعات و ارتباطات بوده و عملکرد سازمانی نیز دارای چهار شاخص مشتری، مالی، منابع انسانی و اثربخشی سازمانی است. همچنین مزیت رقابتی شامل پنج شاخص قیمت/هزینه، کیفیت، تحویل به موقع محصول یا خدمت، نوآوری و زمان عرضه به بازار میباشد. بر اساس این مدل، پرسشنامه سنجش شاخصها تنظیم شد که بین 85 نفر از مدیران فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در سطح کشور توزیع و پس از تکمیل جمعآوری گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه حولفرضیههای تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شد که نشان میدهد عوامل IT به غیر از ایمن بودن، بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی تأثیر دارند.
وجه اله قربانی زاده؛ سارا بهفر
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-22
چکیده
امروزه با دستاوردهای جدیدی از کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. از این رو، ارزیابی آمادگی الکترونیک سازمانها به منظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات و فرصتهای آن از اهمیت بالایی برخوردار ...
بیشتر
امروزه با دستاوردهای جدیدی از کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. از این رو، ارزیابی آمادگی الکترونیک سازمانها به منظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات و فرصتهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی با رشد پژوهشهای مختلف در زمینه آمادگی الکترونیک و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجام شده در این موضوع را به شیوه نظاممند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجام شده در حوزه آمادگی الکترونیک سازمانها در ایران و با استفاده از روش فراتحلیل و نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 15 پایاننامه و 6 مقاله را مورد بررسی قرار میدهد. نتیجه فراتحلیل 112 متغیر نشان میدهد که متغیرهای، نیروی انسانی، عوامل مدیریتی، زیرساختهای لازم، قابلیتهای سازمانی، عوامل اقتصادی و محیطی بیشترین تأثیر را بر آمادگی الکترونیک سازمانها در ایران داشته است. یافتهها همچنین نشان میدهد که متغیرهای میانجی وجود دارد که نتایج تحقیقات را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
محمد بخت آزمای بناب؛ حسین علیاصغرزاده رومیانی
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-17
چکیده
با عمومیت یافتن سریع دسترسی به رایانه ها و فناوری اطلاعات و رسانه های مدرن، هیچکشوری نمی تواند اقتصاد قرن بیست و یکمی را بدون زیرساخت های الکترونیک مدرن وبه روز اداره کند. یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری مدیران، اطلاعات است؛ داشتناطلاعات صحیح و دقیق و به هنگام باعث بالارفتن سرعت تصمیم گیری شده و جلوی اتخاذبسیاری از تصمیمات ...
بیشتر
با عمومیت یافتن سریع دسترسی به رایانه ها و فناوری اطلاعات و رسانه های مدرن، هیچکشوری نمی تواند اقتصاد قرن بیست و یکمی را بدون زیرساخت های الکترونیک مدرن وبه روز اداره کند. یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری مدیران، اطلاعات است؛ داشتناطلاعات صحیح و دقیق و به هنگام باعث بالارفتن سرعت تصمیم گیری شده و جلوی اتخاذبسیاری از تصمیمات نادرست را خواهد گرفت. سیستم خودکارسازی اداری یکی از مهم ترینابزارها برای نیل به این مهم می باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر سیستمخودکارسازی اداری بر تصمیم گیری مدیران بانک مهر اقتصاد استان آ -شرقی است. این تحقیقبر روی 05 نفر از مدیران ستادی و مدیران شعب این بانک در سطح استان آ-شرقی انجامگرفت. نتایج حاصل از تحقیق حاضر مبین آن است سیستم خودکارسازی اداری بر افزایشصحت تصمیم گیری، افزایش دقت تصمیم گیری، به هنگام بودن تصمیم گیری، اقتصادی بودنتصمیم گیری مدیران بانک مهر اقتصاد آ -شرقی تاثیر دارد. این امر بار دیگر بر نقش و تاثیرسیستم خودکارسازی اداری بر تصمیم گیری ها صحه می گذارد.واژگان کلیدی: خودکارسازی اداری، تصمیم گیری، صحت، دقت، به هنگام بودن، اقتصادیبودن
محمد باشکوه؛ میترا شکسته بند
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1392، ، صفحه 1-24
چکیده
چابکی سازمان یکی از مفاهیم مدیریت مرتبط با رقابت، فعالیتهای کسبوکار و ساختارهایشرکت در قرن بیستویک مطرح است. چابکی شرکتها در کنار سایر تئوریهای مدیریت در موفقیتشرکتها در محیط متلاطم بازار اساسی است. در این راستا قابلیتهای فناوری اطلاعات از چابکیسازمان پشتیبانی کرده و نقش اساسی در درک و واکنش نسبت به محیط دارند. این تحقیق بدنبالبررسی ...
