@article { author = {Bagherinejad, Jafar and Satari, Halehi}, title = {A Model for Electronic Readiness of Organizations to use Information Technology and Communication Services, Using Analytical Hierarchy Process Technique}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {1-23}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {In this research after reviewing the relevant literature and comparative analysis of the e-readiness models, a conceptual framework for evaluation of organizational e-readiness based on the condition of Iranian organizations has been designed. Then, this model with 6 criteria (including commitment of top management, IT policies and strategies, specialized dimension of organizational management, IT human resource development, IT infrastructure and IT-related processes) and 25 sub-criteria was validated by statistical analysis and expert opinions and using Analytical Hierarchy Process technique(AHP)   and its software named Expert Choice. This model was tested and approved in a field study and the results for development and upgradeof the measures of model criteria in organization under study were offered}, keywords = {Information and Communication Technology Services,Organizational Electronic Readiness,National and Organizational E-readiness models,Analytical hierarchy process}, title_fa = {مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان‌ها در ایران جهت به کارگیری خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی}, abstract_fa = {در این تحقیق بامرور ادبیات موضوع و تحلیل تطبیقی مدل‌های ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی، مدل مفهومیمتناسب با شرایط بومی برای سنجشمیزان آمادگی سازمان‌ها جهت پذیرش، به کارگیری و بهره‌گیری از فناوری‌اطلاعات و ارتباطات توسعه داده شد.این مدل شامل 6 معیار اصلی (تاکید وتعهد مدیریت ارشد، سیاست‌ها وراهبردهای IT ،ابعاد تخصصی مدیریت، توسعه منابع انسانی IT، زیرساخت IT و فرآیندهای مبتنی برIT) و 25 زیر معیاراست. اعتبار این مدل از طریق کسب نظر خبرگان و انجام آزمون های آماری اعتبار سنجی اولیه صورت گرفت. سپس بااستفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و روش مقایسات زوجی‌ و به کارگیری نرم افزار اکسپرت چویس به ارزیابی معیارها، زیر معیارها و وزن‌دهی آنها پرداخته شد. در ادامه در مطالعه میدانی،مدل مذکور برای ارزیابی آمادگی سازمان مورد مطالعه به کارگرفته شد ونتایج و پیشنهادهای مرتبط با توسعه وارتقاء سطح  مطلوبیت هر معیار و زیرمعیار ارائه گردید.}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات و ارتباطات,آمادگی الکترونیکی سازمانی,مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سطح ملی وسازمانی,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1162.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1162_f12d6b26a2697a565e371e8896b1a6d9.pdf} } @article { author = {ghorbanizadeh, Vajhollah and ghalandari, Hemat morad}, title = {Factors affecting on acceptance of the Iranians products and services national coding system (IRANDOC) within the firms}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {25-51}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {ر User's acceptance of the novel information technology has played an important role in successfulness of its applications in the organizations. Understanding of the user's technology acceptance mechanisms lead to providing of user's friendly technology for them. The Iranians products and services stratifying and coding system (IRANCOD) is one of the important national IT systems that introduced for the industrial firms and institutions. This article adopted fromresearchthat examined IRANCOD acceptance within the Iranians firms based on the TAM model. Research's data gathered from 204 employees in the firms that deal with IRANDOC system and data analyzed by confirmatory factor analysis (CFA) and path analysis. Findings show that have positive and significance relationship between "perceived ease of use" (PEU) and "perceived usefulness" (PU) as well as between "perceived usefulness" and employees "attitudes" towards IRANDOC.     }, keywords = {technology acceptance model (TAM),products coding,IRANCOD,perceived usefulness (PU),perceived ease of use (PEU)}, title_fa = {عوامل مؤثر بر پذیرش نظام ملی کدگذاری کالاها و خدمات (ایران‌کد) توسط شرکت‌ها}, abstract_fa = {پذیرش و به­کارگیری فناوری­های اطلاعاتی نوین توسط شمار بیشتری از افراد در یک جامعه، در موفقیت فناوری و توجیه سرمایه­گذاری هنگفت زیرساختی برای گسترش آن، نقش اساسی ایفا می‌کند. با درک ساز و کار پذیرش یک فناوری نزد افراد، می­توان ایجاد محصولات فناورانه و ارائه آن‌ها به جامعه را به گونه­ای انجام داد که این فناوری­ها متقاضیان بیش‌تری داشته باشند. یکی از سامانه­های فراگیر در حوزه فناوری اطلاعات، نظام ملی طبقه‌بندی و کدگذاری کالاها و خدمات (ایران‌کد) است که در ایران در دست توسعه است و پذیرش آن توسط شرکت­ها و مؤسسات ایرانی دارای اهمیت زیادی است. این مقاله برگرفته از یک کار پژوهشی است که برای بررسی پذیرش ایران‌کد با بهره­گیری از الگوی پذیرش فناوری(TAM) صورت گرفته است. در این تحقیق که روی نمونه­‌ای مرکب از 204 نفر از کارکنان مرتبط با موضوع ایران‌کد شرکت‌های عضو این سامانه انجام شده است، سودمندی درک‌ شده (PU)، سادگی کاربرد درک شده (PEOU)، نگرش به ایران‌کد و تمایل یا قصد استفاده از آن و روابط بین آن‌ها سنجیده شده است. داده‌های گردآوری شده با بهره‌گیری از روش­های تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شده و نتایج نشان می‌دهد که بین «سادگی کاربرد درک‌شده» و «سودمندی درک‌شده» و همچنین بین «سودمندی درک‌شده» و «نگرش» کارکنان نسبت به ایران‌کد رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. }, keywords_fa = {الگوی پذیرش فناوری (TAM),کدگذاری کالا,ایران‌کد,سودمندی درک‌شده,سادگی کاربرد درک شده}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1163.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1163_b2d706d8d83dadeceaae83b89d5e742a.pdf} } @article { author = {Fallahi, Rajab and Moradhassel, Niloofar}, title = {Optimization of Radio Spectrum, Appling Cognitive Radio Technology: The Case of Iran}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {53-71}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {Development of radio frequency spectrum based technologies and increasing demand with inefficient use of spectrum, in the near future will cause scarcity in relation to spectrum as a limited and valuable source.  By using cognitive radio technology will transform the traditional spectrum management to the dynamic and more efficient one. The pioneer regulators have been starting activities inoptimization of spectrum usage and dynamic spectrum management. In this study we proposed the following two scenarios:"Hierarchical allocation of spectrum" and "secondary spectrum market" with their strengths/ weaknesses/ opportunities/ threats. The results show that in "Hierarchical allocation of spectrum" scenario there are considerable strength points for “Communications Regulatory Authority”to apply  cognitive radio technology, while according to external threats, diversity could be the best strategy. But in "secondary spectrum market" due to existing Strengths and opportunities the best strategy would be attack or outrider position}, keywords = {Radio,Dynamic Spectrum Management,Regulator,Iran}, title_fa = {بهینه سازی طیف رادیویی در ایران با به کارگیری فناوری رادیو شناختگر}, abstract_fa = {توسعه فناوری­های وابسته به طیف فرکانس رادیویی و افزایش تقاضا برای آن از یک سو و عدم استفاده کارا از طیف از سوی دیگر، درآینده نزدیک به مشکل کمبود طیف به عنوان منبعی محدود و پرارزش منجر خواهد شد. بکارگیری فناوری رادیو شناختگر این امکان را فراهم خواهد نمود تا مدیریت طیف از حالت سنتی به حالت پویا تغییر یافته و بهره‌برداری از طیف رادیویی کاراتر شود. در این تحقیق دو رویکرد "تخصیص سلسله مراتبی طیف" و " بازار ثانویه طیف"  به سازمان تنظیم و مقررات رادیویی کشور پیشنهاد شده و برای هر رویکرد فرصت­ها و تهدیدات برون سازمانی و همچنین نقاط قوت و ضعف­های درون سازمانی تعیین شده است. نتایج نهایی نشان داد که در رویکرد تخصیص سلسله مراتبی طیف نقاط قوت خوبی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت بکارگیری فناوری رادیو شناختگر وجود دارد ولی با توجه به تهدیدات محیطی بهترین نوع استراتژی تنوع می‌باشد. اما در رویکرد بازار ثانویه طیف با وجود نقاط قوت مناسب و فرصت‌های خوب، بهترین نوع استراتژی تهاجم یا پیشروی است.