مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
طبقه‌بندی مشتریان بر اساس عوامل مؤثر بر تمایل به خرید آن‌ها

محمدرضا تقوا؛ محمد محرابیون محمدی؛ احد زارع رواسان؛ امیر ارضی سلطان

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، ، صفحه 157-182

https://doi.org/10.22054/ims.2017.8623

چکیده
   در این پژوهش سعی شده است میان دو دسته داده‌های جمعیت شناختی  و داده‌های حاصل از تراکنش مشتریان در مدل RFM پیشنهادی ارتباط برقرار شود که شاخص رویگردانی نیز در آن لحاظ شده است. بدین منظور، در ابتدا داده‌های تراکنش در بازه چهارساله مشتریان یک شرکت خدمات اینترنتی فراهم شده و سپس با استفاده از روش k-means به خوشه­بندی آن‌ها پرداخته ...  بیشتر