فتاح شریف زاده؛ آرزو صادقی؛ امیر مهدی آبادی
دوره 3، شماره 9 ، آذر 1393، ، صفحه 41-61
چکیده
همسویی فناوری اطلاعات و کسبوکار یکی از اساسیترین مسائل موردنظر مدیران فناوری اطلاعات و مدیران ارشد سازمانهاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان همراستایی فناوری اطلاعات در بین مدیران و مهندسان واحدهای تولیدی و در یکی از بزرگترین شهرکهای صنعتی در ایران یعنی شهرکهای صنعتی استان سمنان به اجرا درآمده است. این تحقیق به دید هدف ...
بیشتر
همسویی فناوری اطلاعات و کسبوکار یکی از اساسیترین مسائل موردنظر مدیران فناوری اطلاعات و مدیران ارشد سازمانهاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان همراستایی فناوری اطلاعات در بین مدیران و مهندسان واحدهای تولیدی و در یکی از بزرگترین شهرکهای صنعتی در ایران یعنی شهرکهای صنعتی استان سمنان به اجرا درآمده است. این تحقیق به دید هدف از نوع مطالعات کاربردی و از دید جمعآوری دادههای تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی محسوب میشود. نمونه آماری از طریق نمونهگیری به شیوهی تصادفی طبقهای به تعداد 300 نفر از بین مدیران و مهندسان واحدهای تولیدی انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها از روش اندازهگیری خودساخته با 35 سؤال در چهار بعد اصلی بهرهبرداری شده است. روایی ابزار سنجش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی شامل شاخص KMO برابر 827/0 و برای آزمون بارتلت 000/0 نشان از تأیید روایی سنجش مورد استفاده دارد. برای پایایی هم از آلفای کرونباخ استفاده شده که 90/0 بهدست آمده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها هم از نرمافزار مدلیابی معادلات ساختاری لیزرل 80/8 استفاده شد. نتایج نشان میدهد بیشترین تأثیر را در بین چهار مؤلفهی اصلی شاخص مشارکت و همکاری کسبوکار و کمترین تأثیر را آیندهنگری دارند. همچنین در بین زیر متغیرهای فرعی شاخص شناسایی قابلیتها و پرورش فرصتها بالاترین تأثیرگذاری را دارد.