@article { author = {Boudlaie, Hasan  and Bahmani , Akbar  and Mohammadi Moghadam, Yousef}, title = {The Content Features of New Technology-Based Firms}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {5-32}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2019.10614}, abstract = {New Technology-Based Firms (NTBFs) have significant contribution to economic growth, and in particular to promote innovation and job creation. For this reason, many countries are seeking to establish and grow such institutions with encouraging policies. Despite the economic importance of these companies, there is no single definition for them, and several definitions for these types of companies are tailored to the purpose of each study. Because of the nature of the need to produce a coherent framework for the characteristics of these types of companies, it is important that the purpose of the present study is to identify the features of the NTBFs. For this purpose, the research works that covered the nature of this concept from 1990 to 2011 were analyzed by content analysis. In the first phase, definitions of these companies were compiled, and further identification of the effective nature of these companies was identified. The results of this research led to the identification, confirmation and prioritization of the five features that include being new, advanced technology, independence, small size in terms of number of employees and volume of sales and funding by the founders, which according to the most frequent characteristics of the articles in question were prioritized. The final result of this study is to guide and streamline future research by achieving theoretical coherence in defining this concept.  }, keywords = {New Technology-Based Firms (NTBF),Advanced Technology,Sustainable Economic Growth,Entrepreneurship Agencies}, title_fa = {ویژگی‌های محتوایی شرکت‎های تازه تأسیس فناوری محور}, abstract_fa = {شرکت‎های‎ تازه تأسیس فناوری محور(NTBF)، سهم بسزایی بر رشد اقتصاد و علی‌الخصوص ارتقای نوآوری و اشتغال‎زایی دارند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها با سیاست­های تشویقی، در پی تأسیس و توسعه چنین مؤسساتی هستند. با وجود اهمیت اقتصادی این شرکت‎ها‎، تعریف واحدی از آن‌ها ارائه نشده و تعاریف متعددی برای این نوع شرکت‎ها متناسب با هدف هر مطالعه ارائه شده است. ازآنجایی‌که در باب ماهیت، نیاز به تولید یک چارچوب منسجم از ویژگی­های این نوع از شرکت‎ها، حائز اهمیت است؛ بنابراین، هدف از تحقیق حاضر، شناسایی ویژگی­های شرکت‎های تازه تأسیس فناوری محور است. برای این منظور، آثار پژوهشی که طی سال‌های 1990 تا 2011 به ماهیت این مفهوم پرداخته‎اند، با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرحله اول، تعاریف موجود از این شرکت‎ها گردآوری شد. در ادامه، ویژگی‎های مؤثر بر تولید ماهیت روشن از این شرکت‎ها شناسایی شد. نتایج حاصل از این پژوهش، به شناسایی، تائید و اولویت‌بندی پنج ویژگی منجر شد که به ترتیب شامل؛ جدید بودن، فناوری پیشرفته داشتن، استقلال، کوچکی از نظر تعداد کارکنان و حجم فروش و تأمین سرمایه توسط مؤسسین است که با توجه به بیشترین فراوانی ویژگی‎های مورد نظر در مقالات مورد بررسی، اولویت‌بندی شدند. نتیجه نهایی این تحقیق، هدایت و نظم‌بخشی به تحقیقات آینده از طریق دستیابی به انسجام نظری در تعریف این مفهوم است.}, keywords_fa = {شرکت‎های تازه تأسیس فناوری محور(NTBF),فناوری پیشرفته,رشد اقتصادی پایدار,مؤسسات کارآفرینی}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_10614.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_10614_04bd363b611d4db1ad11844f711735a6.pdf} } @article { author = {Jafarnezhad, Soheila and Taghva, Mohammad Reza}, title = {The Role of Implementation of Service Management and Security Frameworks in Information Technology Service Continuity}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {33-54}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2019.10616}, abstract = {Competitive business environment and high dependency to the services has caused organizations to be evaluated based on the level of their ability in providing continuous services. Information Technology (IT) service continuity management discusses the capabilities of the organization to maintain an acceptable and predetermined level of IT services to support business requirements in the event of an incident. Information security management, while minimizing disruptions to business and IT Infrastructure Library (ITIL), is an appropriate structure for organizations that deliver IT services to their customers with the aim of supporting business processes. The aim of this study is to identify factors affecting the continuity of IT services. After a thorough literature review, a questionnaire was prepared using a five-point Likert scale and handed to 8 experts. The questionnaire was verified by experts in the field and then was sent to 60 IT experts of the organizations and companies. After analyzing the results, the identified factors were confirmed and the main research hypothesis - the impact of the implementation of the ITIL and the information security management system on the continuity of the IT services- was confirmed.