زهره دهدشتی شاهرخ؛ پدرام بهیار
چکیده
vجوامع مجازی با توجه به امکانات فراهمشده در محیط وب و دسترسی وسیعی که به مصرفکننده دارد بر فعالیتهای مرتبط با کسبوکار بسیار تأثیرگذار هستند، بنابراین بررسی پیشزمینهها و پیامدهای مشارکت مصرفکنندگان در جوامع مجازی میتواند از جنبههای شناختی رفتار مصرفکننده، در این محیط رقابتی حائز اهمیت باشد. هدف این تحقیق بررسی پیشزمینهها ...
بیشتر
vجوامع مجازی با توجه به امکانات فراهمشده در محیط وب و دسترسی وسیعی که به مصرفکننده دارد بر فعالیتهای مرتبط با کسبوکار بسیار تأثیرگذار هستند، بنابراین بررسی پیشزمینهها و پیامدهای مشارکت مصرفکنندگان در جوامع مجازی میتواند از جنبههای شناختی رفتار مصرفکننده، در این محیط رقابتی حائز اهمیت باشد. هدف این تحقیق بررسی پیشزمینهها و پیامدهای مشارکت مصرفکنندگان در جوامع مجازی است. روش انجام این تحقیق بهصورت تلفیقی بوده بهاینترتیب که در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان انجام پذیرفت و پس از تحلیل نتایج به کمک تکنیک تحلیل محتوا مدل طراحیشده در حجم نمونه 384 نفر مورد آزمون کمی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد پیشزمینههای فردی و اجتماعی، خدمات ارائهشده توسط وبسایت، تمایل، نگرش و نیات ـ ما در مشارکت تأثیر بسزایی دارند، در مورد پیامدهای مشارکت نشان داد نیات ـ ما برای مشارکت در جوامع مجازی تأثیر منفی بر ارتباطات با خانواده و دوستان، همچنین استفاده کمتر از سایر رسانهها میشود اما اطلاعات مصرفکنندگان را افزایش میدهد.