محمدرضا تقوا؛ محمدتقی تقوی فرد؛ علی معینی؛ محمدرضا زینالدینی
چکیده
نزدیک به دو دهه است که در دنیا ارائه انواع خدمات الکترونیکی از سوی سازمانها آغاز شده است و بسیاری از پژوهشگران از رویکرد هوشمند سازی دولت سخن گفتهاند. با این وجود تعریف دقیقی از دولت هوشمند، اجزاء و ابعاد آنکه دارای اجماع باشد وجود ندارد. از طرفی هزینه بالای اجرای پروژههای خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولتها را به مدلسازی ...
بیشتر
نزدیک به دو دهه است که در دنیا ارائه انواع خدمات الکترونیکی از سوی سازمانها آغاز شده است و بسیاری از پژوهشگران از رویکرد هوشمند سازی دولت سخن گفتهاند. با این وجود تعریف دقیقی از دولت هوشمند، اجزاء و ابعاد آنکه دارای اجماع باشد وجود ندارد. از طرفی هزینه بالای اجرای پروژههای خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولتها را به مدلسازی اولیه دولت الکترونیکی و کنترل هزینهها تشویق میکند. ازاینرو در این حوزه بیش از یک دهه است که مدلهای مختلف توسعه، ارائه خدمات، ارزیابی و دیگر ابعاد دولت الکترونیکی مطرح و بحث شده است اما به دلیل نو بودن مباحث دولت هوشمند بهعنوان نسل جدید دولت الکترونیک هنوز چارچوب و مدل مشخصی ارائه نشده است. هدف از این پژوهش احصاء و شناسایی اجزاء و ابعاد دولت هوشمند و طبقهبندی آنهاست؛ بنابراین تلاش شده است تا با روش فراترکیب به مطالعه نظاممند مستندات علمی مرتبط با بحث پرداخته و مدلی برای دولت هوشمند ارائه شود. در پایان با استفاده از روش آنتروپی شانون شاخصهای هر بعد با توجه به مطالعات پیشین رتبهبندی میشود. نتیجه پژوهش نشان میدهد که دولت هوشمند دارای شش بعد است: 1ـ مدیریت و رهبری هوشمند، 2ـ زیرساخت و فناوری هوشمند، 3ـ تعامل هوشمند، 4ـ خدمات هوشمند، 5ـ محیط هوشمند و 6ـ امنیت هوشمند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل ارائهشده در مقایسه با پژوهشهای دیگر کاملتر و دارای دستهبندی مشخص است. این پژوهش اولین پژوهش به منظور رتبهبندی شاخصها و ابعاد دولت هوشمند است.
ایوب محمدیان؛ امیر مانیان؛ مریم خداداد برمی
دوره 3، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 123-150
چکیده
گسترش روزافزون اینترنت و ظهور ایده های خلاقانه در این حوزه، اهمیت حمایت از سازمان های مجازی را افزایش می دهد. مراکز رشد مجازی از ابزارهای رشد اقتصادی محسوب میشوند که نقش بسزایی در توسعه کسبوکارهای نوپا به ویژه در حوزه اینترنت دارند. هدف از تحقیق حاضر ایجاد درک جامع و صحیح درخصوص پدیده جدید مراکز رشد مجازی می باشد. برای این منظور ...
بیشتر
گسترش روزافزون اینترنت و ظهور ایده های خلاقانه در این حوزه، اهمیت حمایت از سازمان های مجازی را افزایش می دهد. مراکز رشد مجازی از ابزارهای رشد اقتصادی محسوب میشوند که نقش بسزایی در توسعه کسبوکارهای نوپا به ویژه در حوزه اینترنت دارند. هدف از تحقیق حاضر ایجاد درک جامع و صحیح درخصوص پدیده جدید مراکز رشد مجازی می باشد. برای این منظور در این مقاله به بررسی سیستماتیک پژوهشهای قبلی در حوزه مراکز رشد مجازی و به کمک روش فراترکیب پرداخته شده است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع بنیادی است که در آن به تحلیل کمی و کیفی پژوهشهای گذشته از نظر موضوعاتی همچون "سهم موضوعی مقالات"، "روشهای تحقیق"، "نظریه های رایج" و "الزامات راهاندازی" پرداخته شده است. نتایج بیانگر آن است که مقوله اجزای مدل کسب و کار بیشترین سهم موضوعی را به خود اختصاص داده است. غالب ترین روشها از منظر هدف، جمعآوری اطلاعات و شیوه اجرا در حوزه مراکز رشد مجازی به ترتیب سه روش کاربردی، کتابخانهای و توصیفی بوده است. نظریه های سازمان مجازی و شبکه، دو تئوری مشاهده شده در بین مقالات بوده است. الزامات محیطی، سازمانی و تکنوژیکی نیز سه دسته اساسی از الزامات برای راه اندازی و توسعه مراکز رشد مجازی است. در این مقاله با ترکیب و تفسیر پژوهشهای گذشته یک چارچوب مفهومی جهت توسعه تحقیقات مراکز رشد مجازی براساس روش "نگاشت مفاهیم" ارائه شده است. این چارچوب به شناخت بهتر روند پژوهشی، بهبود و پوشش شکاف دانشی حوزه مراکز رشد مجازی در تحقیقات آتی کمک مینماید.