مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
ارائه چارچوبی برای کاربست مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت در بانک انصار

ابوالفضل خسروی؛ محمد سوری؛ محمد عربی

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، ، صفحه 65-88

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.45549.1574

چکیده
   امروزه، افراد باتجربه یکی از مهم‌ترین دارایی­های هر سازمانی به­حساب می­آیند. این افراد، دانش کافی را در طول سال­ها تجربه و تحصیلات و همچنین گذراندن دوره­های مختلف آموزشی به دست آورده­اند. از همین رو، یکی از دغدغه­های اصلی بسیاری از سازمان­ها، استفاده از دانش افراد باتجربه در شرف بازنشستگی و انتقال آن به سایر افراد ...  بیشتر

راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استارتاپ های مواد غذایی تندمصرف

سید جلال‌الدین حسینی دهشیری؛ مجتبی آقایی؛ جمشید صالحی صدقیانی

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، ، صفحه 79-114

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10619

چکیده
  امروزه، ارائه خدمات با ظهور فناوری‌های جدید و ظهور کسب‌وکارهای آنلاین، متحول شده است. هدف کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ ها، ارائه خدمات آنلاین با صرفه‌جویی در وقت و هزینه مشتریان است. یکی از حوزه‌هایی که در آن، ارائه خدمات آنلاین به رفع نیاز گروه‌های مختلفی از جامعه منجر می‌شود، مواد غذایی تند مصرف است. ازآنجاکه نرخ مصرف و فسادپذیری ...  بیشتر

وضعیت‌یابی مؤلفه‌های انگیزه کارکنان و به اشتراک‌گذاری دانش قبل و بعد از پیاده‌سازی مدیریت دانش

شعبان الهی؛ اعظم سورانی؛ علی رجب زاده

دوره 7، شماره 28 ، شهریور 1398، ، صفحه 33-66

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10229

چکیده
  در سازمان‌های امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابل‌توجهی در سطوح مختلف سازمانی می‌گردد. مؤلفه‌های انسانی اشتراک‌گذاری دانش و انگیزه کارکنان به‌عنوان اجزای پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت می‌باشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفه‌های انگیزه کارکنان و اشتراک‌گذاری دانش قبل و بعد از پیاده‌سازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی ...  بیشتر

تأثیر پیاده سازی مدیریت دانش بر چابکی زنجیره تأمین

مجتبی آقایی؛ محمدحسن دهقانی؛ راضیه نادری زیارتی؛ مجید طولابی

دوره 5، شماره 18 ، بهمن 1395، ، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22054/ims.2017.7011

چکیده
  تغییرات سریع در دنیای امروز، سازمان­ها را با چالش­های مختلفی روبه‌رو کرده است، اما در این راه سازمان­هایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوری­های نوین از فرصت­های ایجادشده به نفع خود استفاده کنند. مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر پیاده­سازی مدیریت دانش بر چابکی زنجیره تأمین در شرکت ...  بیشتر

ارائه متدولوژی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مارپیچ دانش سازمان

یوسف محمدی مقدم؛ امیر بهبودی؛ رؤیا حمزه؛ غزاله خدایی

دوره 4، شماره 14 ، اسفند 1394، ، صفحه 23-50

https://doi.org/10.22054/ims.2016.4110

چکیده
      برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی در رویکرد دینامیک و پویا با نگاهی همه‌جانبه به سازمان برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، فرآیندهای خلق دانش، تسهیم دانش، حفظ دانش و کسب دانش به‌طور مستقیم بر انتخاب استراتژی­های مناسب نقش دارند. در این پژوهش برای تدوین ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر در مدیریت دانش مشتری در محیط بازی های آنلاین

محمد اسماعیل‌زاده؛ نسترن طاهر پرور

دوره 4، شماره 13 ، آذر 1394، ، صفحه 21-42

https://doi.org/10.22054/ims.2015.4082

چکیده
   با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی کاربران به آن، بازی­های آنلاین توسعه چشم­گیری یافته است. همچنین جایگاه مشتریان برای شرکت‌های ارائه‌دهنده و توجه به نیازهای مشتریان بسیار اهمیت یافته است. ازاین‌رو هدف این مقاله توسعه مدلی برای توضیح تمایل کاربران به استفاده از بازی تراوین و استفاده از ابزار­های مدیریت دانش مشتری الکترونیکی ...  بیشتر

تأثیر مدیریت دانش در موفقیت "مدیریت ارتباط با مشتری" با در نظر گرفتن اثرات واسطه ای عوامل سازمانی (مورد مطالعه : بانک ملی ایران) ر

