سعید روحانی؛ سوگل ربیعی ساوجی
چکیده
در محیط تجاری سریعا در حال تغییر امروز، نیاز به اطلاعات تجاری سودمند برای سازمانها نه تنها به منظور کسب موفقیت بلکه برای بقاء حیاتی میباشد. با توجه به ناتوانایی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در برآورده کردن انتظارات تصمیمگیرندگان سازمانی در عرصه رقابت در سالهای اخیر، فناوریهای هنرگونهای نظیر هوش کسبوکار به ...
بیشتر
در محیط تجاری سریعا در حال تغییر امروز، نیاز به اطلاعات تجاری سودمند برای سازمانها نه تنها به منظور کسب موفقیت بلکه برای بقاء حیاتی میباشد. با توجه به ناتوانایی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در برآورده کردن انتظارات تصمیمگیرندگان سازمانی در عرصه رقابت در سالهای اخیر، فناوریهای هنرگونهای نظیر هوش کسبوکار به یکی از مفاهیم مهم در مدیریت سیستمهای اطلاعاتی تبدیل شده و در خط مقدم فناوری اطلاعات برای پشتیبانی تصمیمگیری مدیریت قرار گرفته است. در همین راستا ارزیابی موفقیت این سیستمها در سازمانها ضرورت یافته و نیاز به ارائه مدلی برای انجام این ارزیابی احساس میشود. از اینرو، در این پژوهش سعی شده است با شناسایی و معرفی مهمترین فاکتورها و عوامل مؤثر در ارزیابی موفقیت این سیستمها، یک مدل ارزیابی موفقیت هوش کسبوکار(در قالب یک مطالعه موردی) ارائه گردد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی و تحقیق میدانی محسوب میشود. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که از میان 50 عامل استخراج شده از ادبیات موضوع جهت سنجش موفقیت ابزارهای هوش کسبوکار در صنعت بانکداری کشور، بر حسب نظر اعضای نمونه آماری 24 عامل تاثیرگذار در هر یک از حوزههای نمایش، خلق دانش، یکپارچگی اطلاعات و حافظه سازمانی در مدل تحقیق شناسایی شدند.v