علیرضا حسن زاده؛ امیر خراسانی
چکیده
آگاهی اندک از تجارت الکترونیک چه از جانب مشتریان و چه از جانب ارائهکنندگان خدمت و کالا، از موانع عمده بهکارگیری این نوع کسبوکار در ایران بهحساب میآید. یکی از این موارد وفاداری مشتریان و عوامل مؤثر بر آن در دنیای تجارت الکترونیک است. از طرفی استفاده مکرر از الفاظ مبهم همچون "سایت باکیفیت" که معنای دقیق و استانداردی بین ...
بیشتر
آگاهی اندک از تجارت الکترونیک چه از جانب مشتریان و چه از جانب ارائهکنندگان خدمت و کالا، از موانع عمده بهکارگیری این نوع کسبوکار در ایران بهحساب میآید. یکی از این موارد وفاداری مشتریان و عوامل مؤثر بر آن در دنیای تجارت الکترونیک است. از طرفی استفاده مکرر از الفاظ مبهم همچون "سایت باکیفیت" که معنای دقیق و استانداردی بین افراد مختلف ندارد، از دیگر مشکلات درک عوامل مؤثر در وفاداری الکترونیک بهحساب میآید. در پژوهش حاضر که از نوع کاربردی است، ابتدا با مرور ادبیات موضوع، عوامل تأثیرگذار بر وفاداری الکترونیک بهصورت مدلی پیشنهادی ارائه و تائید شد. سپس با استفاده از منطق فازی اقدام به طراحی موتور استنتاج فازی و پیشنهاد قواعد فازی شد. مقایسه قواعد با دو سایت بهعنوان نمونههای دنیای واقعی نشان از صحت قواعد پیشنهادی داشت. بررسی قواعد مستخرج نشان داد که از یک طرف مشخصات خرید و کیفیت وبسایت در تصمیمگیری مشتری بسیار حائز اهمیت است؛ از طرف دیگر اعتماد نمیتواند بهطور مستقیم ایجاد وفاداری کند اما نبود آن، اثر منفی بر وفاداری مشتری خواهد گذاشت. نتایج بهدستآمده مشخص کرد که در زمینه وفاداری مشتری، لازم است تا اصول و مفاهیم تئوری بهداشت و انگیزش هرزبرگ مورد توجه قرار گیرد تا بتوان استراتژی صحیح در مدیریت کسبوکار الکترونیکی را اتخاذ نمود.