محمدتقی تقوی فرد؛ ماندانا واقف کودهی؛ شیما صالحی مقدم

دوره 3، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 77-95

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری با در نظر گرفتن اثرات عوامل سازمانی به عنوان عامل واسطه ای پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بانک ملی در شهر تهران به تعداد 5480 نفر بوده است، که تعداد 336 نفر به طور تصادفی ساده و با استفاده از جدول ...  بیشتر

نقش اعتماد سازمانی در تسهیم دانش بین کارکنان

محمدتقی تقوی فرد ‌؛ معصومه حاجیان؛ الهام پور سیاح؛ مرتضی طحان

دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، ، صفحه 58-77

چکیده
  امروزه سازمان‌های پیشرو اهمیت دانش را به‌خوبی درک کرده و تلاش می‌کنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراک‌گذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمان‌ها به شمار می‌آید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد به‌عنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار می‌گیرد. این پژوهش با هدف ...  بیشتر

عوامل کلیدی موفقیت سازمان 2 و اولویت‌بندی آن‌ها

محمد صادق مرادی؛ خداکرم سلیمی فرد

دوره 3، شماره 9 ، آذر 1393، ، صفحه 63-86

چکیده
  ایجاد فناوری­های جدید در زمینه اینترنت و وب در دهه اخیر خصوصاً فنّاوری وب 2، و تأثیری که بر ماهیت کسب‌وکار داشته­اند باعث شده است تا از این فنّاوری‌ها در سازمان­ها و در کسب‌وکار استفاده شود. این امر موجب شده نسلی جدید از سازمان­ها پا به عرصه بگذارند که به علت اهمیت و تمایزشان با نوع قبلی، سازمان­ 2 نام‌گذاری شوند. اگر هنوز ...  بیشتر

ارزیابی اثر خلق دانش برکسب مزیت رقابتی در بانک کارآفرین

مریم اسد بیگی؛ حسین وحیدی

دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، ، صفحه 125-142

چکیده
  امروزه دانش به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفظ و پیشرفت سازمان به شمار می­آید. در دنیای رقابتی امروز بدون داشتن دانش لازم و خلق دانش جدید، موفقیت سازمان میسر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی تأثیر خلق دانش بر مبنای مدل چهار مرحله ای نوناکو و تاکئوچی بر کسب مزیت رقابتی،  بر اساس مدل 6 عنصریهنری مینتزبرگ (کیفیت ـ طراحی ـ عدم­تمایز ...  بیشتر

بررسی ارتباط بین فرهنگ و تعهد سازمانی با مدیریت دانش

محمد تقی تقوی فرد؛ مهران شیرزاد؛ زینب صلواتی؛ علی پوراشرف

دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1392، ، صفحه 25-35

چکیده
  مدیریت دانش به عنوان مفهومی بین رشته ای، شالوده ای از توانایی های مختلف از رشته های مدیریت،سیستمهای اطلاعات مدیریت و اطلاع رسانی، اقتصاد، کامپیوتر و نظایر آن را در برمی گیرد. هدف اصلیاین تحقیق بررسی رابطه بین فرهنگ و تعهد سازمانی با مدیریت دانش در شرکت توانیر می باشد. روشتحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی بوده و از ابزار پرسشنامه به ...  بیشتر

ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و ارتباط آن با جایگاه رقابتی شرکت‌های برتر کشور

امیر ذاکری؛ سید حسین جلالی؛ سید علیرضا متولیان

دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 73-95

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و سنجش ارتباط میان بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش با جایگاه رقابتیکسب­وکار در قالب یک تحقیق پیمایشی و کاربردی انجامشده است.نگرش به مدیریت دانش، استقرار مدیریت دانش در شرکت‌ها، چالش‌های مدیریت دانش و اقدامات و ابزارهای مدیریت دانش، محورهای تشکیل دهندهارزیابی وضعیت مدیریت دانش هستند ...  بیشتر

عوامل کلیدی موفقیت زیرساختی در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک ملت

هانیه هوشمند؛ امیر افسر

دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 133-157

چکیده
  افزایش اهمیت دانش و روند رو به رشدِ اقتصاد مبتنی بر دانش امروزی، مدیریت دانش را به یک ابزار راهبردی و ضروری به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی تبدیل نموده است؛ به گونه ای که مدیریت دانش می تواند به عنوان عاملی متفاوت در محیط های تجاری عمل نموده و به افراد در پذیرش سریع تر و راحت تر وظایف شان کمک نماید. از این رو سازمان ها در دنیای اقتصادی ...  بیشتر