حسین بنجویی؛ حمیدرضا یزدانی؛ عباس ابراهیمی
چکیده
در موارد زیادی مشاهده میشود که سازمانها سرمایهگذاریهای هنگفتی در بخش فناوریهای اطلاعات انجام میدهند و بعد از مدتی این سیستمها بلااستفاده قرار میگیرد یا کارایی و اثربخشی لازم را ندارند. در این راستا ضرورت دارد ارزیابی کاملی از میزان موفقیت این سرمایهگذاریها انجام گیرد. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی سیستم اطلاعات ...
بیشتر
در موارد زیادی مشاهده میشود که سازمانها سرمایهگذاریهای هنگفتی در بخش فناوریهای اطلاعات انجام میدهند و بعد از مدتی این سیستمها بلااستفاده قرار میگیرد یا کارایی و اثربخشی لازم را ندارند. در این راستا ضرورت دارد ارزیابی کاملی از میزان موفقیت این سرمایهگذاریها انجام گیرد. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی سیستم اطلاعات فروش سایپا بر اساس عوامل مؤثر سازمانی است. پس از شناسایی عوامل (ساختار، استراتژی و فرهنگ)، وضعیت این سیستم با استفاده از چکلیست جامعی از سؤالات و از طریق مصاحبههای ساختاریافته با افراد با سابقه و مطلع در واحدهای سازمانی مرتبط و همچنین با بررسی اسناد و مدارک سازمانی به دست آمد. این ارزیابیهای جامع و عمیق با استفاده از روش تحلیل تم صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ساختار سازمانی گروه خودروسازی سایپا بسیار بوروکراتیک و مکانیکی بوده که سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه مناسب این نوع ساختارها هستند، درحالیکه سیستمهای مجزا و بخش بخش شده در این شرکت وجود دارند، مهمترین استراتژی شرکت کاهش هزینه است و در نتیجه به فناوری اطلاعات بهعنوان جنبه استراتژیک نگاه نمیشود و در آخر بسترهای فرهنگی لازم در زمینه خلاقیت و نوآوری و پذیرش فنّاوری وجود ندارد.
امیرهوشنگ تاجفر؛ بهروز لاری سمنانی؛ الهام یوسفی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 155 نفر تعیین شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محقق ساخته بودند که از طریق محاسبه آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامهها به دست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً تأثیر سرمایه انسانی بر میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات معنیدار است. بهعبارتدیگر یافتهها نشان میدهد زمانی که میزان سرمایه انسانی در نمونه آماری افزایش مییابد، این امر باعث افزایش میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات میگردد. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که ویژگی سازمانی تأثیر معنیداری بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات نداشته است.