رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
سحر مساح چولابی؛ کامبیز شاهرودی؛ نرگس دل افروز؛ یلدا رحمتی
چکیده
امروزه کسب و کارهای مجازی برای اینکه عملکرد بازار بهتری داشته باشند، نیازمند ایجاد نوآوری هستند. اما توانایی شرکتها برای کسب نوآوری، یکی از چالشهای جدی فروشگاههای اینترنتی محسوب میگردد؛ بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب-سایتهای خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت صورت گرفته است. ...
بیشتر
امروزه کسب و کارهای مجازی برای اینکه عملکرد بازار بهتری داشته باشند، نیازمند ایجاد نوآوری هستند. اما توانایی شرکتها برای کسب نوآوری، یکی از چالشهای جدی فروشگاههای اینترنتی محسوب میگردد؛ بر همین اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای تاثیر نوآوری بر عملکرد بازار وب-سایتهای خرید آنلاین با رویکرد تحلیل روایت صورت گرفته است. این مطالعه دارای رویکرد کیفی است. جامعه آماری شامل تمامی روایتهای مربوط به ابعاد نوآوری و عملکرد بازار وبسایتهای خرید آنلاین مطرح کشور بود. بهکمک روش نمونهگیری قضاوتی، 69 روایت مورد بررسی قرار گرفتند. روایتها با جستوجو در وبسایتها و وبلاگها و با روش کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و انتخابی در قالب شبکه مضامین تحلیل شدهاند. نتایج حاکی از 7 مضمون سازماندهنده و 161 مضمون پایه بودند. ابعد شناساییشده شامل بعد نوآوری مدل کسب و کار (زیربعد نوع مدل کسب و کار و جریان درآمدی)، بعد نوآوری سازمانی (زیربعد نوآوری ساختار، نوآوری استراتژیک و فرهنگ نوآوری)، بعد نوآوری بازاریابی (زیربعد نوآوری محصول، نوآوری قیمت، نوآوری توزیع، نوآوری ترفیع، نوآوری تبلیغات، نوآوری بخشبندی مشتریان، نوآوری ارزش پیشنهادی و نوآوری ارتباط با مشتریان)، بعد نوآوری فرآیند (زیربعد نوآوری فناوری و نوآوری ایمنی)، بعد نوآوری اعتبار (زیربعد نوآوری اعتماد و نوآوری تخصص) و بعد عملکرد بازار (زیربعد عملکرد مالی و عملکرد غیرمالی) است که تحت مضامین فراگیر یعنی نوآوری و عملکرد وبسایتهای مطرح خرید آنلاین در کشور قرار گرفتند و در شبکۀ مضامین نشان داده شدند.
فاطمه محمدی؛ حمید رضا یزدانی؛ مرضیه ادیب زاده
چکیده
خرید جزء ذاتی زندگی روزمره افراد است. با توجه به رشد سریع فناوری اینترنت، رفتار خرید مشتریان تغییر یافته است؛ و اینترنت فضایی عمومی را به وجود آورده است که افراد در آن محیط با دیگران ارتباط برقرار میکنند، عملیات بانکی خود را انجام میدهند و خرید میکنند که عوامل متعددی بر نیت خرید افراد تأثیر دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی ...
بیشتر
خرید جزء ذاتی زندگی روزمره افراد است. با توجه به رشد سریع فناوری اینترنت، رفتار خرید مشتریان تغییر یافته است؛ و اینترنت فضایی عمومی را به وجود آورده است که افراد در آن محیط با دیگران ارتباط برقرار میکنند، عملیات بانکی خود را انجام میدهند و خرید میکنند که عوامل متعددی بر نیت خرید افراد تأثیر دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر نیت خرید آنلاین و بررسی و ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجامشده در این حوزه با رویکرد فرا تحلیل است. جامعه آماری پژوهش، مطالعات انجامشده در زمینه خرید آنلاین است که در مجلههای خارجی بین سالهای 2000 تا 2018 چاپ شده است. پس از بررسی و پالایش 635 مقاله مرتبط با خرید آنلاین، در نهایت 89 مقاله برای هدف این مطالعه انتخاب شد و در مجموع 24 عامل اثرگذار بر خرید آنلاین که فراوانی آنها بیش از 5 بود، شناسایی شد. نتایج مربوط بهاندازه اثر ترکیبی متغیرها نشان داد که متغیر رضایت با اندازه اثر 614/0 بیشترین تأثیر را دارد و پسازآن ارزش ادراکشده و تجربه خرید بیشترین تأثیر را بر نیت خرید آنلاین دارند. همچنین نتایج نشان داد که اندازه اثر سایر متغیرها با شدت تأثیر کم، متوسط و زیاد معنادار و قابلقبول بودهاند.
قاسم بخشنده؛ سمیرا قشقایی
چکیده
با رشد تجارت الکترونیک و کسبوکارهای آنلاین متعدد، توجه به رفتار بانوان که بخش مهم و چشمگیری از مصرفکنندگان این حوزه به شمار میروند بیشتر اهمیت یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تمایل بانوان به خرید آنلاین پوشاک است. در این راستا دادههایی با استفاده از پرسشنامه از 400 نفر از بانوان استان خوزستان به شیوه در دسترس جمعآوری ...
