مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
تحلیل احساسات نظرات کاربران تریپ‌ادوایزر برای رستوران‌های ایران با رویکرد یادگیری عمیق

آرمینا محسنی؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، ، صفحه 17-41

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63437.2051

چکیده
  رشد اینترنت، ‌شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های تجارت الکترونیک بستری جهت ارائه عقاید و نظرات برای کاربران فراهم می نمایند. در سال های اخیر بسیاری از کاربران احساسات و نظرات خوب یا بد خود را در مورد غذا،‌ خدمات، کیفیت و فضای رستوران ها در بسترهای آنلاین بیان می کنند. این نظرات برای تصمیم گیری سایرکاربران و همینطور رستوران ها جهت حفظ ...  بیشتر

پایش چالش های ذهنی مردم در فضای مجازی در دوران کرونا

احسان کاشی؛ مهری شهریاری

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 215-232

https://doi.org/10.22054/ims.2021.53311.1751

چکیده
  اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم می‌گذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسب‌وکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی ...  بیشتر

تبیین علل نارضایتی مشتریان مبتنی بر تحلیل متن‌کاوی

عظیم زارعی؛ مهری شهریاری

دوره 9، شماره 35 ، خرداد 1400، ، صفحه 5-34

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.46565.1591

چکیده
  رضایت مشتری، مستلزم راضی نگه‌داشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند اطلاعات مفیدی را به شرکت‌ها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با به‌کارگیری روش متن‌کاوی و خوشه‌بندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان ...  بیشتر

طراحی و پیاده‌سازی سیستم پیشنهاددهنده به مدیران در خصوص قیمت‌گذاری هوشمند بر اساس ارزش مشتری با تکنیک‌های مدل‌سازی موضوعی و متن‌کاوی

سارا آقابابائی؛ محسن نظری؛ نسترن حاجی حیدری

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، ، صفحه 143-172

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.52092.1725

چکیده
   در دنیای رقابتی امروز، قیمت‌گذاری به‌عنوان یکی از چهارعنصر آمیخته بازاریابی، از عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست شرکت‌ها محسوب می‌گردد. بر اساس مبانی نظری، در قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش، شرکت‌ها ارزش متمایز محصولات خود را برای مشتریان محاسبه می‌کنند. هدف از انجام این پژوهش که بر اساس مبانی علم طراحی استوار است، طراحی و پیاده‌سازی ...  بیشتر

ارائه مدلی جهت دسته‌بندی احساسات خریداران کتاب با استفاده از رویکرد ترکیبی

فاطمه عباسی؛ بابک سهرابی؛ امیر مانیان؛ آمنه خدیور

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1396، ، صفحه 65-92

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8512

چکیده
    در سال­های اخیر رشد شبکه­های اجتماعی و به‌تبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکه­ها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخاب­های سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیم­گیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران به‌صورت متنی است و خواندن و جمع‌بندی آن‌ها زمان­بر و مشکل است، ...  بیشتر

جایگاه کتاب و کتابخوانی در سایت تبیان با رویکرد متن‌کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

سلما کشاورزیان؛ حوریه براردخت

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1396، ، صفحه 169-188

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8516

چکیده
    در این پژوهش با تمرکز بر روی مقوله مطالعه، سایت موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با استفاده از خوشه‌بندی موضوعی مورد متن‌کاوی دقیق قرار گرفته است. با استفاده از روش خوشه‌بندی موضوعی و متن‌کاوی، ضمن مشخص نمودن خوشه‌های موضوعی برجسته و کم‌اهمیت به بررسی اهمیت این موضوع در میان کاربران شبکه تبیان پرداخته شده است. با توجه به ماهیت ...  بیشتر

تحلیل محتوایی مقالات علمی با استفاده از متن‌کاوی

بهمن حاتمی ناغانی؛ مسعود عابسی

دوره 5، شماره 18 ، بهمن 1395، ، صفحه 137-167

https://doi.org/10.22054/ims.2017.7014

چکیده
  در این تحقیق، از تکنیک متن­کاوی به‌منظور آنالیز محتویات مقالات علمی و همچنین ارائه­ی مدلی برای دسته­بندی مقالات علمی (دسته­ی اول، مقالاتی که معیارهای از پیش تعیین‌شده‌ای را رعایت کرده و دسته­ی دوم، مقالاتی که آن معیارها را رعایت نکرده­اند) استفاده شده است. در همین راستا، در تحقیق پیش ­رو، از نظر خبرگان به‌منظور استخراج ...  بیشتر