سعید رعیت پیشه؛ محمدرضا بهبودی؛ عبدالخالق گری نژاد
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، ، صفحه 25-46
چکیده
عصر حاضر به عصر اطلاعات شهرت دارد، کاربران بهواسطه بهرهگیری از فناوری اطلاعات حجم زیادی از اطلاعات را در کمترین زمان در فواصل مکانی بسیار دور بهراحتی جابهجا میکنند. بااینحال، فناوری اطلاعات در کنار مزایایی بالقوهای که برای کاربران داشته است، پیامدهای اخلاقی را نیز به همراه داشته و نیاز به سازگاری با ارزشهای انسانی ...
بیشتر
عصر حاضر به عصر اطلاعات شهرت دارد، کاربران بهواسطه بهرهگیری از فناوری اطلاعات حجم زیادی از اطلاعات را در کمترین زمان در فواصل مکانی بسیار دور بهراحتی جابهجا میکنند. بااینحال، فناوری اطلاعات در کنار مزایایی بالقوهای که برای کاربران داشته است، پیامدهای اخلاقی را نیز به همراه داشته و نیاز به سازگاری با ارزشهای انسانی جامعه دارد. هدف این مطالعه تعیین سطح تکامل اخلاقی کارکنان فناوری اطلاعات با بهرهگیری از تئوری رشد اخلاقی شناختی لارنس کلبرگ است که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه تعیین تکامل اخلاقی (که مشتمل بر 6 سناریو است)، از 112 نفر از کارمندان واحد فناوری اطلاعات در 19 شرکت و سازمان، دولتی و خصوصی شهر بندرعباس با روش نمونهگیری تصادفی جمعآوری شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای t مستقل، پیرسون و ANOVA استفاده شد. نتایج نشان داد که 84/11 درصد کارمندان در سطح پیش عرفی، 53/36 درصد در سطح عرفی و 64/51 درصد در سطح پس عرفی قرار دارند. این امر نشاندهنده لزوم توجه بیشتر به تکامل اخلاقی کارکنان در حوزه فناوری اطلاعات است.