بیشتر
چابکی سازمان یکی از مفاهیم مدیریت مرتبط با رقابت، فعالیتهای کسبوکار و ساختارهایشرکت در قرن بیستویک مطرح است. چابکی شرکتها در کنار سایر تئوریهای مدیریت در موفقیتشرکتها در محیط متلاطم بازار اساسی است. در این راستا قابلیتهای فناوری اطلاعات از چابکیسازمان پشتیبانی کرده و نقش اساسی در درک و واکنش نسبت به محیط دارند. این تحقیق بدنبالبررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات در تسریع چابکی سازمان در بخش خدمات در حوزهبانکداری است، بنابراین این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، تحلیلی- توصیفی میباشد.جامعۀ آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بانک ملی در استان اردبیل به تعداد 600 نفر میباشد.روش نمونهگیری در این تحقیق بصورت تصادفی بوده و از طریق فرمول کوکران به تعداد 250 نفربهعنوان نمونه در نظر گرفته شده است. نتایج حاصله از تحلیل داده نشان میدهد که چهار قابلیتمعماری، زیرساخت، منابع انسانی و منابع ارتباطی ابعاد تشکیل دهنده قابلیت فناوری اطلاعات و نیزسه عامل حسگری، پاسخگویی و یادگیری ابعاد تشکیل دهنده چابکی سازمانی است و بررسیرابطه از طریق آزمون همبستگی و تحلیل مسیر نشان میدهد که رابطه معناداری بین قابلیتهایفناوری اطلاعات با چابکی سازمان در حوزه بانکداری برقرار است.
زهرا جلائیان زعفرانى؛ مهدى سیف برقى
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 1-18
چکیده
در این تحقیق به ارائ هى مدلى جدید در خصوص ارزیابى کارکنان با د رنظ رگرفتن ویژگ یهاى شغلى آنانپرداخته م ىشود؛ ب هگون های که کارکنان را ن هتنها براساس ویژگ یهای فردی، بلکه براساس ویژگ یهای شغلی کهدر آن مشغول به کار هستند نیز ارزیابی م یکند. این نکته مه مترین ویژگى این تحقیق نسب تبه موارد مشابه قبلىاست. براساس مدل ارائ هشده، برای دو دست ...
بیشتر
در این تحقیق به ارائ هى مدلى جدید در خصوص ارزیابى کارکنان با د رنظ رگرفتن ویژگ یهاى شغلى آنانپرداخته م ىشود؛ ب هگون های که کارکنان را ن هتنها براساس ویژگ یهای فردی، بلکه براساس ویژگ یهای شغلی کهدر آن مشغول به کار هستند نیز ارزیابی م یکند. این نکته مه مترین ویژگى این تحقیق نسب تبه موارد مشابه قبلىاست. براساس مدل ارائ هشده، برای دو دست هى ویژگ یهای فردی و ویژگ یهای شغلی، معیارها ىهای مربوطه باضرایب مجزایی تعیین م یشود. معیارهاى فردى از طریق مطالعات کتابخان هاى و انتخاب و دست هبندى بخشى ازآنها در سه گروه مدیریتى، اجتماعى و فنى ب هدست آمد هاند. معیارهاى شغلى نیز ب راساس نتایج یکى از مطالعاتصور تگرفته انتخاب شده است. ب همنظور تعیین ضرایب معیارهاى فردی اصلى و فرعى ب هترتیب از روش مقایساتساده AHP ساده و فازی و براى تعیین ضرایب معیارهاى شغلی از روش مقایسات زوجى AHP زوجى روشاستفاده م ىشود. در نهایت به هریک از کارکنان در خصوص هریک از معیارهاى شغلى و فردى، امتیازاتى(حداکثر 5 امتیاز) داده م ىشود. رتب هبندی کارکنان ب راساس ضرایب ویژگ یهای فردی و شغلى و همچنین امتیازانجام م یگیرد. امتیاز نهایى هریک از کارکنان ب راساس میانگین TOPSIS کس بشده، با استفاده از الگوریتمیک TOPSIS حاصل م ىشود. کلی هی مراحل فوق در قالب TOPSIS حسابى دو امتیاز ب هدس تآمده از روشطراحی شده است و در VB و با زبان برنام هنویسی Excel سیستم پشتیبان تصمی مگیری در صفح هی گسترد هیسطح دو اداره که از نظر ماهیت کارى با یکدیگر متفاوت هستند، شامل ادار هی خدمات الکترونیک با 6 نفر کارمندو ماهیت کار اجرایى و ادار هى حراست با 30 نفر کارمند و ماهیت کار نظارتى پیاد هسازى شده است.
وجه اله قربانی زاده؛ حبیب رود ساز؛ جعفر عباس پور
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-32
چکیده
در دهههای اخیر، هر روز با پیشرفتها و دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. ازاینرو، استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای کشور بهمنظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات ...
بیشتر
در دهههای اخیر، هر روز با پیشرفتها و دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. ازاینرو، استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای کشور بهمنظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات و فرصتهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی با رشد پژوهشهای مختلف در زمینه دولت الکترونیک و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجامشده در این موضوع را به شیوه نظاممند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجامشده در حوزه استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای ایرانی و با استفاده از روش فراتحلیل و نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 12 پایاننامه و 8 مقاله را مورد بررسی قرار میدهد. در مجموع تعداد 20 مطالعه بر اساس معیارهای درونسنجی انتخاب شده و موردبررسی قرار گرفته است. نتیجه فراتحلیل در زمینه موانع استقرار دولت الکترونیک 17 متغیّر نشان میدهد که بررسی پژوهشهای صورت گرفته در زمینه موانع استقرا دولت الکترونیک نشان میدهد که موانع سازمانی با اندازه اثر 943/0، موانع راهبردی با اندازه اثر 886/0 و موانع قانونی با اندازه اثر 735/0 و موانع ماهیتی با اندازه اثر 703/0 و موانع مدیریتی با اندازه اثر 702/0 دارای بیشترین اثر بازدارندگی در استقرار دولت الکترونیک بوده است.