}, keywords = {ITIL Framework,Information Security Management System (ISMS),IT Service Continuity Management (ITSCM)}, title_fa = {نقش پیاده‌سازی چارچوب‌های مدیریت خدمات و امنیت در تداوم خدمات فناوری اطلاعات}, abstract_fa = {محیط رقابتی کسب‌وکار و وابستگی به خدمات، باعث شده است که سازمان‌ها بر پایه میزان توانایی در ارائه مستمر خدمات، مورد ارزیابی قرار گیرند. مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات، به مدیریت قابلیت‌های سازمان در تداوم ارائه سطحی توافقی و از پیش تعیین‌شده از خدمات فناوری اطلاعات، به‌منظور پشتیبانی از نیازمندی‌های کسب‌وکار در شرایط بروز حوادث می‌پردازد. مدیریت امنیت اطلاعات، با حداقل کردن آسیب‌های کسب‌وکار و کتابخانه زیرساخت خدمات فناوری اطلاعات، ساختاری مناسب برای سازمان‌هایی است که با هدف پشتیبانی از فرایندهای کسب‌وکار، خدمات فناوری اطلاعات را به مشتریانش تحویل می‌دهند. این تحقیق، با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار در تداوم خدمات فناوری اطلاعات انجام شده است. پس از مطالعه ادبیات موضوع، مجموعه سؤالاتی در قالب پرسشنامه و با استفاده از طیف لیکرت پنج بخشی تهیه شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. پس از تأیید سؤالات توسط خبرگان این حوزه، پرسشنامه‌ اصلاح شده برای 60 نفر از کارشناسان سازمان‌ها و شرکت‌های مورد مطالعه ارسال شد. پس از تجزیه‌وتحلیل نتایج، شاخص‌های شناسایی‌شده تائید و فرضیه اصلی تحقیق که تأثیرگذاری پیاده‌سازی کتابخانه زیرساخت خدمات فناوری اطلاعات و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در تداوم خدمات فناوری اطلاعات است تائید شد.}, keywords_fa = {چارچوب کتابخانه زیرساخت خدمات فناوری اطلاعات,سیستم مدیریت امنیت اطلاعات,مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_10616.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_10616_36a615f027da72a43523862c2455bc54.pdf} } @article { author = {Sadoughinia, Elham and Hasanzadeh, Alireza and Elahi, Shaban and Sahraei, Shaghayegh}, title = {An Expert System for Evaluating Customers’ Loyalty in Distribution Industry}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {55-78}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2019.10618}, abstract = {In new competitive market, the survival of companies depends on recognition and absorption of customers and because of high costs of acquiring new customers, retention of loyal customers is the most important goal of a company. This study is based on the identification of loyalty factors and designing an expert system for the evaluation of customers’ loyalty in the logistic industry. According to the literature, there are two groups of attitudinal and behavioral factors of customers’ loyalty. Attitudinal factors consist of frequency, recency and monetary of shopping, shopping cart, and profitability of shopping. Behavioral factors consist of satisfaction, trust, brand popularity and perceived customer value. Due to the capabilities of the expert systems in evaluation, this study is based on fuzzy inference system which called CLEXS which stands for Customer Loyalty EXpert System. In CLEXS the situation of customers’ loyalty can be detected in different areas and this system is a kind of data mining system in nature.}, keywords = {: Loyalty,Expert Systems,Evaluation,Attitudinal Loyalty,Behavioral Loyalty}, title_fa = {سیستم خبره ارزشیابی وفاداری مشتریان در صنعت پخش و توزیع}, abstract_fa = {در بازار پررقابت امروزی، بقای شرکت‌ها در گرو شناسایی و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود است. به دلیل هزینه‏های بالای جذب مشتریان جدید، دستیابی به مشتریان وفادار و حفظ آنان، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل وفاداری و طراحی سیستم خبره برای ارزشیابی وفاداری مشتریان، در صنعت پخش و توزیع است. بر اساس مبانی نظری، بعد رفتاری و بعد نگرشی، مبنای وفاداری در نظر گرفته شده‌اند و عوامل مرتبط با هریک از این ابعاد، شناسایی شد. عوامل بعد رفتاری؛ شامل تکرار خرید، تازگی خرید، حجم (میزان خرید)، تنوع خرید (سبد خرید) و میزان سوددهی و عوامل بعد نگرشی؛ شامل رضایت، اعتماد، محبوبیت و شهرت برند تجاری و ارزش ادراک‌شده توسط مشتری است. در این پژوهش، سیستم خبره فازی بر اساس عوامل شناسایی‌شده طراحی شده است و وفاداری مشتریان شرکت پخش مواد غذایی 9595، توسط این سیستم خبره مورد ارزیابی قرار گرفت. این سیستم، می‌تواند برای شناسایی نوع وفاداری مشتریان شرکت‌های پخش کمک ­کند.