محمدتقی تقوی فرد؛ عاطفه مهرپرورحسینی؛ شیما صالحی مقدم
چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. ...
بیشتر
فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورهایی با شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات بالاتر که اغلب اعضای خوشه یک را تشکیل میدادند، در شاخصهای فضای کسبوکار نیز دارای رتبههای بالاتری هستند. ایران با وجود رتبه 124 کسبوکار که از میانگین خوشه سوم نیز بالاتر است، از نظر شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در خوشه دوم قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود که کشور ایران با مطالعه نحوه بهکارگیری زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشرو، استراتژیهایی را بهمنظور افزایش اثربخشی فناوری اطلاعات در بهبود فضای کسبوکار تدوین کند.
محمدتقی تقوی فرد؛ ماندانا واقف کودهی؛ شیما صالحی مقدم
دوره 3، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 77-95
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری با در نظر گرفتن اثرات عوامل سازمانی به عنوان عامل واسطه ای پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بانک ملی در شهر تهران به تعداد 5480 نفر بوده است، که تعداد 336 نفر به طور تصادفی ساده و با استفاده از جدول ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری با در نظر گرفتن اثرات عوامل سازمانی به عنوان عامل واسطه ای پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بانک ملی در شهر تهران به تعداد 5480 نفر بوده است، که تعداد 336 نفر به طور تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که متغیرهای تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری، اکتساب دانش، انتشار دانش و مشتری محوری بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری دارا می باشد. همچنین متغیرهای تجارب مدیریت ارتباط با مشتری و متغیرهای سازمانی بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری دارای تاثیر معناداری می باشند.