زهره دهدشتی شاهرخ؛ محمد تقی تقوی فرد؛ محمد رضا کریمی علویجه؛ محمد مهدی پورسعید
دوره 3، شماره 9 ، آذر 1393، ، صفحه 1-24
چکیده
تغییرات اساسی که از قرن نوزدهم در جامعه و اقتصاد رخ داده بهوضوح در توسعه اجتماعات ما منعکس شده است. جوامع مصرف که قبلاً وجود نداشتند با گسترش رسانههای جمعی و بازاریابی مدرن پا به عرصه وجود گذاشتند و درنتیجه مردم بهطورفزایندهای هویتشان را به برندهایی که مصرف میکنند گره زدند از سوی دیگر بازار در قرن بیست و یکم، تحت سیطره فنّاوری ...
بیشتر
تغییرات اساسی که از قرن نوزدهم در جامعه و اقتصاد رخ داده بهوضوح در توسعه اجتماعات ما منعکس شده است. جوامع مصرف که قبلاً وجود نداشتند با گسترش رسانههای جمعی و بازاریابی مدرن پا به عرصه وجود گذاشتند و درنتیجه مردم بهطورفزایندهای هویتشان را به برندهایی که مصرف میکنند گره زدند از سوی دیگر بازار در قرن بیست و یکم، تحت سیطره فنّاوری پیشرفته ارتباطی خصوصاً وب 2.0 و تجارت الکترونیک قرار گرفته است بهتبع آن جوامع مجازی برند بهسرعت در حال گسترش هستند. با عنایت به مراتب فوق، این تحقیق به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت در این جوامع است. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش، پیمایش بوده و جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از مشتریان شرکتهای مورد تحقیق است که در جوامع مجازی برند این شرکتها عضو هستند. دادههای پژوهش از 408 نفر از اعضای جامعه جمعآوری شدند. بهمنظور آزمون فرضیات مرتبط با اجزاء مدل و آزمون کل مدل تحقیق، از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای مطالعه حاکی از این است که چهار دسته از عوامل یعنی عوامل مرتبط با برند، عوامل اجتماعی، عوامل مرتبط با محصول و عوامل کارکردی بر مشارکت در جوامع مجازی برند مؤثرند.
کامران فیضی؛ محمد ثابت مطلق؛ مهدی عابدینی نائینی
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، ، صفحه 1-20
چکیده
سامانههای برنامهریزی منابع سازمان با تسهیل عملیات سازمانها و یکپارچهسازی و اهرمی کردن عملیات پردازش دادههای کسبوکار، مزیت رقابتی مهمی را برای سازمانها حاصل کردهاند. بهمنظور اجرای موفقیتآمیز یک سامانه برنامهریزی منابع سازمان لازم است سامانهای انتخاب شود که بتواند با نیازهای سازمان همراستا شود؛ بنابراین ...
بیشتر
سامانههای برنامهریزی منابع سازمان با تسهیل عملیات سازمانها و یکپارچهسازی و اهرمی کردن عملیات پردازش دادههای کسبوکار، مزیت رقابتی مهمی را برای سازمانها حاصل کردهاند. بهمنظور اجرای موفقیتآمیز یک سامانه برنامهریزی منابع سازمان لازم است سامانهای انتخاب شود که بتواند با نیازهای سازمان همراستا شود؛ بنابراین یک رویکرد تصمیمگیری مناسب برای انتخاب این سامانه نیازمند است بهنحویکه هم نیازهای سازمان و هم ویژگیهای سامانه و همچنین تعامل بین آنها را در نظر بگیرد. بدین منظور در این مطالعه یک چارچوب تصمیمگیری ترکیبی برای انتخاب سامانه برنامهریزی منابع سازمان مبتنی بر مفهوم گسترش عملکرد کیفیت، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و ویکور ارائه شده است. چارچوب ارائهشده باعث میشود هم نیازهای سازمان و هم ویژگیهای سامانه لحاظ شود. برای اعتباربخشی مدل، مدل طراحیشده در یک مورد مطالعاتی بکار گرفته شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که از میان معیارهای شناساییشده هزینه و کارکرد سامانه بیشترین اهمیت را دارند و از میان گزینههای پژوهش گزینه ششم از لحاظ تمام معیارهای مدنظر مناسبترین مورد است.
محمدرضا اردلان؛ سیروس قنبری؛ محمدفائق محمدی
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-24
چکیده
وجود سازمانهایی که در آن به نقش افکار و ایدههای تکتک اعضاء اهمیت دهد و اجازه ابراز عقاید و ایدههای نو را متناسب با پیشرفتهای نوین عصر اطلاعات به کارکنان بدهد؛ نیازمند رهبرانی است که پیشرو این مهم باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین در بروز آوای سازمانی با تحلیلی بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته ...