}, keywords_fa = {وفاداری,سیستم خبره ارزشیابی,وفاداری نگرشی,وفاداری رفتاری}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_10618.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_10618_a91526aa58e1f678ed4c5cdab5c3fcbe.pdf} } @article { author = {Hosseini Dehshiri , Seyyed Jalaladdin and Aghaei, Mojtaba and Salehi Sadaghiani, Jamshid}, title = {Solutions for Removing Knowledge Management Implementation Barriers in the Supply Chain of Fast Moving Consumer Goods}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {79-114}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2019.10619}, abstract = {Today, service delivery is changing with the advent of new technologies and the emergence of online businesses. The goal of online businesses and startups is to provide online services while saving customers time and money. One of the startups that are effective in meeting the needs of different groups of the community is the Fast Moving Consumer Goods (FMCG). Due to the high consumption rates and spoilage of FMCGs, proper management and performance improvement at different levels of the supply chain is essential. On the other hand, the use of knowledge management is the main factor in the success of the supply chain to achieve a competitive advantage. There are various barriers that lead to failure in the implementation of knowledge management (KM) in the supply chain. Therefore, it is necessary to identify and remove the barriers to the implementation of knowledge management in the supply chain of startups. The purpose of this research is to identify and prioritize strategies for removing barriers to the implementation of KM in FMCG supply chain. The framework in this study is to use the combination of Fuzzy Delphi, SWARA and Gray ARAS. The SWARA method has been used to determine the weight of the barriers, as criteria, and the Gray ARAS method has been used to obtain the final ranking of the approaches to acceptance of knowledge management in the supply chain. Finally, based on the results of this research, the positive leadership towards the adoption of knowledge management in the supply chain was considered as the best way to tackle barriers to the acceptance of knowledge management in the supply chain.}, keywords = {Knowledge Management,Fast Moving Consumer Goods,Fuzzy Delphi,SWARA,Gray ARAS}, title_fa = {راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استارتاپ های مواد غذایی تندمصرف}, abstract_fa = {امروزه، ارائه خدمات با ظهور فناوری‌های جدید و ظهور کسب‌وکارهای آنلاین، متحول شده است. هدف کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ ها، ارائه خدمات آنلاین با صرفه‌جویی در وقت و هزینه مشتریان است. یکی از حوزه‌هایی که در آن، ارائه خدمات آنلاین به رفع نیاز گروه‌های مختلفی از جامعه منجر می‌شود، مواد غذایی تند مصرف است. ازآنجاکه نرخ مصرف و فسادپذیری مواد غذایی تند مصرف بالا است، مدیریت مناسب و بهبود عملکرد در سطوح مختلف زنجیره تأمین از ضرورت بالایی برخوردار است. اجرای مدیریت دانش، فاکتور اصلی هماهنگی و بهبود عملکرد زنجیره تأمین برای دستیابی به مزیت رقابتی است. موانع گوناگونی وجود دارند که به شکست اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین منجر می‌شوند؛ بنابراین، شناسایی موانع و راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین این استارتاپ ها، ضروری است؛ ازاین‌رو، هدف این تحقیق، شناسایی و اولویت‌بندی راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استارتاپ های مواد غذایی تند مصرف است. چارچوب مورداستفاده در این تحقیق، شامل استفاده از روش‌های تلفیقی دلفی فازی، سوآرا و آراس خاکستری است. بدین منظور، در مرحله اول، معیارهای شناسایی‌شده با بهره‌گیری از روش دلفی فازی، تعدیل و نهایی شدند. سپس، از روش سوآرا برای وزن دهی به معیارها و از روش آراس خاکستری برای رتبه‌بندی راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استفاده ‌شده است. نتایج نشان داد که راهکار هشتم (رهبری مثبت نسبت به تصویب مدیریت دانش در زنجیره تأمین)، به‌عنوان بهترین راهکار شناسایی شد.    }, keywords_fa = {مدیریت دانش,استارتاپ,مواد غذایی تند مصرف,دلفی فازی,سوآرا,آراس خاکستری}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_10619.