سعید آیباغی اصفهانی؛ امیر غفوریان شاگردی؛ تقی وحیدی؛ بهناز دانشمند
چکیده
رسانههای اجتماعی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران مورد استفاده قرار گرفته و کاربران زیادی از این بستر برای انجام فعالیتهای مرتبط با بازاریابی بهره میگیرند. با توجه به اهمیت رسانههای اجتماعی در بازاریابی، این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد بازاریابان ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران مورد استفاده قرار گرفته و کاربران زیادی از این بستر برای انجام فعالیتهای مرتبط با بازاریابی بهره میگیرند. با توجه به اهمیت رسانههای اجتماعی در بازاریابی، این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی؛ با نقش متغیر تعدیلکننده ویژگیهای سازمانی پرداخته است. جامعه آماری در این پژوهش، تعدادی از بازاریابان رسانههای اجتماعی در شهر مشهد بوده که حجم نمونه با بهرهگیری از جدول مورگان 384 تن در نظر گرفته شده است. روش پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بوده که با استفاده از پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) و پرسشنامه ویژگیهای سازمانی و استراتژیهای سازمانی اویوبی و همکاران (2016) اطلاعات لازم جمعآوری گردیده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس (Smart PLS) نشان داد که اولاً ابعاد ویژگیهای سازمانی (ساختار سازمانی، سبک مدیریت، سبک تصمیمگیری) و استراتژیهای رقابتی (استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمرکز) بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی تأثیر داشته و ثانیاً استراتژیهای رقابتی از طریق متغیر تعدیل گر ویژگیهای سازمانی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی تأثیر دارد.
امیرهوشنگ تاجفر؛ بهروز لاری سمنانی؛ الهام یوسفی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 155 نفر تعیین شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محقق ساخته بودند که از طریق محاسبه آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامهها به دست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً تأثیر سرمایه انسانی بر میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات معنیدار است. بهعبارتدیگر یافتهها نشان میدهد زمانی که میزان سرمایه انسانی در نمونه آماری افزایش مییابد، این امر باعث افزایش میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات میگردد. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که ویژگی سازمانی تأثیر معنیداری بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات نداشته است.