فاطمه عباسی؛ بابک سهرابی؛ امیر مانیان؛ آمنه خدیور
چکیده
در سالهای اخیر رشد شبکههای اجتماعی و بهتبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکهها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخابهای سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیمگیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران بهصورت متنی است و خواندن و جمعبندی آنها زمانبر و مشکل است، ...
بیشتر
در سالهای اخیر رشد شبکههای اجتماعی و بهتبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکهها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخابهای سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیمگیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران بهصورت متنی است و خواندن و جمعبندی آنها زمانبر و مشکل است، خودکارسازی استخراج عقاید و احساسات نظرات کاربران یکی از راهکارهای پیشنهادی برای سایتهای فروش آنلاین جهت ارائه خدمات کاراتر به مشتریان جهت تصمیمگیری آگاهانهتر است. تحلیل احساسات یا عقیده کاوی فرآیندی است که نظرات، احساسات و نگرش افراد در ارتباط با موضوعی خاص استخراج میشود و بهعنوان شاخهای از متنکاوی شناخته میشود. نتایج حاصل از تحلیل احساسات میتواند در سیستمهای پیشنهاددهنده جهت ارائه پیشنهادهای کاراتر برای خرید مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات حاصل از عقیده کاوی میتواند در زمینههای مختلف ازجمله کتابخانهها در انتخاب بهتر و خرید مبتنی بر نظرات واقعی کاربران کاربرد داشته باشد. در این پژوهش سیستمی جهت دستهبندی خودکار احساسات بیانشده در نظرات مربوط به خریداران کتاب سایت آمازون ارائه شده است. سیستم با استفاده از مدلهای ترکیبی برای تحلیل احساسات نظرات کاربران سایت آمازون طراحی شده است. جهت کلیه تحلیلها از پکیجهای متنکاوی پایتون استفاده است. نتایج نشان میدهند سیستم پیشنهادی میتواند بهصورت خودکار نظرات مثبت و منفی را با دقت بالای 80% دستهبندی نماید.
بابک سهرابی؛ ایمان رئیسی وانانی؛ بابک بوترابی
چکیده
با ظهور انواع جدید کسبوکارها که منتج به افزایش پیچیدگی در فضای کسبوکار شده است، مدیران و سرمایهگذاران بیشازپیش نیازمند ابزارهایی هستند که با استفاده از آنها، شفافیت بیشتری در وضعیت آتی کسبوکار خود ایجاد نمایند. وضعیت مالی سازمانها در همه ادوار از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و بررسی سودآوری کسبوکار نیز از طریق تحلیل ...
بیشتر
با ظهور انواع جدید کسبوکارها که منتج به افزایش پیچیدگی در فضای کسبوکار شده است، مدیران و سرمایهگذاران بیشازپیش نیازمند ابزارهایی هستند که با استفاده از آنها، شفافیت بیشتری در وضعیت آتی کسبوکار خود ایجاد نمایند. وضعیت مالی سازمانها در همه ادوار از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و بررسی سودآوری کسبوکار نیز از طریق تحلیل وضعیت مالی سازمان تبیین میشود. صورتهای مالی، وضعیت مالی سازمان را در یک دوره مشخص در بردارند. در این تحقیق سعی بر آن است که با استفاده از نسبتهای مالی و با بهکارگیری الگوریتمهای دادهکاوی، سیستمی طراحی شود که با توجه به عملکرد گذشته شرکتهای صنعتی، سود خالص آنها را در آینده پیشبینی نماید و بر مبنای آن، تحلیل مناسبی از وضعیت عملکردی شرکت حاصل گردد. سیستم مبتنی بر شبکه عصبی که در این تحقیق طراحی شده است، با کشف روابط موجود میان نسبتهای مالی و سودآوری شرکتها، اقدام به پیشبینی سود خالص سازمانها مینماید.