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_10619_8ee7aa41a9ddfdab52ce914c9b4e6623.pdf} } @article { author = {Shoul , Abbas and Abedini, Ali and Soltani Nezhad, Nima}, title = {Experience on the Behavioral Reaction of e-Business Users}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {115-136}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2019.10620}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر لجستیک پساخرید و تجربه خدمات مشتری بر واکنش رفتاری کاربران کسب‌وکارهای اینترنتی}, abstract_fa = {تعداد کاربران اینترنت در ایران، ۴۲ میلیون نفر است. با توجه به افزایش تمایل مردم به خرید اینترنتی در کشور و از آنجا که مطالعات تجربی مبتنی بر داده‌های نظری در خصوص وجود نقش و ارتباط نسبی تجارب پس از خرید شامل خدمات مشتریان، حمل‌ونقل، ردیابی و مرجوعی محصول با رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در آینده، در زمینه تجارت الکترونیک انجام نشده است این پژوهش، به بررسی تأثیر لجستیک پساخرید (حمل‌ونقل، ردیابی، مرجوعی) و تجربه خدمات مشتری به‌عنوان پیشایندهایی برای واکنش­های رفتاری کاربران (رضایت مشتری و قصد خرید مجدد) پرداخته شده است. در این چارچوب، متغیر رضایت مشتری به‌عنوان واسطه در نظر گرفته شده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری داده­ها، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه تهران است که حداقل یک‌بار سابقه خرید و مرجوعی از وب­سایت­ دیجی کالا را داشته­اند. از این جامعه آماری، نمونه 395 تایی به‌صورت طبقه­ای متناسب انتخاب و داده­ها از طریق پرسشنامه گردآوری شدند و به کمک مدل یابی معادلات ساختاری موردبررسی قرار گرفتند. یافته­های پژوهش، نشان داد که لجستیک پساخرید و تجربه خدمات مشتری بر رضایت مشتری تأثیر مثبت و معناداری دارد و رضایت مشتری نیز بر قصد خرید مجدد کاربران اینترنتی تأثیر مثبت و معناداری دارد.}, keywords_fa = {کسب‌وکار اینترنتی,لجستیک پساخرید,خدمات مشتری,رضایت مشتری,قصد خرید مجدد}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_10620.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_10620_242deb6b19a56cffb2023024c9bcf64c.pdf} } @article { author = {Jamali , Gholamreza and Mousavi, Seyyed Esmaeil  and Mohammadi , Masoumeh }, title = {Analyzing the Relationship Between the Factors of Internet of Things Application in Supply Chain of Home Appliances Industry Using Fuzzy Cognitive Map}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {137-162}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2019.10621}, abstract = {The aim of this research is to analyze the relationship among Internet of Things (IoT) application factors in supply chain of home appliances industry using Fuzzy Cognitive Map (FCM). The statistical population consisted of experts in home appliance business in Bushehr province. These experts were aware of the concept of IoT and supply chain management, out of which 10 were selected. First, after reviewing the literature 38 factors were identified and then using Delphi technique and experts opinion these factors were classified into 9 groups including: product, operational processes, inventory, economics, suppliers, technical support, information, customer, and organization mission. Using Fuzzy Cognitive Map, the results show that all relationship between IoT application factors was positive and information as the most important factor that directly effects on all other factors. The results also show that customer factor was placed in the second ranked. So, home appliance industry managers should increase their competitive ability by better planning and automating processes, optimizing operations, improving customer services, and increasing capital return across the supply chain.  }, keywords = {Internet of Things,Supply Chain,fuzzy cognitive map}, title_fa = {تحلیل ارتباط میان شاخص‌های کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین لوازم خانگی با استفاده از رویکرد نقشه‌ شناختی فازی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، تحلیل ارتباط میان شاخص­های کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین لوازم خانگی با استفاده از رویکرد نقشه­ شناختی فازیاست. جامعه آماری، کارشناسان فعال در کسب‌وکار لوازم خانگی در استان بوشهر بوده­اند. این افراد، با مفهوم اینترنت اشیاء و زنجیره تأمین آگاه بوده که از بین آن­ها 10 نفر به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا، با مطالعه پیشینه و مبانی نظری پژوهش 38 شاخص شناسایی شدند. سپس، با استفاده از تکنیک دلفی و نظر خبرگان در 9 گروه شامل: محصول، فرآیندهای