مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
پایش چالش های ذهنی مردم در فضای مجازی در دوران کرونا

احسان کاشی؛ مهری شهریاری

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 215-232

https://doi.org/10.22054/ims.2021.53311.1751

چکیده
  اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم می‌گذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسب‌وکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی ...  بیشتر

تبیین علل نارضایتی مشتریان مبتنی بر تحلیل متن‌کاوی

عظیم زارعی؛ مهری شهریاری

دوره 9، شماره 35 ، خرداد 1400، ، صفحه 5-34

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.46565.1591

چکیده
  رضایت مشتری، مستلزم راضی نگه‌داشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند اطلاعات مفیدی را به شرکت‌ها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با به‌کارگیری روش متن‌کاوی و خوشه‌بندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان ...  بیشتر

مدلی برای بخش‌بندی یادگیرندگان و بهبود عملکرد آموزشی با استفاده از الگوریتم‌های داده‌کاوی

سینا رئیسی وانانی؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمدتقی تقوی فرد

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، ، صفحه 5-38

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.7824.1092

چکیده
  ارزیابی عملکرد آموزشی از طریق شناسایی و تحلیل داده‌های حاصل از فعالیت‌های یادگیرندگان، می‌تواند به بهبود مؤثر عملکرد آموزشی منجر گردد. در پژوهش حاضر، داده‌های مربوط به دانش پذیران بین‌المللی، بر اساس روش تحقیق علم طراحی و با استفاده از روش‌های داده‌کاوی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا تحقیقات انجام‌گرفته داخلی و بین‌المللی ...  بیشتر

مدل بهینه‌سازی چندهدفه تخصیص خدمت به مشتریان بانک با به‌کارگیری داده‌کاوی و شبیه‌سازی

محمدعلی خاتمی فیروزآبادی؛ محمد تقی تقوی فرد؛ سید خلیل سجادی؛ جهانیار بامدادصوفی

دوره 7، شماره 25 ، مهر 1397، ، صفحه 5-40

https://doi.org/10.22054/ims.2018.9740

چکیده
  شناخت الگوهای رفتاری مشتریان، خوشه‌بندی و ارائه خدمت به آن‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل بانک‌ها محسوب می‌شود. در این تحقیق پنج ویژگی هریک از مشتریان شامل آخرین زمان مراجعه، تعداد تراکنش، مبلغ سپرده‌گذاری، مبلغ وام‌ و مانده معوقات وام‌ها در طول یک سال فعالیت از پایگاه داده بانک استخراج شد و به کمک الگوریتم کا‌میانگین، مشتریان خوشه‌بندی ...  بیشتر

طبقه‌بندی مشتریان بر اساس عوامل مؤثر بر تمایل به خرید آن‌ها

محمدرضا تقوا؛ محمد محرابیون محمدی؛ احد زارع رواسان؛ امیر ارضی سلطان

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، ، صفحه 157-182

https://doi.org/10.22054/ims.2017.8623

چکیده
   در این پژوهش سعی شده است میان دو دسته داده‌های جمعیت شناختی  و داده‌های حاصل از تراکنش مشتریان در مدل RFM پیشنهادی ارتباط برقرار شود که شاخص رویگردانی نیز در آن لحاظ شده است. بدین منظور، در ابتدا داده‌های تراکنش در بازه چهارساله مشتریان یک شرکت خدمات اینترنتی فراهم شده و سپس با استفاده از روش k-means به خوشه­بندی آن‌ها پرداخته ...  بیشتر

پیش‌بینی ارزش مشتریان جدید بانک بر مبنای مدل آر.اف.ام با استفاده از درخت تصمیم بهبودیافته در راستای کاهش حداکثر حافظه مورد نیاز

محمدرضا غلامیان؛ عظیمه مظفری

دوره 5، شماره 17 ، آذر 1395، ، صفحه 93-121

https://doi.org/10.22054/ims.2016.6993

چکیده
  یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بانکداری در راستای کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری، مدیریت و ارزیابی مشتریان با ارزش می‌باشد. در دهه‌های اخیر محققان بسیاری به تجزیه و تحلیل ویژگی‌های مشتریان به منظور تعیین ارزش آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی پرداخته‌اند و درخت تصمیم یکی از پرکاربردترین الگوریتم‌های داده‌کاوی در این زمینه ...  بیشتر