محمود جعفرپور؛ محمد مهدى بهرا م زاده
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، ، صفحه 99-137
چکیده
هدف اصلی نوشتار حاضر، ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از پذیرش فناورى اطلاعات است کهبا توجه به ماهیت آن با روش پژوهشی توصیفی و پیمایشی انجام شده است. مدل مفهومى پژوهش بابررسى مد لهاى موجود و با شناسایى متغیرهاى مؤثر بر پذیرش فناورى اطلاعات، طراحى و با مطالع هىنگر ش کاربران سیستم مورد نظر در سازمان مطالع هشده، شامل کارکنان ادارى، کارکنان ...
بیشتر
هدف اصلی نوشتار حاضر، ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از پذیرش فناورى اطلاعات است کهبا توجه به ماهیت آن با روش پژوهشی توصیفی و پیمایشی انجام شده است. مدل مفهومى پژوهش بابررسى مد لهاى موجود و با شناسایى متغیرهاى مؤثر بر پذیرش فناورى اطلاعات، طراحى و با مطالع هىنگر ش کاربران سیستم مورد نظر در سازمان مطالع هشده، شامل کارکنان ادارى، کارکنان فنى، مدیرانمیانى و مدیران ارشد، در قالب پنج فرضی ه ى اصلى و ده فرضی ه ى فرعى آزموده شد.نتایج این پژوهش نشان داد ب هترتیب سه متغیر انتظار تلاش، انتظار اجرا و هنجارهاى ذهنى (نفوذ3 در قالب سه فرضی ه ى اصلى و در سطح اطمینان / 3 و 136 /46 ، اجتماعى) با کسب میانگین نمر هى 5« سازگاری با شرایط کاری » 99 درصد، تأیید و حائز رتب ههای اول تا سوم شدند، ضمن آنکه شاخ صهاىو « استفاد هى مکرر از رایانه در آینده » ب هعنوان پراهمی تترین و شاخ صهای ،« تسهیل ارتباطات » وب هعنوان ک ماهمی تترین شاخ صها در فرایند پذیرش ،« توصی هى اکید بر استفاده از رایانه به دیگران »فناورى اطلاعات شناسایی شد. همچنین از میان فرضی ههاى فرعى مطالع هشده، تنها دو فرضی ه ى فرعىتایید شد که براساس آنها، سن و جنسیت ب هعنوان متغیرهاى تعدی لگر بر رابط ه ى میان دو متغیر انتظار19 و / تلاش و قصد رفتارى تأثیرگذار بود هاند. ضمن آنکه متغیرهاى مطالع هشده با کسب میانگین 2720/155 ب هترتیب در میان مدیران ارشد و مدیران میانى، کمترین و بیشترین نمره را کسب کردند.