امیر ذاکری؛ سید حسین جلالی؛ سید علیرضا متولیان
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 73-95
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و سنجش ارتباط میان بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش با جایگاه رقابتیکسبوکار در قالب یک تحقیق پیمایشی و کاربردی انجامشده است.نگرش به مدیریت دانش، استقرار مدیریت دانش در شرکتها، چالشهای مدیریت دانش و اقدامات و ابزارهای مدیریت دانش، محورهای تشکیل دهندهارزیابی وضعیت مدیریت دانش هستند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و سنجش ارتباط میان بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش با جایگاه رقابتیکسبوکار در قالب یک تحقیق پیمایشی و کاربردی انجامشده است.نگرش به مدیریت دانش، استقرار مدیریت دانش در شرکتها، چالشهای مدیریت دانش و اقدامات و ابزارهای مدیریت دانش، محورهای تشکیل دهندهارزیابی وضعیت مدیریت دانش هستند که به واسطهطرح هشت فرضیه مورد بررسی قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیقشامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در میان صد شرکت برتر ایران میباشد و دادههایتحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. یافتههانشان میدهد علیرغم پذیرش اهمیت و ضرورت مدیریت دانش از سویشرکتهایبرتر کشور، اجرای هدفمند و منسجم برنامههای مدیریت دانش با موفقیتهمراه نبوده و این شرکتهااز حیث زیرساختهای مدیریت دانش، با چالشهای انسانی، ساختاری و فناوری مواجه اند. از سوی دیگر،نتایج حاکی از آن است که بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش ارتباط مستقیمی با جایگاه رقابتی شرکتها داشته و پیادهسازی این ابزارهامیتواندبهبود و ارتقای جایگاه رقابتی بنگاههای تجاریرا به همراه داشته باشد.