نگارالسادات مصباحی جهرمی؛ وحیدرضا میرابی؛ سراجالدین محبی؛ مهدی باقری
چکیده
سهم تجارت اجتماعی در ایران، به نسبت کشورهای توسعهیافته در حوزه تجارت اجتماعی بسیار ناچیز است که این امر، شناسایی عواملی که بهعنوان چالش در عرصه اجرایی کردن تجارت اجتماعی است را مهم نموده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی خلأهای قانونی و رفتاری پیادهسازی تجارت اجتماعی در بین کسبوکارهای نوپا است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان ...
بیشتر
سهم تجارت اجتماعی در ایران، به نسبت کشورهای توسعهیافته در حوزه تجارت اجتماعی بسیار ناچیز است که این امر، شناسایی عواملی که بهعنوان چالش در عرصه اجرایی کردن تجارت اجتماعی است را مهم نموده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی خلأهای قانونی و رفتاری پیادهسازی تجارت اجتماعی در بین کسبوکارهای نوپا است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان تجارت اجتماعی در شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران در نظر گرفته شدند. خبرگان با روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت دادهها، در مجموع با 20 خبره مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی، مدیران شرکتهای کسبوکاری نوپا در شهر تهران در نظر گرفته شدند. برای تعیین نمونه، از نمونهگیری دومرحلهای استفاده شد. دادهها، در بخش کیفی از طریق مصاحبه عمیق و در بخش کمی از طریق پرسشنامه گردآوری شدند. دادههای گردآوریشده بخش کمی، با نرمافزار "اسمارت پی ال اس 2" تجزیهوتحلیل شدند. نتایج بهدستآمده مؤید این بود که تغییر فضای کسبوکاری بهعنوان شرایط علی، پدیده محوری شامل پیادهسازی تجارت اجتماعی، شرایط زمینهای شامل فرهنگ کسبوکاری و خلأهای قانونی، شرایط مداخلهگر شامل خلأهای رفتاری و شرایط منابع کسبوکاری، راهبردها نیز قابلیت اعتماد بازارهای آنلاین اجتماعی و توسعه زیرساختهای فنی شناسایی شد و در نهایت پیامدهای این پژوهش، تقویت سهولت کسبوکارها و بهبود عملکرد فروش بوده است.
محمدتقی تقوی فرد؛ مصطفی رادمرد؛ سهیلا جعفر نژاد؛ محمدرضا هراتی نیک
چکیده
ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا همواره موضوعی مهم در مذاکرات میان کارآفرینان و سرمایهگذاران بوده است. بررسی پژوهشهای موجود نشان میدهد علیرغم اهمیت موضوع، شناخت کافی در مورد این بخش مهم وجود ندارد و شناسایی راهحل مناسب هم برای کارآفرینان و هم برای سرمایهگذاران لازم و ضروری است. پژوهشهای انجامشده در زمینه ارزشگذاری ...
بیشتر
ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا همواره موضوعی مهم در مذاکرات میان کارآفرینان و سرمایهگذاران بوده است. بررسی پژوهشهای موجود نشان میدهد علیرغم اهمیت موضوع، شناخت کافی در مورد این بخش مهم وجود ندارد و شناسایی راهحل مناسب هم برای کارآفرینان و هم برای سرمایهگذاران لازم و ضروری است. پژوهشهای انجامشده در زمینه ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا بر این نکته تأکید داشتهاند که ارزشگذاری چنین کسبوکارهایی به دلایل متعدد امری پیچیده و دشوار است. هدف از این پژوهش بررسی چالشهای نظام ارزشگذاری شرکتهای نوپای فناوری اطلاعات ایران بوده است. با توجه به فقدان پژوهشهای کافی در این خصوص در ایران، همچنین پنهان بودن جنبههای مختلف مسئله و تفاوتهای میان روشهای پژوهش کیفی و کمی، حوزه موردمطالعه این پژوهش نیازمند پژوهشهایی کیفی بود. در ابتدا ادبیات مرتبط با این حوزه مرور شد و مدلهای کمی و کیفی ارزشگذاری شرکتهای نوپا بررسی شدند. با روش کیفی و با استفاده از مصاحبه به جمعآوری داده در خصوص نحوه ارزشگذاری شرکتهای نوپای فناوری اطلاعات در ایران و ضعفها و چالشهای این فرایند پرداخته شد و با خبرگان ارزشگذاری و سرمایهگذاری بر روی شرکتهای نوپای فناوری اطلاعات مصاحبه شد. مصاحبههای انجام شده به روش «تحلیل تِم» بررسی شدند و پس از تحلیل مصاحبهها، سه تِم اصلی (وضعیت فعلی حوزه ارزشگذاری شرکتهای نوپا در ایران، چالشهای دستیابی به مدل کاربردی بومی برای ارزشگذاری شرکتهای نوپا، چالشهای حوزه ارزشگذاری شرکتهای نوپا در ایران) و دوازده زیرتِم شناسایی شد.v