بیشتر
وجود سازمانهایی که در آن به نقش افکار و ایدههای تکتک اعضاء اهمیت دهد و اجازه ابراز عقاید و ایدههای نو را متناسب با پیشرفتهای نوین عصر اطلاعات به کارکنان بدهد؛ نیازمند رهبرانی است که پیشرو این مهم باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین در بروز آوای سازمانی با تحلیلی بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد، جامعه آماری کلیه کارکنان سازمانهای دولتی شهر سنندج(سایت اداری) بود، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار اندازهگیری پرسشنامه رهبری تحولآفرین باس و اویلو(2002) ، آوای سازمانی همس(2012) و فناوری اطلاعات اکبری و همکاران (1391) بود. تحلیل عاملی تأییدی روایی سازه پرسشنامهها و آلفای کرونباخ پایایی آنها را در سطح مناسب ارزیابی کرد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها روشهای آماری همبستگی، رگرسیون چندگانه و مدلیابی معادلات ساختاری به کار گرفته شد. یافتهها نشان داد که رهبری تحولآفرین تأثیر معنیداری بر هر دو متغیر (آوای سازمانی،فناوری اطلاعات) دارد. با این وجود ضریب تأثیر دو بعد انگیزش و حمایت اجتماعی مثبت و بیشتر از سایر ابعاد است، همچنین میزان تأثیر گذاری رهبری تحولآفرین با واسطه فناوری اطلاعات منفی(20/0-) به دست آمد.
مسعود عابسی؛ الهه حاجی گل یزدی؛ حسن حسینی نسب؛ محمد باقر فخرزاد
دوره 3، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 1-20
چکیده
منطق یادگیری ازاستثنائات چالشی قابل توجه در حوزه دادهکاوی است. استثنائات پدیدههای نادری هستند که رفتاری مثبت و متفاوت از الگوهای اصلی و مورد انتظار موجود در پایگاهداده از خود بروز می دهند. ایجاد چارچوبی کارا برای افزایش اطمینان به پدیدههای استثنایی در کشف دانش و یادگیری موثر از آن حائز اهمیت است. در این پژوهش، الگویی ...
بیشتر
منطق یادگیری ازاستثنائات چالشی قابل توجه در حوزه دادهکاوی است. استثنائات پدیدههای نادری هستند که رفتاری مثبت و متفاوت از الگوهای اصلی و مورد انتظار موجود در پایگاهداده از خود بروز می دهند. ایجاد چارچوبی کارا برای افزایش اطمینان به پدیدههای استثنایی در کشف دانش و یادگیری موثر از آن حائز اهمیت است. در این پژوهش، الگویی بر اساس تئوری استثنائات و تئوری اطلاعات ارائه شده است تا چالشهای پیشروی دادهکاوی دادههای استثنایی را برطرف نماید. نخست از تابع آنتروپی رنی برای شناسایی استثنائات استفاده و سپس با بکارگیری رویکرد یادگیری پایین به بالا بر مبنای الگوریتم پیشنهادی RISE ارتقا یافته، قوانین حاکم بر بروز رفتار استثنایی استخراج میگردد. به منظور تعیین کارایی مدل پیشنهادی، کشف سهام استثنایی و یادگیری رفتار آنها مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع 1334 سهم مورد بررسی 36 سهم رفتار استثنایی داشته اند که رفتار آن ها در قالب سه قانون مشخص شده است. ارجحیت نتایج حاصل از مدل پیشنهادی نسبت به نتایج بدست آمده از بکارگیری الگوریتمهای معمول یادگیری بیانگرکارایی مدل ارائه شده است. است.
حامد دهقانان؛ پویا پورمقدسیان
چکیده
یکی از دستاوردهای سودمند فناوری اطلاعات در سازمان ها تیم های مجازی است. با بهره گیری از IT تیم های مجازی سرعت زیادی به عملیات سازمان بخشیده اند. یکی از مسایل مهمی که تیم های مجازی با آن روبه رو هستند،اعتماد است. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی اعتماد و اثربخشی تیم های مجازی با تاکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق تیم های مجازی ...
بیشتر
یکی از دستاوردهای سودمند فناوری اطلاعات در سازمان ها تیم های مجازی است. با بهره گیری از IT تیم های مجازی سرعت زیادی به عملیات سازمان بخشیده اند. یکی از مسایل مهمی که تیم های مجازی با آن روبه رو هستند،اعتماد است. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی اعتماد و اثربخشی تیم های مجازی با تاکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق تیم های مجازی موسسه ی فرهنگی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. تعداد40 تیم مجازی مشتمل بر 200 نفر کارمند به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و گردآوری داده ها به وسیله ی پرسشنامه انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار ایموس صورت گرفته است. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد در شرایطی که متغیر تسهیم دانش در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، تاثیر مولفه های اعتماد بر اثربخشی تیم های مجازی افزایش پیدا می کند.
بابک سهرابی؛ ایمان رئیسی وانانی؛ بابک بوترابی
چکیده
با ظهور انواع جدید کسبوکارها که منتج به افزایش پیچیدگی در فضای کسبوکار شده است، مدیران و سرمایهگذاران بیشازپیش نیازمند ابزارهایی هستند که با استفاده از آنها، شفافیت بیشتری در وضعیت آتی کسبوکار خود ایجاد نمایند. وضعیت مالی سازمانها در همه ادوار از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و بررسی سودآوری کسبوکار نیز از طریق تحلیل ...