عملیاتی، موجودی، اقتصادی، تأمین‌کنندگان، پشتیبانی فنی، اطلاعات، مشتری و مأموریت سازمان دسته­بندی شدند. در مرحله بعد، با استفاده از آزمون میانگین یک جامعه شاخص­هایی که مقدار آن­ها از ارزش آزمون کمتر بود حذف شدند. در نهایت، با استفاده از رویکرد ترکیبی نقشه شناختی فازی و گروه کانونی، چگونگی ارتباط میان شاخص­ها تحلیل و تبیین شد. نتایج، نشان داد که ارتباط میان همه شاخص­ها مثبت بوده است. همچنین، اطلاعات به­عنوان مهم‌ترین شاخص­ کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین لوازم خانگی به شمار می­آید، زیرا این شاخص بر همه شاخص­های دیگر اثرگذار است. همچنین، نتایج نشان داد که شاخص مشتری در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. در این راستا، مدیران صنعت لوازم خانگی باید با برنامه­ریزی و خودکارسازی بهتر فرآیندها، بهینه­سازی عملیات، بهبود خدمات ارائه‌شده به مشتری و افزایش بازگشت سرمایه در طول زنجیره تأمین موجب افزایش قدرت رقابت در این صنعت شوند.}, keywords_fa = {اینترنت اشیاء,رویکرد نقشه‌ شناختی فازی,زنجیره تأمین}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_10621.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_10621_09623b89fc694ce509e554c16df940e9.pdf} } @article { author = {Mesbahi Jahromi , Negarsadat and Mirabi, Vahidreza and Mohebbi , Serajeddin  and Bagheri, Mehdi}, title = {Identification of Gaps in the Implementation of Social Commerce in Startups}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {163-188}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2019.10622}, abstract = {The share of social commerce in Iran is relatively small compared to the developed countries in the field of social commerce. So, it important to identify factors which are critical in the implementation of social commerce. The main purpose of this research is to identify legal and behavioral gaps on the implementation of social commerce among the startups. The statistical population in the qualitative section consists of social commerce experts in knowledge-based companies in the field of information technology in the science and technology park of Tehran University. Experts were identified using snowball and judgmental sampling techniques. According to the adequacy of data, 20 interviews were performed in total. The statistical population in the quantitative section consisted of the managers of startup companies located in Tehran. Two-step sampling method was used to determine the sample size. Data in qualitative section were collected through deep interviews and in the quantitative section it was collected through questionnaires. Data was analyzed using SmartPLS2 software in quantitative section. The results show that changes in business environment is as causal conditions. The pivotal phenomenon including: the implementation of social commerce, the contextual conditions including the business cultures and legal gaps, the interfering conditions including the behavioral gaps, and business resource conditions, and strategies including the reliability of online markets and the development of technical infrastructure have been identified. Ultimately, the consequences of this study have been enhancing business ease and improving sales performance.}, keywords = {Social Commerce,Social networks,Legal Gaps,Behavioral Gaps,Startups}, title_fa = {شناسایی خلأهای پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در کسب‌وکارهای نوپا}, abstract_fa = {سهم تجارت اجتماعی در ایران، به نسبت کشورهای توسعه‌یافته در حوزه تجارت اجتماعی بسیار ناچیز است که این امر، شناسایی عواملی که به‌عنوان چالش در عرصه اجرایی کردن تجارت اجتماعی است را مهم نموده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی خلأهای قانونی و رفتاری پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در بین کسب‌وکارهای نوپا است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان تجارت اجتماعی در شرکت­های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات در پارک علم و فن­­آوری دانشگاه تهران در نظر گرفته شدند. خبرگان با روش نمونه­گیری هدفمند و گلوله­برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده‎ها، در مجموع با 20 خبره مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی، مدیران شرکت­های کسب‌وکاری نوپا در شهر تهران در نظر گرفته شدند. برای تعیین نمونه، از نمونه­گیری دومرحله‌ای استفاده شد. داده­ها، در بخش کیفی از طریق مصاحبه عمیق و در بخش کمی از طریق پرسشنامه گردآوری شدند. داده‌های گردآوری‌شده بخش کمی، با نرم‌افزار "اسمارت پی ال اس 2" تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج به‌دست‌آمده مؤید این بود که تغییر فضای کسب‌وکاری به‌عنوان شرایط علی، پدیده محوری شامل پیاده‌سازی تجارت اجتماعی، شرایط زمینه‌ای شامل فرهنگ کسب‌وکاری و خلأهای قانونی، شرایط مداخله­گر شامل خلأهای رفتاری و شرایط منابع کسب‌وکاری، راهبردها نیز قابلیت اعتماد بازارهای آنلاین اجتماعی و توسعه زیرساخت­های فنی شناسایی شد و در نهایت پیامدهای این پژوهش، تقویت سهولت کسب‌وکارها و بهبود عملکرد فروش بوده است.