محمدرضا اردلان؛ سیروس قنبری؛ محمدفائق محمدی
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-24
چکیده
وجود سازمانهایی که در آن به نقش افکار و ایدههای تکتک اعضاء اهمیت دهد و اجازه ابراز عقاید و ایدههای نو را متناسب با پیشرفتهای نوین عصر اطلاعات به کارکنان بدهد؛ نیازمند رهبرانی است که پیشرو این مهم باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین در بروز آوای سازمانی با تحلیلی بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته ...
بیشتر
وجود سازمانهایی که در آن به نقش افکار و ایدههای تکتک اعضاء اهمیت دهد و اجازه ابراز عقاید و ایدههای نو را متناسب با پیشرفتهای نوین عصر اطلاعات به کارکنان بدهد؛ نیازمند رهبرانی است که پیشرو این مهم باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین در بروز آوای سازمانی با تحلیلی بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد، جامعه آماری کلیه کارکنان سازمانهای دولتی شهر سنندج(سایت اداری) بود، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار اندازهگیری پرسشنامه رهبری تحولآفرین باس و اویلو(2002) ، آوای سازمانی همس(2012) و فناوری اطلاعات اکبری و همکاران (1391) بود. تحلیل عاملی تأییدی روایی سازه پرسشنامهها و آلفای کرونباخ پایایی آنها را در سطح مناسب ارزیابی کرد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها روشهای آماری همبستگی، رگرسیون چندگانه و مدلیابی معادلات ساختاری به کار گرفته شد. یافتهها نشان داد که رهبری تحولآفرین تأثیر معنیداری بر هر دو متغیر (آوای سازمانی،فناوری اطلاعات) دارد. با این وجود ضریب تأثیر دو بعد انگیزش و حمایت اجتماعی مثبت و بیشتر از سایر ابعاد است، همچنین میزان تأثیر گذاری رهبری تحولآفرین با واسطه فناوری اطلاعات منفی(20/0-) به دست آمد.