سعید روحانی؛ احد زارع رواسان؛ هما دیلمی
دوره 3، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 53-76
چکیده
با رشد سازمان ها و پیچیده شدن فرآیندهای کسبوکار، مدیریت و کنترل آنها از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار میباشد. بر این مبنا داشتن یک رویکرد مدیریت فرایند کسبوکار قوی در سازمانها، حائز اهمیت است. از آنجا که سیستمهای مدیریت فرآیندهای کسبوکار، سیستمهایی الکترونیکی هستند که برای پشتیبانی، نظارت و مدیریت ...
بیشتر
با رشد سازمان ها و پیچیده شدن فرآیندهای کسبوکار، مدیریت و کنترل آنها از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار میباشد. بر این مبنا داشتن یک رویکرد مدیریت فرایند کسبوکار قوی در سازمانها، حائز اهمیت است. از آنجا که سیستمهای مدیریت فرآیندهای کسبوکار، سیستمهایی الکترونیکی هستند که برای پشتیبانی، نظارت و مدیریت فرآیندها و فعالیتهای مختلف سازمان استفاده میشوند، بنابراین به منظور جلوگیری از اتلاف منابع ارزشمند در پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار و مهمتر از آن حفظ سازمان در برابر مخاطرات احتمالی پیادهسازی این سیستم، لازم است قبل از هر اقدامی، از عواملی که در پیادهسازی آن ضروری است، آگاهی کامل داشته باشیم. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل "عوامل کلیدی موفقیت پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار" انجام گرفته است. بر این اساس، در ابتدا، 34 عامل کلیدی شناسایی شده و در قالب پرسشنامه، به منظور تعیین اهمیت و اولویت آنها در میان اعضای جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران و کارشناسان، تامینکننده و پیادهکنندگان فناوری اطلاعاتی هستند که در زمینه مشاوره و یا پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار دارای سابقه اجرایی پژوهشی حداقل 3 ساله میباشند که 128 پرسشنامه معتبر از این خبرگان جمع آوری شده است. در نهایت با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 27 عامل کلیدی استخراج و در پنج گروه "مدیریتی"، "سازمانی"، "فرایندی"، "انسانی" و "فنی" به ترتیب اولویت و اهمیت قرار گرفتند. مدل حاصل از این پژوهش میتواند به تامینکنندگان و بکارگیرندگان سیستم مدیریت فرایند کسبوکار جهت موفقیت در روند پیادهسازی این سیستم و مقابله با بحرانهای احتمالی یاری رساند.