معصومه امانی؛ امیر اشرفی؛ حمید دهقانان
چکیده
در دهه های اخیر، همگام با افزایش خطرات زیست محیطی و دغدغههای بشر در این خصوص، مفهوم زنجیره تامین سبز به عنوان رویکردی نوین در جهت کاهش اثرات زیست محیطی تولیدات محصولات سازمانی توسط محققین معرفی گردیده است. سیاستهای دولتی در طی سالهای اخیر سازمانها را به سمت پذیرش زنجیره تامین سبز ترغیب نموده است. با اینحال هنوز موانع ...
بیشتر
در دهه های اخیر، همگام با افزایش خطرات زیست محیطی و دغدغههای بشر در این خصوص، مفهوم زنجیره تامین سبز به عنوان رویکردی نوین در جهت کاهش اثرات زیست محیطی تولیدات محصولات سازمانی توسط محققین معرفی گردیده است. سیاستهای دولتی در طی سالهای اخیر سازمانها را به سمت پذیرش زنجیره تامین سبز ترغیب نموده است. با اینحال هنوز موانع متعددی بر سر راه پذیرش زنجیره تامین سبز وجود دارد که میبایست مرتفع گردند. پژوهش حاضر تلاشی است در جهت شناسایی موانع اصلی در خصوص پذیرش زنجیره تامین سبز و بررسی میزان تاثیر گذاری و تاثیر پذیری هر یک از این موانع بر روی کل سیستم. در این پژوهش، با بررسی ادبیات موضوعی تعداد 18 عامل به عنوان موانع اصلی در اتخاذ زنجیره تامین سبز مورد شناسایی قرار گرفتهاند. جامعه آماری این پژوهش، شامل 8 نفر از متخصصان و خبرگان در صنعت غذایی و به طور خاص فست فود میباشند که با مفاهیم زنجیره تامین سبز آشنایی کامل دارند. به منظور تحلیل دادههای حاصل از این پژوهش، از رویکرد دیماتل فازی بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از تحلیل دیماتل بیانگر این مطلب است که فاکتور "عدم آگاهی مشتریان و فشار در مورد زنجیره تامین سبز"، تاثیرگذارترین فاکتور معرفی گردیده است. فاکتورهای "عدم مشارکت مدیریت ارشد در پذیرش مدیریت زیست محیطی" و "مشکل در حفظ تامینکنندگان محیطی برای بستهبندی مواد" دارای بالاترین درجه اهمیت به نسبت سایر فاکتورهای مورد بررسی میباشند.