بیشتر
با ظهور انواع جدید کسبوکارها که منتج به افزایش پیچیدگی در فضای کسبوکار شده است، مدیران و سرمایهگذاران بیشازپیش نیازمند ابزارهایی هستند که با استفاده از آنها، شفافیت بیشتری در وضعیت آتی کسبوکار خود ایجاد نمایند. وضعیت مالی سازمانها در همه ادوار از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و بررسی سودآوری کسبوکار نیز از طریق تحلیل وضعیت مالی سازمان تبیین میشود. صورتهای مالی، وضعیت مالی سازمان را در یک دوره مشخص در بردارند. در این تحقیق سعی بر آن است که با استفاده از نسبتهای مالی و با بهکارگیری الگوریتمهای دادهکاوی، سیستمی طراحی شود که با توجه به عملکرد گذشته شرکتهای صنعتی، سود خالص آنها را در آینده پیشبینی نماید و بر مبنای آن، تحلیل مناسبی از وضعیت عملکردی شرکت حاصل گردد. سیستم مبتنی بر شبکه عصبی که در این تحقیق طراحی شده است، با کشف روابط موجود میان نسبتهای مالی و سودآوری شرکتها، اقدام به پیشبینی سود خالص سازمانها مینماید.
محمدتقی تقوی فرد؛ زهرا وفادار؛ مهدی رحیمی؛ مجتبی آقایی
چکیده
در همه کشورها، نهاد یا نهادهایی موظف به حکمرانی در حوزه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات میباشند. در ایران نیز حکمرانی این حوزه به عهده چندین نهاد است که باید مجموعه متعاملی از عناصر و ارتباطات بین آنها را در سطح ملی در نظر گرفت. هدف اصلی این مقاله تحلیل نهادی نظام حکمرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ایران بر پایه چرخه انسجام ...
بیشتر
در همه کشورها، نهاد یا نهادهایی موظف به حکمرانی در حوزه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات میباشند. در ایران نیز حکمرانی این حوزه به عهده چندین نهاد است که باید مجموعه متعاملی از عناصر و ارتباطات بین آنها را در سطح ملی در نظر گرفت. هدف اصلی این مقاله تحلیل نهادی نظام حکمرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ایران بر پایه چرخه انسجام سیاستگذاری و بررسی چالشهای موجود است. با مرور منابع و مراجع، یک مدل برای بررسی انسجام در سیاستگذاری استخراج شده است که بر پایه این مدل و با مطالعه وسیع مستندات و مصاحبه با خبرگان این حوزه، از طریق شناسایی نهادهای متولی در امر حکمرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و تبیین وظایف و نقشهای کلیدی آنها در جهت سیاستگذاری، به تحلیل وضعیت فعلی و چالشهای نهادی در هر فاز این مدل پرداختهایم. در انتهای مقاله پیشنهادهایی برای غلبه بر این چالشهای پیش رو ارائه کردهایم.
سودابه نامدار زنگنه؛ آرزو قهقایی؛ فروزان ناصری
چکیده
گسترش روزافزون خدمات ارتباطات راه دور بهویژه خدمات ارائهشده توسط اپراتورهای تلفن همراه و افزایش رقابت، آنها را به ارائه خدمات جدید و متنوع ترغیب کرده است. اپراتورها سعی میکنند با ارائه کیفیت و قیمت مناسب بهعنوان عوامل مؤثر بر رضایت کاربران، علاوه بر حفظ کاربران خدمات فعلی، آنها را برای پذیرش و استفاده از نوآوریهای ...
بیشتر
گسترش روزافزون خدمات ارتباطات راه دور بهویژه خدمات ارائهشده توسط اپراتورهای تلفن همراه و افزایش رقابت، آنها را به ارائه خدمات جدید و متنوع ترغیب کرده است. اپراتورها سعی میکنند با ارائه کیفیت و قیمت مناسب بهعنوان عوامل مؤثر بر رضایت کاربران، علاوه بر حفظ کاربران خدمات فعلی، آنها را برای پذیرش و استفاده از نوآوریهای جدید تشویق نمایند. با توجه به اهمیت این مسئله، در این مقاله به بررسی اثر کیفیت خدمات و رضایت مشتری بر پذیرش خدمات جدید ارائهشده توسط اپراتورهای تلفن همراه و پیشبینی پذیرش نوآوری پرداختهشده است. تحلیل ارتباط سه فاکتور کیفیت خدمات، رضایت مشتری و پذیرش خدمات جدید در اپراتور همراه اول با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد مقایسه قرار میگیرد. همچنین پس از استخراج فاکتورهای مناسب، احتمال پذیرش خدمات جدید با استفاده از رگرسیون لجستیک پیشبینی میشود. نتایج نشان داد که مشتری مداری و انعطافپذیری در ارائه خدمات دارای اثر زیادی بر پذیرش نوآوری توسط کاربران اثرگذار میباشند و اپراتور همراه اول با تمرکز بر این دو شاخص در ارائه خدمات جدید میتواند کاربران زیادی را جذب نماید.
اکبر عالم تبریز؛ مهرانگیز عباسی
چکیده
قابلیتهای فناوری اطلاعات نقش مهمی در محیط پرسرعت و در حال تغییر ایفا میکند. این نکته قابل تاکید است که سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند از نظر کسب، ذخیره و انتقال دانش میتوانند پیشرو دیگر سازمانها باشند و فناوری در کمیت وکیفیت یادگیری بسیار موثر است و یادگیری از جمله عوامل کلیدی در بهبود عملکرد ...
