@article { author = {Taghva, Mohammad Reza and Bamakan, Mojtaba Hosseini and Fallah Lajimi, Hamid Reza}, title = {The Impact of Information Technology Practice on Organizational Performance and Competitive Advantage}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {1-17}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {This research has been conducted with the purpose of employing information technology (IT) in organizations. To this end, the present research, titled “The Impact of Characteristics of Employing IT on the Organizational Performance and the Competitive Advantage in Organizations”, was done, thereby resulting in achievement of the conceptual model of research. This model entails three factors or hidden variables, namely, IT practicing, organizational performance, and competitive advantage, each of which has some indicators. IT has four indicators: economic, security, Correctness & authenticity of information, and speed of information and communications. Organizational performance has also four indicators, i.e. customer, finance, human resources, and organizational efficacy. Competitive advantage also consist of five indicators, that is, price/cost, quality, timely delivery of product or service, and innovation & time of delivery to the market.      Based on this model, the Questionnaire for measuring the indices was designed and distributed among 85 managers of IT and information systems nationwide and collected after completion. Data obtained from this Questionnaire regarding research hypotheses in the form of a single model suggest that IT factors affect organizational performance and competitive advantage in addition to security.  }, keywords = {Information Technology (IT),Organizational Performance,Competitive Advantage}, title_fa = {تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی}, abstract_fa = {این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان‏ها انجام پذیرفته است. برای دست­یابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگی­های بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمان‏ها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری اطلاعات، عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی است که هر کدام دارای شاخص‏هایی می‏باشند. فناوری اطلاعات دارای چهار شاخص: اقتصادی، امنیت، دقت و صحت اطلاعات، سرعت اطلاعات و ارتباطات بوده و عملکرد سازمانی نیز دارای چهار شاخص مشتری، مالی، منابع انسانی و اثربخشی سازمانی است. همچنین مزیت رقابتی شامل پنج شاخص قیمت/­هزینه، کیفیت، تحویل به موقع محصول یا خدمت، نوآوری و زمان عرضه به بازار می­باشد. بر اساس این مدل، پرسشنامه سنجش شاخص‏ها تنظیم شد که بین 85 نفر از مدیران فناوری اطلاعات و سیستم‏های اطلاعاتی در سطح کشور توزیع و پس از تکمیل جمع­آوری گردید. داده‏های حاصل از پرسشنامه حولفرضیه­های تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شد که نشان می‏دهد عوامل IT به غیر از ایمن بودن، بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی تأثیر دارند.}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات,عملکرد سازمانی,مزیت رقابتی}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1169.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1169_66e879e6095b9230d3ef32837a844e5c.pdf} } @article { author = {Rajabpour, Ebrahim and Babaahmadi, Sara}, title = {Determine the Degree of Acceptance Of E-Learning Readiness in the Persian Gulf University}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {19-40}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {E-learning is not restricted by time or place and can provide teachers with a learning environment that is flexible and convenient, enabling them to efficiently learn, quickly develop their professional expertise, and advance professionally. The overall objective of this study was to investigate the possibility of implementation of E-Learning system in the Persian Gulf University of Bushehr. Statistical population of this study included students at 90-91 semester in Bushehr University. Sample size was 360. The method for selection of statistical sample size was stratified random sampling method. To confirm the validity of questionnaire content validity was used. Therefore, the opinions of teachers and experts were obtained. The reliability of the questionnaire was measured by Cranach’s alpha. The coefficients of different sections of questionnaire are between 0/90 to 0/97. For data analysis, descriptive statistics and inferential statistics (ANOVA one-way and t-test) was used. The results showed that the students of Persian Gulf University have relative readiness to participate in E-learning. In addition, analytical data indicated that the faculty of Literature and Humanity Science and Engineering had the highest score, but the read in ess to participate ine-learning between these faculties with others has no meaningful difference.  }, keywords = {Learning,E-learning,Degree of adoption of e-learning readiness,Persian Gulf University}, title_fa = {تعیین درجه آمادگیِ پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشگاه خلیج فارس}, abstract_fa = {یادگیری الکترونیکی محدودیت زمانی و مکانی ندارد. برای یادگیرندگان یک محیط یادگیری انعطاف­پذیر و راحت ایجاد می­نماید. آنها را قادر می­سازد به نحو اثربخشی یاد بگیرند، به سرعت مهارت­های حرفه­ای خود را توسعه دهند و پیشرفت حرفه­ای کسب نمایند. هدف کلی این تحقیق بررسی امکان پیاده­سازی نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر می­باشد. جامعه آماری­ این پژوهش را دانشجویان دانشگاه بوشهر در نیم سال تحصیلی 90-91 تشکیل می­دهند و360  نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای استفاده شد. برای تأیید روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوی استفاده گردید. بدین منظور، نظرات اعضای هیأت علمی و افراد صاحب نظر اخذ و اعمال شد. پایایی پرسش­نامه توسط آلفای کرونباخ سنجیده شد. این ضریب برای بخش­های مختلف پرسشنامه بین 90/0 تا 97/0 بدست آمد.  برای تحلیل داده ها از  روش­های آمار توصیفی  و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA و آزمون تی) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر برای شرکت در یادگیری الکترونیکی آمادگی نسبی دارند. به علاوه تحلیل استنباطی داده­ها نشان داد که دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی از نظر آمادگی برای شرکت در یادگیری الکترونیکی دارای بالاترین امتیاز بودند ولی بین این دانشکده­ها با دانشکده­های دیگر تفاوت معناداری وجود ندارد.}, keywords_fa = {یادگیری,یادگیری الکترونیکی,درجه آمادگی پذیرش یادگیری الکترونیکی,دانشگاه خلیج فارس}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1170.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1170_808019f11931d5bb027d5d9a1d032e87.pdf} } @article { author = {Mehrabioun Mohammadi, Mohammad and Shahriari, Gholamreza and Zare Ravasan, Ahad}, title = {Identification and Classification of ITIL Implementation Critical Success Factors in Iran}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {41-71}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {Nowadays, many organizations took Information Technology Infrastructure Library (ITIL) best practices in the field of IT service management to improve their service management related processes.  Although, many organizations adopted ITIL, not all ITIL implementations are successful. With this in mind, this paper seeks to identify critical success factors (CSFs) that impact on successful implementation of ITIL V3 in organizations based on a mixed approach. So, at first, with the semi structured interviews and literature reviews, 22 success factors were identified. After that a questionnaire developed and sent to domain experts. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) have been used for data analysis, which finally classified critical success factors in five groups named as “organizational”, “human”, “project management”, “managerial” and “process centric”. The results of this study have provided a very useful reference for scholars and managers to identify the relevant issues of ITIL projects in Iran}, keywords = {IT Service,IT Service Management (ITSM),ITSM Frameworks,Information Technology Infrastructure Library (ITIL)}, title_fa = {شناسایی و دسته‌بندی عوامل حیاتی موفقیت پیاده‌سازی چارچوب کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات درایران}, abstract_fa = {امروزه تعداد زیادی از سازمان‌ها جهت بهبود فرایندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خود از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات استفاده می‌نمایند که دربرگیرنده تجارب موفق در زمینه پیاده‌سازی مدیریت خدمات فناوی اطلاعات می‌باشد. اگرچه بسیاری از سازمان‌ها به استقرار و استفاده از کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات روی آورده‌اند، اما همه آن‌ها در پیاده‌سازی آن موفق نبوده‌اند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل حیاتی موفقیت اجرای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات نسخه سوم در سازمان‌ها با استفاده از یک رویکرد ترکیبی می‌باشد. بدین منظور،‌ در ابتدا با مرور پژوهش‌های گذشته، 12 عامل حیاتی موفقیت شناسایی گردیده و سپس از طریق مصاحبه نیمه­ساختاریافته با خبرگان این حوزه، 10 عامل جدید که در ادبیات موضوع مورد اغفال واقع شده­اند، استخراج گردید. در ادامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به شناسایی و تأیید عوامل مکنون پرداخته شده است. بر مبنای نتایج حاصل از آن، عوامل سازمانی، انسانی، مدیریتپروژه، مدیریتی و فرایندی به عنوان گروه‌های اصلی عوامل حیاتی موفقیت اجرای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات نسخه سوم در ایران شناسایی شده‌اند. }, keywords_fa = {خدمات فناوری اطلاعات,مدیریت خدمات فناوری اطلاعات,چارچوب‌های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات,کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1171.