مسعود خوشهیکل؛ ایمان غریب
چکیده
گسترش رقابت همراه با تحولات عمده در عرصه تجارت، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و فضای رقابت را در بهکارگیری فناوریهای نو حاکم نموده است. نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با پیدایش مفاهیم نوین در بانکداری، شیوه ارائه خدمات به مشتریان در اقصی نقاط جهان دچار تحول شده است. با توجه به شیوههای سنتی موجود در بانکهای ...
بیشتر
گسترش رقابت همراه با تحولات عمده در عرصه تجارت، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و فضای رقابت را در بهکارگیری فناوریهای نو حاکم نموده است. نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با پیدایش مفاهیم نوین در بانکداری، شیوه ارائه خدمات به مشتریان در اقصی نقاط جهان دچار تحول شده است. با توجه به شیوههای سنتی موجود در بانکهای کشور و نارسایی این روشها در ارائه خدمات جدید، تحقیق حاضر با محوریت شناسایی موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیک در شعب استان تهران بانک انصار صورت پذیرفته است. لذا پس از مرور ادبیات موضوعی، کسب نظر از خبرگان واحد مرکز تحقیقات بانک و حذف موارد غیر مرتبط، 39 عامل متمایز و مؤثر بر توسعه بانکداری الکترونیک استخراج گردید. موارد مذکور پس از انجام دو مرحله تحلیل عاملی اکتشافی به 4 طبقه تقلیل یافت که بر اساس دانش حاصل از ادبیات پیشین با عناوین عوامل مدیریتی، فناورانه، سازمانی و هزینهای نامگذاری گردیدند. در مرحله بعد، مدل بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مورد آزمون قرار گرفت که شاخصهای اصلاح، مؤید برازش مطلوب دادهها بوده است. همچنین طبق نتایج بهدستآمده از آزمون فریدمن، عدم ایجاد تغییر متناسب در نظام پرداخت اصلیترین و عدم تأمین هزینه لازم جهت تجهیز فنی سازمان کم اثرترین موانع در راستای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک انصار بودهاند.