}, keywords_fa = {رادیو شناختگر(CR),SWOT,مدیریت پویای طیف,سازمان تنظیم و مقررات رادیویی,ایران}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1164.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1164_547d879194d89bf5966aecd1b31e199e.pdf} } @article { author = {Sharifzadeh, Fattah}, title = {Analyzing the relationship of Administrative automated level with organizational effectiveness}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {73-103}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {Observing more complexity in organization working life has become inevitable. In addition, population growth, needs, and clients expectations have led organizations to automate their working systems and procedures. This study concentrated on two different types of organizations which utilized different systems and means of work operations: progressive and automated means of operations as opposed to mechanical and /or traditional means of work implementation and performance.    Testing hypotheses and research findings gathered from four different types of organizations indicated that organizations which utilize information technology and better Administrative automation meet their predetermined goals and objectives more effectively and significantly}, keywords = {Information Technology,Administrative automation,Organizational Effectiveness,automation and information technology}, title_fa = {تجزیه و تحلیل ارتباط سطح گستردگی اتوماسیون اداری و اثربخشی سازمانی}, abstract_fa = {این پژوهش به دنبال رابطه بین میزان درجه گستردگی اتوماسیون و اثربخشی سازمان است. اهمیت و نقش اتوماسیون و وسایل تکنولوژیک برای ارائه خدمات بهتر و جدیدتر و سازگار نمودن سازمان‏ها برای رویارویی با محیط‏های متنوع و در حال تغییر امروزی و از طرفی مهم بودن اثربخشی  برای این که سازمان‏ها به کار خود ادامه دهند وبررسی این موضوع که آیا سازمان‏های دولتی درسطح استان با توجه به برنامه‏های توسعه از سیستم‏های مکانیزه استفاده می‏کنند و آیا این به کارگیری مفید بوده است؟، زمینه‏های اجرای این پژوهش را فراهم نمود. سپس با مطالعه مقالات، کتب، استفاده از پایگاه داده‏ها به گردآوری ادبیات نظری در ارتباط با اتوماسیون، اثربخشی و رابطه اتوماسیون و اثربخشی اقدام شد و فرضیات تدوین گردید. سپس از میان جامعه آماری شامل سازمان‏های دولتی قلمرو تحقیق (استان گیلان) نمونه‏های معرف شامل چهار سازمان انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و آزمون فرضیات به توزیع پرسشنامه و انجام مصاحبه و مشاهده اقدام گردید. با توجه به روش‏های آماری که شامل آزمون میانگین و آزمون تفاوت میانگین تحلیل آماری صورت گرفت و پژوهشگران با اجرای روش‏های آماری به نتیجه‏گیری و ارائه پیشنهادات در مورد سازمان‏های مورد مطالعه اقدام نمودند تا آمادگی لازم برای تحقق اهداف و کارآمدی نظام اداری با توجه به کاربرد فناوری اطلاعات امکان پذیر شود}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات,اتوماسیون اداری,اثر بخشی سازمانی,اتوماسیون و فناوری اطلاعات}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1165.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1165_1c67e72418d8b4e544b7ae9004c7f012.pdf} } @article { author = {Rouhani, SaeedRouhan and Ravasan, AhadZare}, title = {A Model for Assessing Business Intelligence level of Enterprise Systems}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {105-121}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {Most organizations still experience a lack of Business Intelligence (BI) in their decision making processes when implementing enterprise systems, such as Enterprise Resource Planning (ERP), Customer Relationship Management (CRM), and Supply Chain Management (SCM). Consequently, a model and techniques to evaluate and assess the intelligence-level of enterprise systems can improve decision support. This paper proposes an expert tool to evaluate the BI competencies of enterprise systems, and combines a comprehensive review of recent literature with statistical methods for factor analysis. A statistical analysis has identified six factors for the evaluation model: ‘‘Analytical and Intelligent Decision-support’’, ‘‘Providing Related Experimentation and Integration with Environmental Information’’, ‘‘Optimization and Recommended Model’’, ‘‘Reasoning’’, ‘‘Enhanced Decision-making Tools’’, and finally, ‘‘Stakeholder Satisfaction’’.  