محمدرضا تقوا؛ محمدتقی تقوی فرد؛ علی معینی؛ محمدرضا زینالدینی
چکیده
نزدیک به دو دهه است که در دنیا ارائه انواع خدمات الکترونیکی از سوی سازمانها آغاز شده است و بسیاری از پژوهشگران از رویکرد هوشمند سازی دولت سخن گفتهاند. با این وجود تعریف دقیقی از دولت هوشمند، اجزاء و ابعاد آنکه دارای اجماع باشد وجود ندارد. از طرفی هزینه بالای اجرای پروژههای خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولتها را به مدلسازی ...
بیشتر
نزدیک به دو دهه است که در دنیا ارائه انواع خدمات الکترونیکی از سوی سازمانها آغاز شده است و بسیاری از پژوهشگران از رویکرد هوشمند سازی دولت سخن گفتهاند. با این وجود تعریف دقیقی از دولت هوشمند، اجزاء و ابعاد آنکه دارای اجماع باشد وجود ندارد. از طرفی هزینه بالای اجرای پروژههای خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولتها را به مدلسازی اولیه دولت الکترونیکی و کنترل هزینهها تشویق میکند. ازاینرو در این حوزه بیش از یک دهه است که مدلهای مختلف توسعه، ارائه خدمات، ارزیابی و دیگر ابعاد دولت الکترونیکی مطرح و بحث شده است اما به دلیل نو بودن مباحث دولت هوشمند بهعنوان نسل جدید دولت الکترونیک هنوز چارچوب و مدل مشخصی ارائه نشده است. هدف از این پژوهش احصاء و شناسایی اجزاء و ابعاد دولت هوشمند و طبقهبندی آنهاست؛ بنابراین تلاش شده است تا با روش فراترکیب به مطالعه نظاممند مستندات علمی مرتبط با بحث پرداخته و مدلی برای دولت هوشمند ارائه شود. در پایان با استفاده از روش آنتروپی شانون شاخصهای هر بعد با توجه به مطالعات پیشین رتبهبندی میشود. نتیجه پژوهش نشان میدهد که دولت هوشمند دارای شش بعد است: 1ـ مدیریت و رهبری هوشمند، 2ـ زیرساخت و فناوری هوشمند، 3ـ تعامل هوشمند، 4ـ خدمات هوشمند، 5ـ محیط هوشمند و 6ـ امنیت هوشمند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل ارائهشده در مقایسه با پژوهشهای دیگر کاملتر و دارای دستهبندی مشخص است. این پژوهش اولین پژوهش به منظور رتبهبندی شاخصها و ابعاد دولت هوشمند است.