مهدی جنیدی جعفری؛ محمدتقی تقوی فرد؛ محمدرضا تقوا
چکیده
در کسبوکارهای امروزی، پروژهها بهعنوان بخش مهمی از عملیات کسبوکار تلقی میشوند؛ بنابراین، موفقیت پروژهها تأثیر مستقیمی بر موفقیت شرکتها دارد؛ بنابراین محققان و متخصصان در تلاش بودهاند تا با پیشنهاد و پیادهسازی روشهای مدیریت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال که چگونه میتوان ...
بیشتر
در کسبوکارهای امروزی، پروژهها بهعنوان بخش مهمی از عملیات کسبوکار تلقی میشوند؛ بنابراین، موفقیت پروژهها تأثیر مستقیمی بر موفقیت شرکتها دارد؛ بنابراین محققان و متخصصان در تلاش بودهاند تا با پیشنهاد و پیادهسازی روشهای مدیریت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال که چگونه میتوان از طریق لحاظ نمودن حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشید، به رشته تحریر در آمده است. پژوهش با استفاده از روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» با نمونهای متشکل از 183 نفر از کارکنان بانک ملت و با ابزار پرسشنامه و از طریق روش مدلسازی معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزارهای Smart PLS و SPSS برای تجزیهوتحلیل دادهها انجام شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که هم حاکمیت فناوری اطلاعات و هم حاکمیت پروژه اثر مثبتی بر عملکرد پروژه میگذارند. این یافتهها شواهدی را برای متخصصان مدیریت پروژه فراهم میآورد، مبنی بر اینکه حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه بخشی از راهبرد عملیاتی در تسهیل بخشیدن به موفقیت پروژهها هستند. این پژوهش همچنین اهمیت همسویی راهبردی بین حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه در تقویت عملکرد پروژه را نشان میدهد.
ناصر شهسواری پور؛ شهلا رضواندوست؛ امیر میرزایی؛ شهلا حیدربیگی
چکیده
امروزه با توجه به اهمیت و گسترش به کارگیری فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمانها شاهد بروز مشکلات و تناقضاتی در رابطه با عدم برآورده شدن نیازهای کسب وکار با توجه به حجم بالای سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات می باشند. یکی از دلایل این تناقض عدم وجود همسویی بین راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسبوکار است. از طرفی فناوری ...
بیشتر
امروزه با توجه به اهمیت و گسترش به کارگیری فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمانها شاهد بروز مشکلات و تناقضاتی در رابطه با عدم برآورده شدن نیازهای کسب وکار با توجه به حجم بالای سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات می باشند. یکی از دلایل این تناقض عدم وجود همسویی بین راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسبوکار است. از طرفی فناوری اطلاعات زیر ساختی را فراهم میکند که موجب پاسخگویی بهتر نسبت به تغییرات شده و بر چابکی تأثیرگذار است . لذا همسویی راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسب وکار با چابکی سازمانی به یکی از دغدغههای پیشروی مدیران تبدیل شده است. بدین منظور هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین همسوی راهبردی فناوری اطلاعات و راهبردکسب و کار با چابکی در شرکتهای نرمافزاری میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران کسب وکار، مدیران و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات در شرکتهای نرمافزاری شهر تبریز تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل دو بخش سوالات مربوط به همسویی و سوالات مربوط به چابکی است. روش استفاده شده در این پژوهش توصیفی میباشد و دادههای به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از آزمون رگرسیون تحلیل شده است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان بیان کرد که همسویی عامل مؤثری برای دستیابی به چابکی میباشد. همچنین دو بعد ارتباطات و مهارتها از ابعاد همسویی دارای تأثیر مثبت روی چابکی میباشند. اما تأثیر ابعاد سطح شایستگی/ ارزش، سطح اعمال اختیار، مشارکت و حیطه عمل روی چابکی تایید نشد. ا