بیشتر
قابلیتهای فناوری اطلاعات نقش مهمی در محیط پرسرعت و در حال تغییر ایفا میکند. این نکته قابل تاکید است که سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند از نظر کسب، ذخیره و انتقال دانش میتوانند پیشرو دیگر سازمانها باشند و فناوری در کمیت وکیفیت یادگیری بسیار موثر است و یادگیری از جمله عوامل کلیدی در بهبود عملکرد سازمان است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی از طریق ظرفیتجذب دانش ویادگیری سازمانی می پردازد. از لحاظ تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای فعال در صنایع آب و فاضلاب، ساختمان، نانو و مخابرات است. که در مجموع 203 شرکت به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و اطلاعات آنها از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیلعاملیتاییدی و مدلیابیمعادلاتساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده گردیده است. بررسی نتایج این تحقیق گویای این مطلب است که قابلیتهای فناوری اطلاعات از طریق یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت دارد. از سوی دیگر قابلیت های فناوری اطلاعات از طریق ظرفیت جذب دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر ندارد.
وجه الله قربانی زاده؛ حبیب رودساز؛ حسین محمدی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله بررسی تعدیلکنندگی متغیرهایی چون خود اثربخشی، وجهه ادراکشده، هنجارهای ذهنی و ابتکار فردی بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک تجارت است. پیرو سند چشمانداز 20 ساله، بررسی موانع و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات، بهویژه بانکداری اینترنتی در کشور ضروری مینماید. در این پژوهش از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله بررسی تعدیلکنندگی متغیرهایی چون خود اثربخشی، وجهه ادراکشده، هنجارهای ذهنی و ابتکار فردی بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک تجارت است. پیرو سند چشمانداز 20 ساله، بررسی موانع و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات، بهویژه بانکداری اینترنتی در کشور ضروری مینماید. در این پژوهش از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری دادهها از مشتریان شعب مناطق غرب-مرکز بانک تجارت تهران استفاده شد و با روش مدل معادلات ساختاری نسبت به سنجش الگوی تحقیق اقدام گردید؛ همچنین با فرمول کوهن به کمک نرمافزار" اسمارت پی ال اس" تعدیلکنندگی متغیرها به بوته آزمایش گذارده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که «تطبیقپذیری سیستم» و «آگاهی دریافت شده» از مهمترین موانع بانکداری اینترنتی است؛ درحالیکه «مقاومت در برابر تغییر» و «سهولت استفاده» تأثیر معناداری بر قصد افراد در پذیرش بانکداری اینترنتی تجارت ندارد. البته متغیرهای «خود اثربخشی»، «وجهه ادراکشده»، «هنجارهای ذهنی» و «ابتکار فردی» رابطه بین قصد افراد و استفاده حقیقی آنها را بهصورت معناداری تعدیل میکند.
حمید سپهردوست؛ لیلی صدری
چکیده
بسیاری از اقتصاددانان، کندی رشد اقتصادی در بازارهای مالی کشورهای در حال توسعه را به ناکارآمدی و توسعه نیافتگی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت داده و اصلاحات نظاممند این بخش را برای دستیابی به رشد اقتصادی بیشتر و سریعتر توصیه میکنند. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد بازار سرمایه ایران ...
بیشتر
بسیاری از اقتصاددانان، کندی رشد اقتصادی در بازارهای مالی کشورهای در حال توسعه را به ناکارآمدی و توسعه نیافتگی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت داده و اصلاحات نظاممند این بخش را برای دستیابی به رشد اقتصادی بیشتر و سریعتر توصیه میکنند. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد بازار سرمایه ایران بر اساس شواهد تجربی گرفته شده از بازار بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 الی 1393 است. برای این منظور از متغیرهای مستقل شامل تعداد کاربران معاملات برخط، حجم معاملات بر خط، تعداد اطلاعیه های منتشر شده و کاربران مراجعه کننده به سامانه بازار بورس، مقدار هزینههای انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، نسبت فعالان بازار سرمایه به تعداد کاربران بازار سرمایه و نسبت معاملات بر خط یا آنلاین به حجم کل معاملات استفاده شد تا به بررسی تاثیر عوامل یاد شده بر متغیر وابسته یعنی شاخص رشد بازار سرمایه بر مبنای حجم ریالی و حجم مقداری سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازیم. با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره و آزمون فرضیههای پژوهش، یافتههای پژوهش بیانگر این واقعیت است که ابزار و تجهیزات مرتبط با مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) اثر مثبت و معنیداری بر رشد بازار سرمایه بورس اوراق بهادار کشور طی دوره مورد مطالعه داشته است. البته در نوع استفاده از روشهای متفاوت در شفاف سازی اطلاعات نیز تفاوت معنیدار مشاهده میگردد.
عبدالمجید ایمانی؛ اعظم حسینی فر؛ مسلم مبارکی
چکیده
با توجه به اینکه در دنیای رقابتی امروز، افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز میتواند بر کسبوکارهای تأثیرگذار باشند؛ شبکههای اجتماعی بهمنزله یک مشخصه اجتماعی، نیروی محرکه و پایهای، برای انسجام اجتماعی در فعالیتهای کسب کارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی (محتوای ...
