سعید روحانی؛ سوگل ربیعی ساوجی
چکیده
در محیط تجاری سریعا در حال تغییر امروز، نیاز به اطلاعات تجاری سودمند برای سازمانها نه تنها به منظور کسب موفقیت بلکه برای بقاء حیاتی میباشد. با توجه به ناتوانایی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در برآورده کردن انتظارات تصمیمگیرندگان سازمانی در عرصه رقابت در سالهای اخیر، فناوریهای هنرگونهای نظیر هوش کسبوکار به ...
بیشتر
در محیط تجاری سریعا در حال تغییر امروز، نیاز به اطلاعات تجاری سودمند برای سازمانها نه تنها به منظور کسب موفقیت بلکه برای بقاء حیاتی میباشد. با توجه به ناتوانایی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در برآورده کردن انتظارات تصمیمگیرندگان سازمانی در عرصه رقابت در سالهای اخیر، فناوریهای هنرگونهای نظیر هوش کسبوکار به یکی از مفاهیم مهم در مدیریت سیستمهای اطلاعاتی تبدیل شده و در خط مقدم فناوری اطلاعات برای پشتیبانی تصمیمگیری مدیریت قرار گرفته است. در همین راستا ارزیابی موفقیت این سیستمها در سازمانها ضرورت یافته و نیاز به ارائه مدلی برای انجام این ارزیابی احساس میشود. از اینرو، در این پژوهش سعی شده است با شناسایی و معرفی مهمترین فاکتورها و عوامل مؤثر در ارزیابی موفقیت این سیستمها، یک مدل ارزیابی موفقیت هوش کسبوکار(در قالب یک مطالعه موردی) ارائه گردد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی و تحقیق میدانی محسوب میشود. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که از میان 50 عامل استخراج شده از ادبیات موضوع جهت سنجش موفقیت ابزارهای هوش کسبوکار در صنعت بانکداری کشور، بر حسب نظر اعضای نمونه آماری 24 عامل تاثیرگذار در هر یک از حوزههای نمایش، خلق دانش، یکپارچگی اطلاعات و حافظه سازمانی در مدل تحقیق شناسایی شدند.v
سعید روحانی؛ احدزارع رواسان
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 105-121
چکیده
بسیاری از سازمانها که امروزه، سیستمهای سازمانی مانند سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان (ERP)، سیستمهای مدیریت زنجیره تامین (SCM) و سیستمهای مدیریت روابط مشتریان (CRM) را پیادهسازی نمودهاند، هنوز از هوش تجاری در فرایندهای تصمیمگیری برخوردار نیستند. مدلها و روشهای ارزیابی و سنجش هوش تجاری در سیستمهای سازمانی ...
بیشتر
بسیاری از سازمانها که امروزه، سیستمهای سازمانی مانند سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان (ERP)، سیستمهای مدیریت زنجیره تامین (SCM) و سیستمهای مدیریت روابط مشتریان (CRM) را پیادهسازی نمودهاند، هنوز از هوش تجاری در فرایندهای تصمیمگیری برخوردار نیستند. مدلها و روشهای ارزیابی و سنجش هوش تجاری در سیستمهای سازمانی میتواند در تشخیص سطح هوش سیستمها و ایجاد فضای مناسب پشتیبانی تصمیمگیری، مفید باشند. در این مقاله در مورد معیارهای ارزیابی هوش تجاری، ساختار و عوامل موثر در مدل ارزیابی هوش تجاری بحث می شود. عوامل و مدل پیشنهادی جهت ارزیابی هوش تجاری ارائه شده در این مقاله، سازمانها را در ارتقاء تصمیمگیری یاری می رساند. این تحقیق با مرور جامع ادبیات موضوع، پیمایش و انجام تحلیل عاملی، یک مدل شش عاملی شامل ابعاد "پشتیبانیتصمیمتحلیلیهوشمند"، "یکپارچگیبامحیطوتجربیاتگروهی"، "مدلهایتوصیهکنندهوبهینهکننده"، "دلیلآوری"، "ابزارهایارتقاتصمیم"، و "رضایتذینفعان" جهت ارزیابی هوش تجاری ارائه مینماید. این مدل با ارائه معیارها و عوامل ارزیابی سطح هوش، به سازمانها در طراحی، خرید و پیادهسازی سیستمها و نرمافزارها در راستای پشتیبانی تصمیم بهتر در تمامی سطوح کمک مینماید. کلید واژگان:هوش تجاری، پشتیبانی تصمیم، سیستمهای سازمانی، مدل ارزیابی