سید جمالالدین حسینی؛ نرگس آقاخانی؛ جلال رضایینور
چکیده
هدف از ارائه این مقاله بررسی نقش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در هر یک از فرایندهای خلق دانش نوناکا و نیز تأثیر تسهیم دانش بر نوآوری و یادگیری جمعی کارکنان در سطح سازمان است. بدین منظور چارچوبی بر اساس مدل خلق دانش نوناکا ارائه شده است که به تحلیل رابطه بین فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، مدیریت دانش و نوآوری در فرایند ...
بیشتر
هدف از ارائه این مقاله بررسی نقش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در هر یک از فرایندهای خلق دانش نوناکا و نیز تأثیر تسهیم دانش بر نوآوری و یادگیری جمعی کارکنان در سطح سازمان است. بدین منظور چارچوبی بر اساس مدل خلق دانش نوناکا ارائه شده است که به تحلیل رابطه بین فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، مدیریت دانش و نوآوری در فرایند و محصول میپردازد. این چارچوب در ادامه در شرکت هاکوپیان مورد بررسی قرار گرفت که استفاده وسیعی از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی میکند و شرکتی خلاق و نوآور محسوب میشود. روش تحقیق از نوع کیفی بوده و برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه ساختیافته استفاده شده است. نتایج حاکی از این بود که این شرکت از انواع مختلف فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در هر یک از فرایندهای خلق دانش استفاده میکند و ترکیب این فناوریها، نقش مثبتی بر اجتماعیسازی، بیرونیسازی، ترکیب و درونیسازی دانش کارکنان ایفا میکند و در نهایت منجر به نوآوری در محصول و نوآوری در فرآیندهای شرکت میشود.