Enterprises can use this approach to evaluate, select, and buy software and systems that provide better decision support for their organizational environment, enabling them to achieve competitive advantage.}, keywords = {: Business Intelligence,Decision making support,Enterprise Systems,Assessment Model}, title_fa = {مدل ارزیابی سطح هوش تجاری در سیستم‌های سازمانی}, abstract_fa = {      بسیاری از سازمان‌ها که امروزه، سیستم‌های سازمانی مانند سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP)، سیستم‌های مدیریت زنجیره تامین (SCM) و سیستم‌های مدیریت روابط مشتریان (CRM) را پیاده‌سازی نموده‌اند، هنوز از هوش تجاری در فرایندهای تصمیم‌گیری برخوردار نیستند. مدل‌ها و روش‌های ارزیابی و سنجش هوش تجاری در سیستم‌های سازمانی می‌تواند در تشخیص سطح هوش سیستم‌ها و ایجاد فضای مناسب پشتیبانی تصمیم‌گیری، مفید باشند. در این مقاله در مورد معیارهای ارزیابی هوش تجاری، ساختار و عوامل موثر در مدل ارزیابی هوش تجاری بحث می شود. عوامل و مدل پیشنهادی جهت ارزیابی هوش تجاری ارائه شده در این مقاله، سازمان‌ها را در ارتقاء تصمیم‌گیری یاری می رساند. این تحقیق با مرور جامع ادبیات موضوع، پیمایش و انجام تحلیل عاملی، یک مدل شش عاملی شامل ابعاد "پشتیبانیتصمیمتحلیلیهوشمند"، "یکپارچگیبامحیطوتجربیاتگروهی"، "مدل‌هایتوصیه‌کنندهوبهینه‌کننده"، "دلیلآوری"، "ابزارهایارتقاتصمیم"، و "رضایتذینفعان" جهت ارزیابی هوش تجاری ارائه می‌نماید. این مدل با ارائه معیارها و عوامل ارزیابی سطح هوش، به سازمان‌ها در طراحی، خرید و پیاده‌سازی سیستم‌ها و نرم‌افزارها در راستای پشتیبانی تصمیم بهتر در تمامی سطوح کمک می‌نماید. کلید واژگان:هوش تجاری، پشتیبانی تصمیم، سیستم‌های سازمانی، مدل ارزیابی  }, keywords_fa = {هوش تجاری,پشتیبانی تصمیم,سیستم‌های سازمانی,مدل ارزیابی}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1166.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1166_429ecc8e985cf4c190b4dbb6044224fb.pdf} } @article { author = {Amirkhani, Amir Hossein and Taleifa, Reza and fazelikebria, Hamed and Faghih, Mohammad Bagher}, title = {Analyzing and ranking of effective factors on adoption of e-business in Small and Medium Enterprises(SMEs) of Fars state 's food and beverage industries}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {123-146}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {ر E-commerceis one of the introduced important issues in recent years that has directed much attentionsto itself in the field of ICT. Lowering the cost of collecting information from customers, accessing to a wide range of customers and interacting with a network of the environmentalfactorsare only some of the benefits of this business. However, this business is a emerging business in our country and therefore require to cognition different angles and aspects of by the Researchers attempt.So we in this search with introducing it, have been discussed effective factors onacceptinga such business on based a survey-descriptive research in small and medium enterprises (SMEs) Food Andbeverageindustries of Fars Province. The results of the research show thatfivefactorsare effective factors on accepting including interorganizational,supportive,background,technologicaland environmental. Also, analyzing by model of Grey Topsis showed that among the above factors, supportive and environmental factorare most important factors in accepting this business.