رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
محمد باشکوه اجیرلو؛ گلثوم اکبری آرباطان؛ مهدی ابراهیم زاده
چکیده
اگرچه دیجیتالیشدن امکانات مهمی را بهارمغان میآورد، پیادهسازی فناوریهای آن در عمل میتواند چالشبرانگیز باشد. یکی از پیشرفتهای عمده کنونی دراین زمینه کشف پتانسیل بازیوارسازی برای توانمندی شرکتهای دانشبنیان است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای کیفی اجرای بازیوارسازی در محیطکاری شرکتهای دانشبنیان ...
بیشتر
اگرچه دیجیتالیشدن امکانات مهمی را بهارمغان میآورد، پیادهسازی فناوریهای آن در عمل میتواند چالشبرانگیز باشد. یکی از پیشرفتهای عمده کنونی دراین زمینه کشف پتانسیل بازیوارسازی برای توانمندی شرکتهای دانشبنیان است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای کیفی اجرای بازیوارسازی در محیطکاری شرکتهای دانشبنیان انجام گرفته است. این پژوهش دارای رویکرد کیفی است از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند به تدوین و اعتباریابی چارچوب مفهومی با روش تحلیل مضمون پرداخته است. جامعه آماری شامل صاحبنظران شرکتهای دانشبنیان هستند که از بین آنها ۱۲نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در این مطالعه مشارکت کردند. تعداد نمونهها از قاعده اشباع پیروی میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد. مفاهیم در قالب 4 مضمون اصلی شامل فرایند پذیرش با 2 مضمون سازماندهنده، راهبردهای ارتقایی با 4 مضمون سازماندهنده، راهبردهای توسعه و طراحی با 4 مضمون سازماندهنده، بسترهای ارزیابی و اجرایی با 3 مضمون سازماندهنده شناسایی شدند. بازیوارسازی در واقع امکانات مختلفی را برای افزایش انگیزه کارکنان برای فعالیتهای دانشبنیان فراهم میکند. اما برای آشکارکردن پتانسیل خود، به یک محیط مناسب نیاز دارد.
محمد باشکوه؛ میترا شکسته بند
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1392، ، صفحه 1-24
چکیده
چابکی سازمان یکی از مفاهیم مدیریت مرتبط با رقابت، فعالیتهای کسبوکار و ساختارهایشرکت در قرن بیستویک مطرح است. چابکی شرکتها در کنار سایر تئوریهای مدیریت در موفقیتشرکتها در محیط متلاطم بازار اساسی است. در این راستا قابلیتهای فناوری اطلاعات از چابکیسازمان پشتیبانی کرده و نقش اساسی در درک و واکنش نسبت به محیط دارند. این تحقیق بدنبالبررسی ...
بیشتر
چابکی سازمان یکی از مفاهیم مدیریت مرتبط با رقابت، فعالیتهای کسبوکار و ساختارهایشرکت در قرن بیستویک مطرح است. چابکی شرکتها در کنار سایر تئوریهای مدیریت در موفقیتشرکتها در محیط متلاطم بازار اساسی است. در این راستا قابلیتهای فناوری اطلاعات از چابکیسازمان پشتیبانی کرده و نقش اساسی در درک و واکنش نسبت به محیط دارند. این تحقیق بدنبالبررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات در تسریع چابکی سازمان در بخش خدمات در حوزهبانکداری است، بنابراین این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، تحلیلی- توصیفی میباشد.جامعۀ آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بانک ملی در استان اردبیل به تعداد 600 نفر میباشد.روش نمونهگیری در این تحقیق بصورت تصادفی بوده و از طریق فرمول کوکران به تعداد 250 نفربهعنوان نمونه در نظر گرفته شده است. نتایج حاصله از تحلیل داده نشان میدهد که چهار قابلیتمعماری، زیرساخت، منابع انسانی و منابع ارتباطی ابعاد تشکیل دهنده قابلیت فناوری اطلاعات و نیزسه عامل حسگری، پاسخگویی و یادگیری ابعاد تشکیل دهنده چابکی سازمانی است و بررسیرابطه از طریق آزمون همبستگی و تحلیل مسیر نشان میدهد که رابطه معناداری بین قابلیتهایفناوری اطلاعات با چابکی سازمان در حوزه بانکداری برقرار است.