نسرین ذوالفقارخانی؛ داود فیض
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای اطلاعات در زنجیرهی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژیهای سازمان است. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای اطلاعات در زنجیرهی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژیهای سازمان است. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر سمنان توزیع گردید. نهایتاً 217 مورد جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بعد از ارزیابی نرمال بودن توزیع دادهها و بررسی عدم وجود هم خطی، با بهکارگیری نرمافزار لیزرل، تحلیل عاملی تأییدی سازههای تحقیق بررسی گردید. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای اطلاعات تأثیر مستقیمی بر متغیر وابسته نداشته، ولی از طریق متغیر میانجی همسویی برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات و برنامه کسبوکار سازمان که تاکنون در پژوهشهای گذشته بهعنوان متغیر میانجی در نظر گرفته نشده است، بر کسب مزیت رقابتی تأثیرگذار است. بهعبارتدیگر تأثیر غیرمستقیم ویژگیهای اطلاعات بر متغیر کسب مزیت رقابتی تأیید شد.