}, keywords_fa = {تجارت اجتماعی,شبکه‌های اجتماعی,خلأهای قانونی,خلأهای رفتاری,کسب‌وکارهای نوپا}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_10622.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_10622_3b8518b6a36f86ad582c748aee46307d.pdf} } @article { author = {Haghighat Monfared, Jalal and Tabatabaee, Sayyid Gholam Hassan and Dadashniya Kasmani, Rouhollah}, title = {A Paradigmatic Model of Information Technology Architecture Based on COBIT 2019 Framework}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {189-222}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2019.10623}, abstract = {Information technology (IT) architecture with a general and comprehensive description of the IT functions in the organization, attempts to reduce the complexity of using this technology and increase the efficiency that meet the requirements and achievement of organizational goals. On the other hand, control objectives for information and related technologies framework or briefly COBIT framework, is the most efficient way for implementing and auditing IT governance to develop, implement, monitor, and improve IT management. The need to model IT architecture along with the benefits of QOBIT 2019 framework to achieve organizational goals by enhancing value while balancing IT revenue and processes, has led the researchers to present a paradigm-based IT architecture model using grounded theory approach. It is intended that the model to be holistic and consistent with ETKA organization. Data were gathered using document mining, observation, and in-depth interviews with 15 experts in the field of IT management and IT governance in the organization under study. The analysis of the research data have resulted in 650 concepts and 48 subcategories using Strauss and Corbin methodology and MAXQDA software. Finally, by choosing the main phenomenon and its relationship with the other categories, the paradigmatic model of research was presented in the form of causal conditions, contextual conditions, confounding conditions, strategies and consequences.}, keywords = {Information Technology Architecture,COBIT 2019 Framework,Grounded Theory,MAXQDA}, title_fa = {مدل پارادایمی معماری فناوری اطلاعات مبتنی بر چارچوب کوبیت 2019}, abstract_fa = {معماری فناوری اطلاعات، با توصیفی کل‌نگر و جامع از کارکردهای فناوری اطلاعات در سازمان سعی در کاهش پیچیدگی استفاده از این فناوری و افزایش بازدهی در راستای پاسخگویی به نیازمندی‌ها و نیل به اهداف سازمانی دارد. از سوی دیگر، چارچوب اهداف کنترلی برای فناوری اطلاعات و فناوری‌های مرتبط یا به‌اختصار چارچوب کوبیت نیز به‌عنوان کارآمدترین مدل برای پیاده‌سازی و ممیزی حاکمیت فناوری اطلاعات برای توسعه، پیاده‌سازی، پایش و بهبود مدیریت فناوری اطلاعات مطرح است. لزوم مدل‌سازی معماری فناوری اطلاعات وضع مطلوب در کنار مزایای ناشی از اجرای چارچوب کوبیت 2019 برای دستیابی به اهداف سازمانی به وسیله افزایش ارزش در حین متوازن‌سازی مخاطرات در مقابل عایدی فناوری اطلاعات و فرایندهایش، پژوهشگران را بر آن داشته است تا با رویکردی جامع و سازگار با سازمان اتکا، مدل پارادایمی معماری فناوری اطلاعات مبتنی بر چارچوب کوبیت 2019 را با استفاده از روش‌ نظریه‌پردازی داده بنیاد ارائه کنند. جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده از شیوه‌های سند کاوی، مشاهده و مصاحبه‌های باز و عمیق از طریق 15 نفر از خبرگان و صاحب‌نظران حوزه مدیریت و حاکمیت فناوری اطلاعات در سازمان مورد مطالعه انجام شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در مراحل سه‌گانه کدگذاری به روش استراوس و کوربین، با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA منجر به ظهور 650 مفهوم و 48 مقوله فرعی شده و در پایان با انتخاب پدیده اصلی و ارتباط منظم آن با سایر مقوله‌ها، در محورهای شرایط علی، شرایط زمینه‌‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها، مدل پارادایمی پژوهش ارائه شد.}, keywords_fa = {معماری فناوری اطلاعات,چارچوب کوبیت 2019,نظریه‌پردازی داده بنیاد,MAXQDA}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_10623.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_10623_ee4c4b32e894ec051d5c6cac88372eff.pdf} }