}, keywords = {Effective Factors,Acceptance,E-commerce,Small and MediumEnterprises,FoodAndbeverageindustries,Fars Province}, title_fa = {تحلیل و رتبه‌بندی عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکت‌های کوچک و متوسط صنایع غذایی و آشامیدنی}, abstract_fa = {تجارت الکترونیک از جمله موضوعات مهم در سال‌های اخیر است که توجهات زیادی را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به خود معطوف کرده است. پایین آوردن هزینه‌های جمع آوری اطلاعات از مشتریان، دسترسی به طیف وسیعی از مشتریان و تعامل با شبکه‌ای از تاثیر گذاران محیطی تنها پاره‌ای از مزایای این تجارت است. با این وجود این تجارت در کشورمان همچون طفلی نوپا در آغاز راه خود بسر می برد از اینرو شناخت جوانب و زوایای مختلف نیازمند اهتمام محققان کشور است. لذا در پژوهش پیش رو ضمن معرفی این تجارت، عوامل موثر بر پذیرش چنین تجارتی براساس پژوهشی پیمایشی ـ توصیفی در شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس مورد بحث قرار گرفته است. نتایج تحقیق حکایت از این حقیقت دارد که 5 عامل درون سازمانی، حمایتی، زمینه ای، تکنولوژیکی و محیطی عوامل موثر بر پذیرش چنین تجارتی هستند. همچنین تحلیل به کمک الگوی تاپسیس خاکستری(Grey Topsis) نشان داد که از میان عوامل فوق الذکر،دو عامل حمایتی و محیطی، مهمترین عوامل در پذیرش این تجارت است. }, keywords_fa = {تجارت الکترونیک,شرکت‌های کوچک و متوسط,صنایع غذایی و آشامیدنی,استان فارس}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1167.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1167_0b0353fc8dc54f95a3653616ca243fdb.pdf} } @article { author = {salehisadegheiani, Jamshid and Sorournejad, Samaneh and Ebrahimi Atani, Reza and Akhavan Kharazian, Maryam and Rezvani Chamazamin, Mousa}, title = {Resistance and Refusal to Mobile Payment: Analysis of the Iranian Characteristics}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {147-162}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {In recent years, a number of new payment solutions have been introduced in mobile commerce although with less success. The existence of standardized and widely accepted mobile payment (also known as MP) procedures is crucial for successful business-to-customer mobile commerce. On the other hand, Non-acceptance of innovations has generally been attributed to the failure of laggards to keep up with the time. While our previous survey has investigated positive adoption decisions, this paper focuses on consumer resistance against innovation instead. In this paper we examine the conditions of resistance to the MP procedures by Iranian customers. In fact we attempts to discover causes that force an Iranian customer in particular to resist to innovation such as mobile payment. Based on the theory of innovation resistance and the mobile payment literature, we designed a questionnaire which is distributed amongst our understudy society of Ordinary Iranians.  We employed data mining techniques in order to extract useful patterns from data, which describe the reasons of that refusal associated with different social and cultural levels of the society.}, keywords = {Mobile Commerce,Resistance,Data mining,Decision tree,Iran}, title_fa = {بررسی عوامل مقاومت در برابر سرویس پرداخت موبایل با استفاده از روش‌های داده کاوی مورد مطالعه : کاربران ایرانی}, abstract_fa = {نظام پرداخت از طریق موبایل امکانی است که در بسیاری از کشورها فراهم گردیده است این نوع پرداخت به دلیل راحتی استفاده، دست یابی همگانی و سریع به  گوشی های تلفن همراه و استفاده دائمی افراداز آنها  مورد توجه می‌باشد. ولی متاسفانه بر اساس بررسی‌های به عمل آمده استقبال از این سرویس آنطور که پیش‌بینی می‌شد، موفق نبوده است. در تحقیق حاضر علل مقاومت افراد در برابر پذیرش این نوع امکانبه خصوصیات فردی شامل جنس، سن، درآمد، سطح تحصیلات، استفاده از اینترنت، توجه به تبلیغات و بالاخره میزان خطر پذیری افراد مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق تلاش می‌شود، کشف رابطه میان عدم پذیرش سرویس پرداخت موبایل و خصوصیات فردی مشتریان، برنامه عمومی برای جذبمشتریان پیشنهاد شود.لازم به ذکر است که داده‌های مورد نیاز مقاله با پرسش از افرادی که حاضر به استفاده از این سرویس نبوده‌اندجمع‌آوریگردیدهاست. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای هوشمندانه داده کاوی و درخت تصمیم بهره گرفته شده است. }, keywords_fa = {پرداخت موبایل,مقاومت,مشتری,داده کاوی,درخت تصمیم}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1168.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1168_a44ec99bbf0a59918ab11c97328d3a40.pdf} }