آذین دالوند؛ مسعود سیم خواه؛ داوود جعفری
چکیده
در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر جنسیت، به بررسی تأثیر ویژگیهای جوامع برند آنلاین بر دلبستگی مشتری و وفاداری برند میپردازیم. در این راستا اثر میانجی دلبستگی و همچنین اثر متعاقب آن بر وفاداری برند سنجیده میشود. جامعه آماری این تحقیق تمامی افرادی هستند که حداقل عضو یکی از جوامع برند آنلاین میباشند. از این ...
بیشتر
در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر جنسیت، به بررسی تأثیر ویژگیهای جوامع برند آنلاین بر دلبستگی مشتری و وفاداری برند میپردازیم. در این راستا اثر میانجی دلبستگی و همچنین اثر متعاقب آن بر وفاداری برند سنجیده میشود. جامعه آماری این تحقیق تمامی افرادی هستند که حداقل عضو یکی از جوامع برند آنلاین میباشند. از این جامعه با استفاده از روش تعیین حجم نمونه لازم برای تحلیل عاملی، تعداد 256 نفر بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه الکترونیک از طریق شبکههای اجتماعی در بین افرادی که حداقل عضو یکی از جوامع برند آنلاین هستند توزیع شد و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که دو ویژگی از خصوصیات جوامع برند آنلاین، «کیفیت اطلاعات» و «تعامل مجازی» بر دلبستگی مشتری تأثیرگذار نیستند و از طرفی دلبستگی مشتری تأثیر مثبت و معناداری را بر وفاداری به برند نشان میدهد. در تحلیل نتایج میانجی گر و تعدیل گر دریافتیم؛ جامعه برند آنلاین از طریق دلبستگی مشتری بر وفاداری برند تأثیرگذار است. همچنین جنسیت، اثر کیفیت اطلاعات و تعامل مجازی را بر دلبستگی مشتری تعدیل نمیکند. در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر جنسیت، به بررسی تأثیر ویژگیهای جوامع برند آنلاین بر دلبستگی مشتری و وفاداری برند میپردازیم. در این راستا اثر میانجی دلبستگی و همچنین اثر متعاقب آن بر وفاداری برند سنجیده میشود. جامعه آماری این تحقیق تمامی افرادی هستند که حداقل عضو یکی از جوامع برند آنلاین میباشند. از این جامعه با استفاده از روش تعیین حجم نمونه لازم برای تحلیل عاملی، تعداد 256 نفر بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه الکترونیک از طریق شبکههای اجتماعی در بین افرادی که حداقل عضو یکی از جوامع برند آنلاین هستند توزیع شد و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید. نتایج بهدستآمده بیانگر آن است که دو ویژگی از خصوصیات جوامع برند آنلاین، «کیفیت اطلاعات» و «تعامل مجازی» بر دلبستگی مشتری تأثیرگذار نیستند و از طرفی دلبستگی مشتری تأثیر مثبت و معناداری را بر وفاداری به برند نشان میدهد. در تحلیل نتایج میانجی گر و تعدیل گر دریافتیم؛ جامعه برند آنلاین از طریق دلبستگی مشتری بر وفاداری برند تأثیرگذار است. همچنین جنسیت، اثر کیفیت اطلاعات و تعامل مجازی را بر دلبستگی مشتری تعدیل نمیکند.