بیشتر
با رشد تجارت الکترونیک و کسبوکارهای آنلاین متعدد، توجه به رفتار بانوان که بخش مهم و چشمگیری از مصرفکنندگان این حوزه به شمار میروند بیشتر اهمیت یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تمایل بانوان به خرید آنلاین پوشاک است. در این راستا دادههایی با استفاده از پرسشنامه از 400 نفر از بانوان استان خوزستان به شیوه در دسترس جمعآوری و مدل مفهومی پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از " نرمافزار اسمارت پی ال اس 3" مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار استفاده آنلاین همیشگی، هنجارهای ذهنی و نگرش به خرید آنلاین بر تمایل به خرید آنلاین بود. مزایای درک شده نیز بر نگرش به خرید آنلاین تأثیر مثبت و معناداری داشت. علاوه بر این، نتایج حاصل از آزمون سوبل نیز نشان داد که نگرش به خرید آنلاین نقش میانجی در تأثیر مزایای درک شده بر تمایل به خرید آنلاین ایفا میکند.
سید حمید خدادادحسینی؛ محمدرضا اسداللّهی
چکیده
درحالیکه تجارت الکترونیک بهسرعت در حال رشد است صنعت غذا نیز جایگاه خود را در این محدوده در حال رشد پیداکرده است. امروزه با مطرحشدن الگوهای جدید کسبوکار، تعاریف سنتی بازاریابی دگرگونشده است. بازاریابی یکی از سیستمهای سازمانی و یا یکی از مهمترین فرآیندهای سازمانهای تجاری در جهت دستیابی به اهداف و ارضای نیازهای مصرفکنندگان ...
بیشتر
درحالیکه تجارت الکترونیک بهسرعت در حال رشد است صنعت غذا نیز جایگاه خود را در این محدوده در حال رشد پیداکرده است. امروزه با مطرحشدن الگوهای جدید کسبوکار، تعاریف سنتی بازاریابی دگرگونشده است. بازاریابی یکی از سیستمهای سازمانی و یا یکی از مهمترین فرآیندهای سازمانهای تجاری در جهت دستیابی به اهداف و ارضای نیازهای مصرفکنندگان است ازاینرو تحولات عصر ارتباطات در قالب تأثیرات ناشی از توسعهی تجارت الکترونیک موجب تغییرات چشمگیری در بازاریابی شده است. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی نگرش مصرفکنندگان رستورانها در خصوص خرید اینترنتی غذا است. در خصوص جمعآوری دادهها از مصاحبههای تخصصی بهمنظور احصاء سایر عوامل یا شاخصهایی که در مبانی نظری کمتر به آن اشارهشده و پرسشنامه بهمنظور نظرسنجی از جامعه آماری هدف تهیهشده است. این پرسشنامه شامل 33 سؤال است. تعداد نمونه آماری 384 نفر است. برای تجزیهوتحلیل دادههای این تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده میگردد. نتیجه فرضیههای پژوهش نشان داد 6 فرضیه تائید یک فرضیه نیز رد شد. فرضیههای مربوط به تأثیر معنادار و مثبت آسانی روند سفارش، سودمند بودن ادراکشده، نوآوریها، ترفیعات و اعتماد در سفارش غذای آنلاین بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به سفارش غذای آنلاین و همچنین اثر نگرش مصرفکنندگان نسبت به سفارش غذای آنلاین بر رفتار مصرفکننده مورد تأیید قرار گرفتند و فرضیه مربوط به تأثیر عوامل بیرونی بر نگرش مصرفکننده نسبت به سفارش غذای آنلاین مورد تأیید قرار نگرفته است.
اسماعیل احمدی؛ الهام احمدی قلاتی؛ محبوبه شفیعی
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، ، صفحه 101-121
چکیده
رضایت کاربر یک عامل بسیار مهم برای استفاده مستمر از خدمات الکترونیک، موفقیت یا شکست پروژههای الکترونیکی است. هدف این پژوهش بررسی نگرانیهای کاربران، عوامل سنجش و مؤثر بر رضایت آنها و در ارائه مدلی برای سنجش رضایت کاربران الکترونیکی بانک ملت است. بر اساس یک بررسی 9 متغیر (اعتماد، آگاهی از خدمات، امنیت، قابلیت دسترسی، سهولت، سودمندی، ...
بیشتر
رضایت کاربر یک عامل بسیار مهم برای استفاده مستمر از خدمات الکترونیک، موفقیت یا شکست پروژههای الکترونیکی است. هدف این پژوهش بررسی نگرانیهای کاربران، عوامل سنجش و مؤثر بر رضایت آنها و در ارائه مدلی برای سنجش رضایت کاربران الکترونیکی بانک ملت است. بر اساس یک بررسی 9 متغیر (اعتماد، آگاهی از خدمات، امنیت، قابلیت دسترسی، سهولت، سودمندی، کیفیت خدمات عمومی و نگرش نسبت به وبسایت) تنظیم شد. سؤالهای پرسشنامه شامل 27 سؤال که بهصورت آنلاین و دستی توزیع شد. جامعه آماری پژوهش را افرادی که بهصورت آنلاین از خدمات بانک ملت استفاده میکنند تشکیل میدهند. برای آزمون فرضیههای مطرحشده از تحلیل مسیر نرمافزار SMART PLS استفاده شد. با توزیع 482 پرسشنامه و انجام تحلیل روی آنها این نتیجه به دست آمد که همه فرضیات پذیرفته شدند و متغیر سهولت با ضریب مسیر 68/0 و آگاهی اجتماعی با ضریب مسیر 15/0 دارای بیشترین و کمترین میزان تأثیر بودند. پایایی پرسشنامه 94/0 است که نشانگر پایا بودن پرسشنامه پژوهش است.