معین عبدالمحمد سقا؛ مرتضی هندیجانی فرد؛ علیرضا کوشکی جهرمی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تحلیل محتوای نمایههای متعلق به بانکها در شبکههای اجتماعی انجام شده است. در این پژوهش ۵۴ صفحه اجتماعی متعلق به 14 بانک خارجی و ایرانی در 4 شبکه اجتماعی مشهور به روش تحلیل محتوا، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. این بانکها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که اغلب بانکها در صفحه اجتماعی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تحلیل محتوای نمایههای متعلق به بانکها در شبکههای اجتماعی انجام شده است. در این پژوهش ۵۴ صفحه اجتماعی متعلق به 14 بانک خارجی و ایرانی در 4 شبکه اجتماعی مشهور به روش تحلیل محتوا، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. این بانکها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که اغلب بانکها در صفحه اجتماعی خویش برای نمایش اطلاعات بانک از مأموریت/ اهداف خود، برای ارائه اطلاعات محصول از محصول افزوده، برای نشان دادن هویت سازمانی از تصویر شرکت، برای معرفی رویدادهای بانک از همایش و کنفرانس، برای نمایش ویدئو بانک از سبک موسیقی، برای نمایش عکسهای بانک از سبک شیوه زندگی، برای پشتیبانی مشتری از پشتیبانی اطلاعاتی، برای شعار تبلیغاتی از سبک صمیمی/ محاورهای/ موزون/ شاعرانه، برای نمایش آلبومهای بانک از آلبوم مربوط به کمپینهای آنها، برای ارائه موضوعات مربوط به مسئولیت اجتماعی بانک از پستهای مرتبط با ورزش و محیط زیست، برای ارسال پیامهای بازاریابی بانک از خدمات، برای انتشار اطلاعات بانک از اطلاعیههای خبری، برای اجتماعسازی بانک از مسئولیت اجتماعی و اطلاعات و مشاوره عمومی و نیز برای درگیری تعاملی مشتری از مشارکت عمومی استفاده میکنند.
حسن ولیان؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ حسن بودلائی
چکیده
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی چند دهه گذشته، تأثیرات شگرفی بر سازمانها داشته است و استراتژیهای آنها را در تطبیق با محیط، تغییر داده است. هدف این تحقیق طراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی است. روش تحقیق از حیث نتیجه جزء تحقیقات توسعهای و از حیث هدف جزء تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جزء تحقیقات کیفی است. ...
بیشتر
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی چند دهه گذشته، تأثیرات شگرفی بر سازمانها داشته است و استراتژیهای آنها را در تطبیق با محیط، تغییر داده است. هدف این تحقیق طراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی است. روش تحقیق از حیث نتیجه جزء تحقیقات توسعهای و از حیث هدف جزء تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جزء تحقیقات کیفی است. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق مصاحبه است و بهمنظور تحلیل دادهها، از روش تئوری زمینهای استفاده شد. در این تحقیق 14 مصاحبه انجام گرفت که شامل دو بخش مدیران آگاه از موضوع و متخصصان فناوری اطلاعات و مدیریت بهعنوان نظریهپردازان این حیطه بود. مصاحبه در مراحل اولیه بهصورت عمیق انجام شد، اما از اواسط مصاحبهها به دلیل مشخص شدن کدهای مفهومی، مصاحبهها هدفمندتر و بهصورت نیمهباز برای مفهومسازی مناسب موضوع صورت پذیرفت. تحلیل کدهای تحقیق پس از انجام کدگذاری باز، نشان داد، 132 کد در مرحلهی کدگذاری باز شناسایی گردید و در مرحلهی کدگذاری محوری دو تم اصلی «زیرساختهای فناوری اطلاعات» و «بهرهبرداری فناوری اطلاعات» بهعنوان شرایط علی، ساختارهای سازمانی و سازوکارهای فرهنگی بهعنوان شرایط مداخلهگر و اکتساب دانش و بهرهبرداری از دانش نیز بهعنوان شرایط زمینهای مشخص شدند و درنهایت در مرحلهی کدگذاری انتخابی 6 مانع، 6 استراتژی فناوری اطلاعات و 11 پیامد قابلیتهای فناوری اطلاعات در قالب دو تم اصلی یاد شده ارائه گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی میتواند نتایج و پیامدهای مطلوبی از ارائه خدمات با کیفیتتر به شهروندان و اربابرجوع برای آنها به همراه داشته باشد.