حمیدرضا یزدانی؛ نیلوفر جلالی؛ بهرام مؤذنی
چکیده
اغلب سازمانها در محیطی کار میکنند که در آن، کسبوکار موردنظر در معرض تغییرات اجتنابناپذیر است؛ بنابراین سازمانها بهمنظور حفظ مزیت رقابتی مستلزم هستند که فرایندهای کسبوکار خود را بهطور مداوم با تغییرات موردنظر وفق دهند. ماهیت مخاطره انگیز مدیریت فرایند کسبوکار یک بررسی دقیق از عوامل کلیدی و شکست را ایجاب میکند. ازاینرو ...
بیشتر
اغلب سازمانها در محیطی کار میکنند که در آن، کسبوکار موردنظر در معرض تغییرات اجتنابناپذیر است؛ بنابراین سازمانها بهمنظور حفظ مزیت رقابتی مستلزم هستند که فرایندهای کسبوکار خود را بهطور مداوم با تغییرات موردنظر وفق دهند. ماهیت مخاطره انگیز مدیریت فرایند کسبوکار یک بررسی دقیق از عوامل کلیدی و شکست را ایجاب میکند. ازاینرو مهمترین هدف پژوهش پیش رو ارائه مدل مدیریت تغییر جهت اجرای مدیریت فرایند کسبوکار است. به این منظور از رویکرد ترکیبی دیمتل و ANP فازی استفاده میشود. روش به کار گرفته شده در این پژوهش ازنظر هدف، توسعهای کاربردی بوده و بر مبنای ماهیت و روش در گروه توصیفی دستهبندی میشود. همچنین بر مبنای نوع دادهها، میتوان آن را پیمایشی دانست. در گام اول با بررسیهای جامع کتابخانهای و ارزیابی نتایج مطالعات، عوامل مدیریت تغییر مؤثر بر پیادهسازی مدیریت فرآیند کسبوکار، شناسایی و استخراج گردید. در گام بعد، بهمنظور غربالسازی متغیرهای شناساییشده از تکنیک دلفی فازی استفاده شد و در ادامه، با نظرسنجی خبرگان حوزه مدیریت تغییر و تحول، زیر عاملهای کلیدی در بین 7 عامل اصلی دستهبندی شد. در مرحله بعدی، روابط درونی بین عوامل اصلی با استفاده از روش دیمتل فازی محاسبه شد. سپس دیمتل و ANP فازی ترکیب شده و بهمنظور وزن دهی عوامل و رتبهبندی آنها از روش ANP فازی استفاده شد. از نتایج مهم تحقیق شناسایی عوامل علی و اولویتبندی عوامل مدیریت تغییر مؤثر در اجرای مدیریت فرآیند کسبوکار در سازمانها است.