سید جلالالدین حسینی دهشیری؛ مجتبی آقایی؛ محمدتقی تقوی فرد
چکیده
امروزه بهرهگیری از کسبوکار الکترونیک برای پاسخگویی به چالشهای محیطی اهمیت دارد. برای اجرای کسبوکار الکترونیک، عوامل مهمی به نام عوامل حیاتی موفقیت وجود دارد که اجرای آن را آسان نموده و در صورت فقدان مناسب این عوامل، اجرای آن ممکن است با شکست مواجه شود؛ بنابراین با توجه به اهمیت کسبوکار الکترونیک و نقش عوامل حیاتی موفقیت ...
بیشتر
امروزه بهرهگیری از کسبوکار الکترونیک برای پاسخگویی به چالشهای محیطی اهمیت دارد. برای اجرای کسبوکار الکترونیک، عوامل مهمی به نام عوامل حیاتی موفقیت وجود دارد که اجرای آن را آسان نموده و در صورت فقدان مناسب این عوامل، اجرای آن ممکن است با شکست مواجه شود؛ بنابراین با توجه به اهمیت کسبوکار الکترونیک و نقش عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی آن، در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت برای اجرای کسبوکار الکترونیک پرداخته شد.در ابتدا با بررسی جامع ادبیات تحقیق، چارچوبی جامع برای شناسایی جامع عوامل حیاتی موفقیت تدوین شد. سپس با بهرهگیری از روش دلفی فازی و نظرات خبرگان عوامل شناسایی شده، تعدیل و نهایی شدند. در مرحله بعد با بهرهگیری از روش بهترین- بدترین که از جدیدترین و دقیقترین تکنیکهای وزن دهی است، عوامل حیاتی موفقیت تائید شده از مرحله قبلی اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد که عوامل حمایت مناسب مدیریت و مالکیت، حمایت مالی کافی و همراستایی و ارتباط بین فناوری اطلاعات و استراتژی کسبوکار بهعنوان مهمترین عوامل حیاتی موفقیت شناسایی شدند.
محمدتقی تقویفرد؛ آزیتا دادوند؛ مجتبی آقایی
چکیده
بانکها از جمله سازمانهای خدماتیاند که با ارائه خدمات مالی، ارتباط تنگاتنگ با مشتری خود دارند. مشتریان مهمترین منابع هر بانک میباشند و بنابراین تردیدی نیست که شرط دستیابی به سودآوری این بنگاههای مالی، در گرو تجزیهوتحلیل مسائل مربوط به رضایتمندی مشتریان در سطوح صف (شعب) بانک است. بانکها توجه ویژهای به کیفیت خدمات ...
بیشتر
بانکها از جمله سازمانهای خدماتیاند که با ارائه خدمات مالی، ارتباط تنگاتنگ با مشتری خود دارند. مشتریان مهمترین منابع هر بانک میباشند و بنابراین تردیدی نیست که شرط دستیابی به سودآوری این بنگاههای مالی، در گرو تجزیهوتحلیل مسائل مربوط به رضایتمندی مشتریان در سطوح صف (شعب) بانک است. بانکها توجه ویژهای به کیفیت خدمات بهعنوان مهمترین اصل پرداختها دارند. طول صف و زمان انتظار دو عاملی هستند که نقش مهمی را در درک مشتری از کیفیت خدمات در بانک بازی میکنند. در میان روشهای مختلفی که بهمنظور بررسی سیستمها در حالت پایدار و دادههای احتمالی ارائه شده است، شبیهسازی قابلیت بالایی در مدلسازی و ارزیابی چنین شرایطی را دارا است. شبیهسازی ابزاری مناسب برای تحلیل سیستمهای صف است. در این پژوهش قصد بر این است که سیستم خدمتدهی بانک با در نظر گرفتن تمام عوامل مؤثر بر آن شبیهسازی شده و راهکارهایی جهت بهبود و اصلاح فرآیندهای موجود در بانک ارائه گردد. در این راستا پس از شناسایی فرآیندهای مختلف خدمتدهی در بانک، فرآیندهایی که منجر به تشکیل گلوگاه و کاهش کارایی خدمت دهندگان و نیز اتلاف زمان مشتریان میشود شناسایی و سپس سناریوهایی کاربردی، جهت افزایش کیفیت خدمات توسط بانک ارائه شده است. نتایج حاکی از آن است که روش پیشنهادی میتواند در عمل باعث افزایش سرعت و کارایی ارائه خدمات شعب بانک و نهایتاً رضایتمندی مشتریان شود.
مجتبی آقایی؛ محمدحسن دهقانی؛ راضیه نادری زیارتی؛ مجید طولابی
چکیده
تغییرات سریع در دنیای امروز، سازمانها را با چالشهای مختلفی روبهرو کرده است، اما در این راه سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین از فرصتهای ایجادشده به نفع خود استفاده کنند. مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر پیادهسازی مدیریت دانش بر چابکی زنجیره تأمین در شرکت ...
بیشتر
تغییرات سریع در دنیای امروز، سازمانها را با چالشهای مختلفی روبهرو کرده است، اما در این راه سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین از فرصتهای ایجادشده به نفع خود استفاده کنند. مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر پیادهسازی مدیریت دانش بر چابکی زنجیره تأمین در شرکت ایرانخودرو است. به همین منظور پس از مرور ادبیات پژوهش ابعاد موردنظر مدیریت دانش و چابکی زنجیره تأمین مشخص میگردد. در این پژوهش ابعاد مدیریت دانش بر اساس مدل ویگ انتخاب شده است و فرایندهایی مانند کسب دانش، تولید دانش، ذخیره دانش، کاربرد دانش و انتقال دانش را در بر میگیرد. همچنین در زمینه چابکی زنجیره تأمین از ابعاد انعطاف در تهیه و تأمین، انعطاف در ساخت و تولید و انعطاف در توزیع و تحویل استفاده شده است. پس از مشخص شدن ابعاد موردنظر در پژوهش و تعیین فرضیات پژوهش، با استفاده از روش معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار SMART-PLS فرضیات مورد آزمون قرار گرفته و در نهایت نتایج مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد.