احد زارع رواسان؛ معصومه امانی؛ امیر اشرفی
چکیده
در سالهای اخیر، مباحث مرتبط با یادگیری الکترونیک توجه بسیاری از محققان را به خود معطوف نموده است. علیرغم افزایش توجه محققین به مطالعه سیستمهای یادگیری الکترونیک، تمرکز بر روی خروجیها و نتایج حاصل از بهکارگیری این سیستمها، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر در همین راستا و بهمنظور بررسی تأثیر استفاده از سیستمهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر، مباحث مرتبط با یادگیری الکترونیک توجه بسیاری از محققان را به خود معطوف نموده است. علیرغم افزایش توجه محققین به مطالعه سیستمهای یادگیری الکترونیک، تمرکز بر روی خروجیها و نتایج حاصل از بهکارگیری این سیستمها، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر در همین راستا و بهمنظور بررسی تأثیر استفاده از سیستمهای یادگیری الکترونیک بر روی نتایج حاصل از آن تعریف شده است. بدین منظور، 3 خروجی اصلی حاصل از بهکارگیری سیستم یادگیری الکترونیک شامل پشتیبان یادگیری، ایجاد ارتباط با سایرین (ساختار اجتماعی) و عملکرد آموزشی با لحاظ نمودن نقش تعدیل گر انطباقپذیری ادراکشده مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه مهرالبرز است که در حال حاضر از سیستم یادگیری الکترونیکی استفاده مینمایند. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر ارتباط مثبت و مستقیم فیمابین بهکارگیری سیستم یادگیری الکترونیک و تمامی خروجیهای حاصل از آن است. همچنین، نقش تعدیل گر عامل انطباقپذیری ادراکشده در این پژوهش مورد تائید قرار گرفته است.
محمدرضا تقوا؛ محمد محرابیون محمدی؛ احد زارع رواسان؛ امیر ارضی سلطان
چکیده
در این پژوهش سعی شده است میان دو دسته دادههای جمعیت شناختی و دادههای حاصل از تراکنش مشتریان در مدل RFM پیشنهادی ارتباط برقرار شود که شاخص رویگردانی نیز در آن لحاظ شده است. بدین منظور، در ابتدا دادههای تراکنش در بازه چهارساله مشتریان یک شرکت خدمات اینترنتی فراهم شده و سپس با استفاده از روش k-means به خوشهبندی آنها پرداخته ...
بیشتر
در این پژوهش سعی شده است میان دو دسته دادههای جمعیت شناختی و دادههای حاصل از تراکنش مشتریان در مدل RFM پیشنهادی ارتباط برقرار شود که شاخص رویگردانی نیز در آن لحاظ شده است. بدین منظور، در ابتدا دادههای تراکنش در بازه چهارساله مشتریان یک شرکت خدمات اینترنتی فراهم شده و سپس با استفاده از روش k-means به خوشهبندی آنها پرداخته شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که سه فاکتور کیفیت خدمت، تصدیق انتظارات و رضایت پس از خرید بهعنوان فاکتورهای معنادار در رفتار خرید مشتریان محسوب میگردند. در ادامه جهت کاوش ارتباط میان فاکتورهای ذهنی مشتریان و طبقهبندی آنها با استفاده از قواعد انجمنی مبتنی بر الگوریتم GRI به ارائه راهبرد و برنامه عملیاتی برای هر طبقه از مشتریان پرداخته شده است. سپس با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه وجود تفاوت میان طبقههای مختلف مشتریان بررسی شده است. نتایج حاصله بیانگر آن میباشند که فاکتور تصدیق انتظارات و رضایت پس از خرید در ایجاد وفاداری مشتریان نقش عامل بهداشتی و فاکتور کیفیت خدمت در ایجاد وفاداری مشتریان نقش عامل انگیزشی را ایفا مینماید.
ساینا رتبهای؛ احد زارع رواسان
چکیده
ابزارهای فناوری اطلاعات با جاذبههای خود نقش مهمی در زندگی کاربران ایفا کرده و موجب شدهاند تا افراد کار با این ابزارها را به همنشینی با خانواده و دوستان خود برگزینند که این مسئله ممکن است در درازمدت منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی افراد شود. مطالعه حاضر جهت تعیین ارتباط احتمالی میان میزان استفاده از این ابزارها و افسردگی ...
بیشتر
ابزارهای فناوری اطلاعات با جاذبههای خود نقش مهمی در زندگی کاربران ایفا کرده و موجب شدهاند تا افراد کار با این ابزارها را به همنشینی با خانواده و دوستان خود برگزینند که این مسئله ممکن است در درازمدت منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی افراد شود. مطالعه حاضر جهت تعیین ارتباط احتمالی میان میزان استفاده از این ابزارها و افسردگی جوانان طراحی شده است. جامعه آماری این تحقیق، جوانان کاربر ابزارهای فناوری اطلاعات (تلفن همراه، شبکههای اجتماعی و بازیهای رایانهای) است که 390 نفر بهصورت تصادفی در دسترس، انتخاب و پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردهاند. تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل حداقل مربعات جزئی انجام گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهند رابطه مثبتی بین میزان استفاده از بازی رایانهای و سطح افسردگی جوانان وجود دارد؛ هیچگونه ارتباط معناداری بین میزان استفاده از تلفن همراه و افسردگی مشاهده نشد و مابین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و افسردگی جوانان، رابطه معنادار منفی مشاهده گردید.
سعید روحانی؛ احد زارع رواسان؛ هما دیلمی
دوره 3، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 53-76
چکیده
با رشد سازمان ها و پیچیده شدن فرآیندهای کسبوکار، مدیریت و کنترل آنها از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار میباشد. بر این مبنا داشتن یک رویکرد مدیریت فرایند کسبوکار قوی در سازمانها، حائز اهمیت است. از آنجا که سیستمهای مدیریت فرآیندهای کسبوکار، سیستمهایی الکترونیکی هستند که برای پشتیبانی، نظارت و مدیریت ...
بیشتر
با رشد سازمان ها و پیچیده شدن فرآیندهای کسبوکار، مدیریت و کنترل آنها از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار میباشد. بر این مبنا داشتن یک رویکرد مدیریت فرایند کسبوکار قوی در سازمانها، حائز اهمیت است. از آنجا که سیستمهای مدیریت فرآیندهای کسبوکار، سیستمهایی الکترونیکی هستند که برای پشتیبانی، نظارت و مدیریت فرآیندها و فعالیتهای مختلف سازمان استفاده میشوند، بنابراین به منظور جلوگیری از اتلاف منابع ارزشمند در پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار و مهمتر از آن حفظ سازمان در برابر مخاطرات احتمالی پیادهسازی این سیستم، لازم است قبل از هر اقدامی، از عواملی که در پیادهسازی آن ضروری است، آگاهی کامل داشته باشیم. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل "عوامل کلیدی موفقیت پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار" انجام گرفته است. بر این اساس، در ابتدا، 34 عامل کلیدی شناسایی شده و در قالب پرسشنامه، به منظور تعیین اهمیت و اولویت آنها در میان اعضای جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران و کارشناسان، تامینکننده و پیادهکنندگان فناوری اطلاعاتی هستند که در زمینه مشاوره و یا پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار دارای سابقه اجرایی پژوهشی حداقل 3 ساله میباشند که 128 پرسشنامه معتبر از این خبرگان جمع آوری شده است. در نهایت با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 27 عامل کلیدی استخراج و در پنج گروه "مدیریتی"، "سازمانی"، "فرایندی"، "انسانی" و "فنی" به ترتیب اولویت و اهمیت قرار گرفتند. مدل حاصل از این پژوهش میتواند به تامینکنندگان و بکارگیرندگان سیستم مدیریت فرایند کسبوکار جهت موفقیت در روند پیادهسازی این سیستم و مقابله با بحرانهای احتمالی یاری رساند.
احد زارع رواسان؛ هما دیلمی
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، ، صفحه 67-88
چکیده
پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان نیاز به سرمایهگذاریهای نسبتاً بالایی دارد و با توجه به نرخ شکست بالا، با ریسکهای فراوانی نیز همراه است. مطالعات بسیار زیادی به منظور تبیین عوامل کلیدی موفقیت این سیستمها با هدف شناسایی عوامل موثر بر حصول موفقیت آن انجام شده است. وجود مهارتهای موردنیاز مدیران پروژههای پیادهسازی ...
بیشتر
پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان نیاز به سرمایهگذاریهای نسبتاً بالایی دارد و با توجه به نرخ شکست بالا، با ریسکهای فراوانی نیز همراه است. مطالعات بسیار زیادی به منظور تبیین عوامل کلیدی موفقیت این سیستمها با هدف شناسایی عوامل موثر بر حصول موفقیت آن انجام شده است. وجود مهارتهای موردنیاز مدیران پروژههای پیادهسازی و استقرار سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت این پروژهها، شناخته میشود که علیرغم اهمیت بالای آن، کمتر به صورت علمی مورد تحقیق قرار گرفته و ابعاد مختلف آن شناسایی شده است. از اینرو، در این تحقیق به شناسایی و رتبهبندی مهارتهای موردنیاز مدیران پروژههای پیادهسازی و استقرار سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان پرداخته شده است. بدینمنظور پس از شناسایی مهارتهای مختلف موردنیاز از طریق مرور ادبیات موضوع، به تعیین اهمیت انواع مهارتهای شناسایی شده و دستهبندی آنها پرداخته شده است. بر این اساس، 18 مهارت شناسایی شده طبق نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به 4 گروه اصلی مهارتی "مدیریتی"، "مدیریت پروژه"، "انسانی" و "فنی" به ترتیب اولویت و اهمیت دسته بندی شدند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به محققین و فعالان حوزه سیستمهای اطلاعاتی به صورت عام و سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان به صورت خاص در درک بهتر مهارتهای موردنیاز مدیران پروژهها و چالشهای مربوطه بر سر راه پیادهسازی و استقرار این سیستمها یاری رساند.
احد زارع رواسان؛ سوگل ربیعی ساوجی
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، ، صفحه 61-82
چکیده
امروزه تعداد زیادی از سازمانها جهت بهبود کیفیت تصمیمگیری خود از سیستمهای هوش کسب و کار استفاده مینمایند. اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از سیستمهای هوش کسب و کار روی آوردهاند، اما همه آنها در پیادهسازی آن موفق نبودهاند. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت اجرای سیستمهای هوش کسب و کار در سازمانهای ...
بیشتر
امروزه تعداد زیادی از سازمانها جهت بهبود کیفیت تصمیمگیری خود از سیستمهای هوش کسب و کار استفاده مینمایند. اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از سیستمهای هوش کسب و کار روی آوردهاند، اما همه آنها در پیادهسازی آن موفق نبودهاند. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت اجرای سیستمهای هوش کسب و کار در سازمانهای ایران میباشد. بدین منظور، در ابتدا با مرور پژوهشهای گذشته، 26 عامل حیاتی موفقیت در اجرای موفق سیستمهای هوش کسب و کار شناسایی گردیده است. میزان اهمیت هر کدام از عوامل مذکور در قالب ابزار پرسشنامه از اعضای جامعه آماری تحقیق که عبارت از مدیران و کارشناسان دارای سابقه کاری حداقل 3 ساله در زمینه مشاوره و یا پیادهسازی سیستمهای هوش کسب و کار در ایران پرسیده شده است. در ادامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به شناسایی عوامل مکنون پرداخته شده است. بر مبنای نتایج حاصل از آن، عوامل سازمانی، انسانی، مدیریت پروژه و فنی به عنوان گروههای اصلی عوامل حیاتی موفقیت اجرای سیستمهای هوش کسب و کار در ایران شناسایی شدهاند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به محققین و فعالان حوزه سیستمهای هوش کسب و کار در درک بهتر مسائل و چالشهای موجود در ایران بر سر راه پیادهسازی و استقرار این سیستمها یاری رساند.
مرتضی آ معلق؛ غلامرضا شهریاری؛ احد زارع رواسان
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1392، ، صفحه 88-111
چکیده
فرهنگ سازمانی از جمله موضوعات مهم رفتاری است که به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیتپروژه های پیادهسازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان، شناخته میشود. اما این مسئله کمتر به صورتعلمی مورد تحقیق قرار گرفته است و جنبه های تاثیرگذار آن شناسایی شده است. لذا در این تحقیق، تلاششده است تا رابطه بین آن دو، مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله ...
بیشتر
فرهنگ سازمانی از جمله موضوعات مهم رفتاری است که به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیتپروژه های پیادهسازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان، شناخته میشود. اما این مسئله کمتر به صورتعلمی مورد تحقیق قرار گرفته است و جنبه های تاثیرگذار آن شناسایی شده است. لذا در این تحقیق، تلاششده است تا رابطه بین آن دو، مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله مبتنی بر یک پژوهش میدانی درشرکت های ایرانی می باشد که حداقل نه ماه از زمان پیادهسازی سیستم برنامهریزی منابع سازمان آنهاگذشته باشد و از سیستم های معتبر بین المللی نیز استفاده کرده باشند. داده های 8 سازمان، با استفاده ازابزار پرسشنامه جمع آوری شده و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل و تجزیه تحلیل رگرسیونروی آن انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهند که فرهنگ سازمانی SPSS با استفاده از نرم افزاردارای رابطه مثبتی با موفقیت پیادهسازی سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان است. از میان متغیرهایفرهنگ سازمانی نیز فرهنگ مشارکت، همکاری و پشتیبانی بیشترین ارتباط را با رفتار شهروندی سازمانیدارا می باشد و فرهنگ تحمل مخاطره و تعارض در رده بعدی قرار گرفته است. با توجه به یافته های تحقیق،ضروری است که مدیران سازمان ها با تاکید بر ارتقای فرهنگ سازمانی، به بهبود موفقیت پیادهسازیسیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان بپردازند و ساز و کارهایی را بدین منظور در پیش گیرند
محمد محرابیون محمدی؛ غلامرضا شهریاری؛ احد زارع رواسان
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 41-71
چکیده
امروزه تعداد زیادی از سازمانها جهت بهبود فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خود از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات استفاده مینمایند که دربرگیرنده تجارب موفق در زمینه پیادهسازی مدیریت خدمات فناوی اطلاعات میباشد. اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات روی آوردهاند، اما همه ...
بیشتر
امروزه تعداد زیادی از سازمانها جهت بهبود فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خود از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات استفاده مینمایند که دربرگیرنده تجارب موفق در زمینه پیادهسازی مدیریت خدمات فناوی اطلاعات میباشد. اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات روی آوردهاند، اما همه آنها در پیادهسازی آن موفق نبودهاند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل حیاتی موفقیت اجرای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات نسخه سوم در سازمانها با استفاده از یک رویکرد ترکیبی میباشد. بدین منظور، در ابتدا با مرور پژوهشهای گذشته، 12 عامل حیاتی موفقیت شناسایی گردیده و سپس از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان این حوزه، 10 عامل جدید که در ادبیات موضوع مورد اغفال واقع شدهاند، استخراج گردید. در ادامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به شناسایی و تأیید عوامل مکنون پرداخته شده است. بر مبنای نتایج حاصل از آن، عوامل سازمانی، انسانی، مدیریتپروژه، مدیریتی و فرایندی به عنوان گروههای اصلی عوامل حیاتی موفقیت اجرای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات نسخه سوم در ایران شناسایی شدهاند.
سعید روحانی؛ احدزارع رواسان
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 105-121
چکیده
بسیاری از سازمانها که امروزه، سیستمهای سازمانی مانند سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان (ERP)، سیستمهای مدیریت زنجیره تامین (SCM) و سیستمهای مدیریت روابط مشتریان (CRM) را پیادهسازی نمودهاند، هنوز از هوش تجاری در فرایندهای تصمیمگیری برخوردار نیستند. مدلها و روشهای ارزیابی و سنجش هوش تجاری در سیستمهای سازمانی ...
بیشتر
بسیاری از سازمانها که امروزه، سیستمهای سازمانی مانند سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان (ERP)، سیستمهای مدیریت زنجیره تامین (SCM) و سیستمهای مدیریت روابط مشتریان (CRM) را پیادهسازی نمودهاند، هنوز از هوش تجاری در فرایندهای تصمیمگیری برخوردار نیستند. مدلها و روشهای ارزیابی و سنجش هوش تجاری در سیستمهای سازمانی میتواند در تشخیص سطح هوش سیستمها و ایجاد فضای مناسب پشتیبانی تصمیمگیری، مفید باشند. در این مقاله در مورد معیارهای ارزیابی هوش تجاری، ساختار و عوامل موثر در مدل ارزیابی هوش تجاری بحث می شود. عوامل و مدل پیشنهادی جهت ارزیابی هوش تجاری ارائه شده در این مقاله، سازمانها را در ارتقاء تصمیمگیری یاری می رساند. این تحقیق با مرور جامع ادبیات موضوع، پیمایش و انجام تحلیل عاملی، یک مدل شش عاملی شامل ابعاد "پشتیبانیتصمیمتحلیلیهوشمند"، "یکپارچگیبامحیطوتجربیاتگروهی"، "مدلهایتوصیهکنندهوبهینهکننده"، "دلیلآوری"، "ابزارهایارتقاتصمیم"، و "رضایتذینفعان" جهت ارزیابی هوش تجاری ارائه مینماید. این مدل با ارائه معیارها و عوامل ارزیابی سطح هوش، به سازمانها در طراحی، خرید و پیادهسازی سیستمها و نرمافزارها در راستای پشتیبانی تصمیم بهتر در تمامی سطوح کمک مینماید. کلید واژگان:هوش تجاری، پشتیبانی تصمیم، سیستمهای سازمانی، مدل ارزیابی