بیشتر
با توجه به اینکه در دنیای رقابتی امروز، افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز میتواند بر کسبوکارهای تأثیرگذار باشند؛ شبکههای اجتماعی بهمنزله یک مشخصه اجتماعی، نیروی محرکه و پایهای، برای انسجام اجتماعی در فعالیتهای کسب کارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی (محتوای روابط اجتماعی، ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، شیوه انتقال اطلاعات) در توسعه کارآفرینی دیجیتالی (آنالیز فرصت، ایجاد و توسعه وبسایت، برنامه بازاریابی الکترونیکی، اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی) است. جامعه آماری تحقیق شامل 70 نفر از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان است که با ترکیب پرسشنامهها تعداد 35 پرسشنامه از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش ازنظر ماهیت، توصیفی ـ پیمایشی است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار (Spss) و معادلات ساختاری (Smart pls) استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی دیجیتالی تأثیر مثبت و معناداری دارد و از بین ابعاد شبکههای اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی، شیوه انتقال اطلاعات، منابع اجتماعی اطلاعات دارای بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی دیجیتالی دارند.
محمدتقی تقوی فرد؛ رویا حجازی نیا
چکیده
رسانهی اجتماعی به عنوان یکی از تحولات پدید آمده در عرصهی فناوری اطلاعات، توانسته توجه بسیاری را در بخش دولتی به خود معطوف نماید. دراین راستا دولتها بایستی تمهیدات لازم را جهت بهرهمندی از فناوری مذکور فراهم نمایند تا بتوانند خدماتی متناسب با نیازمندیهای عصر حاضر ارائه نمایند. ؛ که در این بین پاندمی کووید19 و لزوم ارائه ی خدمات ...
بیشتر
رسانهی اجتماعی به عنوان یکی از تحولات پدید آمده در عرصهی فناوری اطلاعات، توانسته توجه بسیاری را در بخش دولتی به خود معطوف نماید. دراین راستا دولتها بایستی تمهیدات لازم را جهت بهرهمندی از فناوری مذکور فراهم نمایند تا بتوانند خدماتی متناسب با نیازمندیهای عصر حاضر ارائه نمایند. ؛ که در این بین پاندمی کووید19 و لزوم ارائه ی خدمات غیرحضوری بر اهمیت استفاده از رسانه اجتماعی در بخش دولتی افزوده است. پژوهش حاضر با هدف ارائهی مدل بلوغ خدمات دولتی در بستر رسانههای اجتماعی(دولت الکترونیک2.0) در کشورهای درحال توسعه انجام شده است. برایناساس با استفاده از روش تحقیق آمیخته سعی شد تا ابعاد مختلف مدل مذکورشناسایی شود. در فاز کیفی پژوهش، از بررسی کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته و روش تحلیل تماتیک استفاده شد. در فاز کمی نیز از پرسشنامه محققساخته ، آزمون تی تک نمونه ای و کای- دو، بهره برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد مدل بلوغ دولت الکترونیک 2.0 شامل فازهای ابتدایی(فعالیت شفاف سازی اطلاعات)، مدیریت شده(فعالیت خلق و مدیریت دانش)،تعریف شده(مشارکت و همکاری)، به صورت کمی مدیریت شده(عملیات واقعی خدمات رسانی و انجام تراکنش)و بهینه شده(هوشمندسازی ارائه ی خدمات) است.
الهام فاضلی ویسری؛ محمد جواد تقی پوریان؛ قیدر قنبرزاده؛ رضا طاولی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی مولفه ها و توسعه روابط درونی مولفه های بازاریابی ویروسی در کسب و کار برخط می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر در نسلهای سه گانه X,Y و Z و در بخش کمی شامل 460 نفر از خریداران بر خط می باشد. در بخش کیفی از تکنیک فرافکنی تداعی کلمات، تکمیل جملات و تمرینات رویا و در قالب مصاحبه عمیق و استفاده از نرم افزار MAXQDA ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی مولفه ها و توسعه روابط درونی مولفه های بازاریابی ویروسی در کسب و کار برخط می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر در نسلهای سه گانه X,Y و Z و در بخش کمی شامل 460 نفر از خریداران بر خط می باشد. در بخش کیفی از تکنیک فرافکنی تداعی کلمات، تکمیل جملات و تمرینات رویا و در قالب مصاحبه عمیق و استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی از 12 خبره برای تعیین شاخص لاوشه و از SPSS برای تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و برای تعیین مدل روابط درونی تکنیک DEMATEL و نرم افزار MATLAB و AMOS آزمون شد. روایی و پایایی در بخش کیفی به دلیل درگیری مداوم، استفاده از تلفیق در تحقیق، بازنگری محقق دارای اعتبار و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی(CFA) جهت سنجش روایی با نرم افزار AMOS و روش آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS جهت سنجش پایایی استفاده شده است. یافته ها در بخش کیفی حاکی از 6 مولفه جدید در حوزه بازاریابی ویروسی شامل پشتیبانی برخط، محصولات برخط، جذابیت برخط، ریسک برخط، اعتماد برخط و ترغیب برخط می باشد. نتایج تکنیک دیمتل و آزمون معادلات ساختاری نشان داد مدل بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای برخط بدین گونه می باشد که پشتیبانی برخط با جذابیت برخط، جذابیت برخط با ترغیب برخط، جذابیت برخط با اعتماد برخط و اعتماد برخط با ریسک برخط رابطه دارند، خدمات برخط با جذابیت برخط و ترغیب برخط با ریسک برخط رابطه ای باهم ندارند.
