چنگیز والمحمدی؛ مریم السادات مظاهری
چکیده
امروزه با توسعة فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، استفاده از آنها با مقاومت کارکنان مواجه میشود که یکی از دلایل شکست سازمانها در پیادهسازی و عملیاتی نمودن اینگونه از فناوریهای نوین است. با عنایت به گسترش روز افزون استفاده از رایانش ابری بهعنوان پارادایم جدید ارتباطی در سازمانها، تحلیل رفتار کاربران در مواجهه ...
بیشتر
امروزه با توسعة فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، استفاده از آنها با مقاومت کارکنان مواجه میشود که یکی از دلایل شکست سازمانها در پیادهسازی و عملیاتی نمودن اینگونه از فناوریهای نوین است. با عنایت به گسترش روز افزون استفاده از رایانش ابری بهعنوان پارادایم جدید ارتباطی در سازمانها، تحلیل رفتار کاربران در مواجهه با این فناوری در هر یک از سازمانهای کشور ضروری است. در این تحقیق مدل پذیرش فناوری که توسط دیویس ارائه شده است، برای تبیین عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فناوری توسط کاربران سیستمهای اطلاعاتی مورداستفاده قرارگرفته است. این مطالعه با رویکردی پیمایشی_توصیفی عوامل مؤثر بر تصمیم به استفاده از رایانش ابری را در میان کارکنان سازمان صداوسیمابر مبنای مدل پذیرش فناوری مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور پرسشنامة طراحی شده در بین 230 نفر از متخصصان حوزة فناوری اطلاعات و آشنا با این فناوری در سازمان صداوسیما توزیع شد، که ضریب پایائی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0.84حاصل شد. پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، با توجه به ضرایب تحلیل مسیر، درک سودمندی بهعنوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر تصمیم به استفاده از رایانش ابری مشخص گردید. یافتههای این پژوهش میتواند بهعنوان خطوط راهنما مورداستفادة مدیران رسانه ملی در جهت تصمیمگیری اثربخشتر قرار گیرد.