مهرنوش مهدی ساسان؛ قاسم بخشنده
چکیده
با توجه به تحولات سریع اقتصادی، تکنولوزیکی و حتی سیاسی در دنیای امروز، استفاده از سیستمهای هوشمند کسب و کار در سازمان ها، امری اجتناب نا پذیر است و پژوهش حاضر نیز رابطه سیستمهای هوشمند کسب و کار و عملکرد سازمان را در پژوهشهای پیشین، به صورت جامع مورد بررسی قرار داده است. در این راستا 1244 مقاله با مرور سیستماتیک شناسایی و مطالعه ...
بیشتر
با توجه به تحولات سریع اقتصادی، تکنولوزیکی و حتی سیاسی در دنیای امروز، استفاده از سیستمهای هوشمند کسب و کار در سازمان ها، امری اجتناب نا پذیر است و پژوهش حاضر نیز رابطه سیستمهای هوشمند کسب و کار و عملکرد سازمان را در پژوهشهای پیشین، به صورت جامع مورد بررسی قرار داده است. در این راستا 1244 مقاله با مرور سیستماتیک شناسایی و مطالعه گردید و در نهایت تعداد 8 مقاله معیارهای لازم جهت ورود به فراتحلیل را دارا بودند به عنوان مبنای ورود به فراتحلیل انتخاب شدند. دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار CMA2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون N ایمن از خطا حاکی از عدم وجود سوگیری انتشار در دادهها بود و از نظر همگونی یا ناهمگونی نیز شاخص I2 و آماره Q هر دو حاکی از ناهمگون بودن اندازه اثرات مشاهده شده داشتند؛ از این رو از مدل تصادفی برای ارزیابی اندازه اثر کل استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه سیسمهای هوشمند کسب و کار و عملکرد سازمان مثبت و دارای اندازه اثری معادل 474/0 می باشد.
محسن مطیعی؛ مینا اسماعیلی؛ داود حسین پور
چکیده
vپژوهش حاضر باهدف بررسی اثر سه مؤلفه هزینه مبادله شامل عدماطمینان، دارایی خاص و فرکانس بر برونسپاری و همچنین، بررسی دارایی خاص و عدماطمینان بر نوآوری باز به خارج، در شرکتهای فناور مالی بانکی مستقر در تهران انجام گرفته است. در این راستا دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن به روش تصادفی ساده بین 123 نفر از مدیران شرکتهای ...
بیشتر
vپژوهش حاضر باهدف بررسی اثر سه مؤلفه هزینه مبادله شامل عدماطمینان، دارایی خاص و فرکانس بر برونسپاری و همچنین، بررسی دارایی خاص و عدماطمینان بر نوآوری باز به خارج، در شرکتهای فناور مالی بانکی مستقر در تهران انجام گرفته است. در این راستا دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن به روش تصادفی ساده بین 123 نفر از مدیران شرکتهای فناور گردآوری و با کمک تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد بالارفتن دارایی خاص باعث کاهش برونسپاری و افزایش صدور نوآوری باز به خارج میشود. بالارفتن عدماطمینان سبب کاهش برونسپاری و افزایش صدور نوآوری باز به خارج میشود. بالا رفتن فرکانس مبادلات نیز سبب کاهش برونسپاری میشود.
مسعود سیم خواه؛ الهه محمدخانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با نقش میانجی استرس شغلی و رضایت شغلی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری نامحدود شامل اساتید دانشگاه است که تعداد384 نفر بهروش دردسترس انتخاب شدند. جمعآوری داده با استفاده از پرسشنامههای الکترونیک و تحلیل آماری با نرمافزارهایSPSS وSMARTPLS3 انجامشد. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با نقش میانجی استرس شغلی و رضایت شغلی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری نامحدود شامل اساتید دانشگاه است که تعداد384 نفر بهروش دردسترس انتخاب شدند. جمعآوری داده با استفاده از پرسشنامههای الکترونیک و تحلیل آماری با نرمافزارهایSPSS وSMARTPLS3 انجامشد. نتایج پژوهش نشانداد که با افزایش تعارض کار-خانواده تنها در وضعیت تدریس مجازی رضایت از زندگی کاهشیافت؛ تأثیر استرس شغلی بر رضایت از زندگی در وضعیت تدریس حضوری و مجازی معنادار نبود؛ تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با میانجیگری جزئی رضایت شغلی تنها در وضعیت تدریس مجازی معنادار بود و نقش استرس شغلی در رابطه بین تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی بهعنوان میانجی جزئی تأیید شد. نتایج حاصل از مقایسه اختلاف میانگینها نشانداد که تداخل کار با خانواده مبتنیبر اجبار در وضعیت تدریس مجازی بیشتر از حضوری بود و اساتید بهمراتب در شرایط بدتری قرار داشتند.