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1171_e146f343424e35159f5da215988ae6dd.pdf} } @article { author = {Zakery, Amir and Jalali, Seyed Hossein and Motevallian, Seyed Alireza}, title = {The Evaluation of Knowledge Management and Its Relationship withCompetitive Position of Iran's Major Firms}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {73-95}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {Current research has been performed to evaluate the knowledge management (KM) in business administration, and assess the relationship between utilization of KM tools and competitive position of business as an empirical and practical survey. The target population of this study is registered firms in Tehran Stock Exchange among Iranian top 100 firms selected by the Industrial Management Institute of Iran. Datawas collected by questionnaire, and investigated through eight hypotheses in four main dimensions: KM attitudes, KM implementation, KM challenges, and KM tools. Findings showed that firms acknowledge the importance and necessity of KM, but also were facing human and structural challenges in terms of infrastructure; so goal-oriented and coherent KM plans are not successfully implemented. On the other hand, results confirmed that KM adoption has a direct and positive impact on competitive position of firms; therefore implementation of KM tools could improve the competitive position of major firms}, keywords = {}, title_fa = {ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و ارتباط آن با جایگاه رقابتی شرکت‌های برتر کشور}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و سنجش ارتباط میان بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش با جایگاه رقابتیکسب­وکار در قالب یک تحقیق پیمایشی و کاربردی انجامشده است.نگرش به مدیریت دانش، استقرار مدیریت دانش در شرکت‌ها، چالش‌های مدیریت دانش و اقدامات و ابزارهای مدیریت دانش، محورهای تشکیل دهندهارزیابی وضعیت مدیریت دانش هستند که به واسطهطرح هشت فرضیه مورد بررسی قرار گرفته‏اند. جامعه آماری تحقیقشامل شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در میان صد شرکت برتر ایران می‌باشد و داده­هایتحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. یافته­هانشان می‌دهد علیرغم پذیرش اهمیت و ضرورت مدیریت دانش از سویشرکت­هایبرتر کشور، اجرای هدفمند و منسجم برنامه­های مدیریت دانش با موفقیتهمراه نبوده و این شرکت‌هااز حیث زیرساخت‌های مدیریت دانش، با چالش­های انسانی، ساختاری و فناوری مواجه اند. از سوی دیگر،نتایج حاکی از آن است که بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش ارتباط مستقیمی با جایگاه رقابتی شرکت‌ها داشته و پیاده­سازی این ابزارهامی‌تواندبهبود و ارتقای جایگاه رقابتی بنگاه­های تجاریرا به همراه داشته باشد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,ارزیابی مدیریت دانش,چالش‌های مدیریت دانش,صد شرکت برتر ایران}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1172.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1172_09ea5a40ae67c184744d710b76ee3de6.pdf} } @article { author = {Roshani, Saeed and Rezaeenik, Nafiseh and Shojaei, Seyed Mohammad Hosain}, title = {A comparative study of Usability and Sociability Of public and specialized social networking websites}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {97-132}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {The aim of this paper is to compare the internal and international specialized and public social networks in order to identify their centralized and common issues, weaknesses and strengths of each selected social network, and propose the efficient solutions to improve and expand the social networks in Iran based on the “usability” and “sociability” factors of social network. The Research Method is conducted based on the library and evaluative studies. In this regard, the study sample includes six foreign public networks with a local network and six specialized international networks with three internal networks. NICI model is used to compare the selected social networks based on the four ‘Navigation’, ‘Interactivity’, ‘Source credibility’, and ‘Intelligence’criteria to analyze the structure of the social networks and assessment of their usability and sociability. In this regard, 33 main indexes for these criteria were examined and the result shows that Facebook, Myspace, and Cloob networks have the highest level of compatibility with the criteria among the selected public networks. Whereas, three Goodreads, HR, and Linkedin networks have the highest level of compatibility among the selected specialized social networks. Finally, according to the conducted comparison and analyzes concerning with the common, strengths and weaknesses issues of each network, efficient solutions are proposed to improve the status of social networking in Iran.  }, keywords = {Network,Usability,sociability,NICI model,Web2}, title_fa = {مطالعه مقایسه‌ای قابلیت سازی و جامعه ‏پذیری شبکه‌های اجتماعی عمومی و تخصصی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه شبکه­های اجتماعی عمومی و تخصصی داخلی و خارجی و شناسایی نقاط تمرکز و مشترک آن­ها، بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک و همچنین ارائه راهکارهائی به منظور توسعه و بهینه سازی شبکه­های اجتماعی ایرانی بر اساس شاخص­های سنجش توانمندی­های شبکه­های اجتماعی است. پژوهش حاضر از حیث نتیجه "کاربردی"، از حیث استراتژی "پیمایشی" و از حیث هدف "توصیفی" و از نوع ارزشیابی است. جامعه پژوهش شامل 6 شبکه عمومی خارجی و یک شبکه داخلی و 6 شبکه تخصصی خارجی و سه شبکه تخصصی داخلی می­باشد. مدل مورد استفاده برای انجام مقایسات مدلان.آی.سی.آی استفاده شده است این مدل مخفف چهار واژهدسترسی، اعتبار منابع، هوشمندی و تعاملات است که برای تحلیل ساختار شبکه­های اجتماعی و سنجش توانمندی­های آن­ها استفاده می­شود. 33 شاخص اصلی برای این معیارها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق نشان می­دهد شبکه­های فیس بوک، مای اسپیس و کلوب در میان شبکه­های عمومی بیش‌ترین میزان تطابق با معیارها را دارند و سه شبکه گود ریدز، اچ آر و لینکدین در میان شبکه­های تخصصی بالاترین میزان مطابقت را با معیارهای سنجش توانمندی­های شبکه­های اجتماعی دارا هستند. در پایان نیز با توجه به انجام مقایسات و تحلیل نقاط اشتراک و قوت و ضعف هر یک از شبکه­ها راهکارهائی به منظور بهبود وضعیت شبکه­های اجتماعی ارائه شده است. }, keywords_fa = {شبکه‌های اجتماعی,قابلیت سازی,جامعه پذیری,مدل NICI,وب2}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1173.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1173_42285acda5dbfb9ae4bab8ad271d4de3.pdf} } @article { author = {Hooshmand, Haniyeh and Afsar, Amir}, title = {Surveyeffect infrastructure factors in implementation of knowledge management (Case Study: Bank Mellat)}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {133-157}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {Increasingimportance ofknowledge and growing trendin today'sknowledge-based economy, has turned knowledge management into a strategic and vital tool in order to gain and maintain a competitive advantage. And electronic Banks as well as effective organizations in country’s transactions to gain and maintain a competitive advantage, should try to successful implementation of the knowledge management.Because knowledge management can act as a different element in E-commerce environment, and help people to accept their new roles and responsibilities easier and faster in e-commerce environment.Thereforein this research we have focused on the impact of proper infrastructure of knowledge management in E-banking. The method of this research is descriptive-analytical and Mellat Bank of Qom province is selected as the statistical subjects. And to evaluate the reliability, inconsistency rate is calculated. Also To prioritize indicators of Fuzzy Analytic Hierarchy Process is used. As a result, this research indicates that the most important criteria include “IT infrastructure, knowledge infrastructure and organizational infrastructure”.  }, keywords = {: knowledge management,Success Factors,Infrastructure,Electronic Banking,Fuzzy Analytical Hierarchy Process}, title_fa = {عوامل کلیدی موفقیت زیرساختی در پیاده سازی مدیریت دانش در بانک ملت}, abstract_fa = {افزایش اهمیت دانش و روند رو به رشدِ اقتصاد مبتنی بر دانش امروزی، مدیریت دانش را به یک ابزار راهبردی و ضروری به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی تبدیل نموده است؛ به گونه ای که مدیریت دانش می تواند به عنوان عاملی متفاوت در محیط های تجاری عمل نموده و به افراد در پذیرش سریع تر و راحت تر وظایف شان کمک نماید. از این رو سازمان ها در دنیای اقتصادی متلاطم امروزی به منظور ایجاد و حفظ مزیت رقابتی سعی بر پیاده سازی موفق مدیریت دانش دارند. اما پیاده سازی موفق مدیریت دانش مستلزم شناخت و بررسی عوامل کلیدی مدیریت دانش و اقدام بر اساس عوامل شناسایی شده می­باشد. بنابراین در این پژوهش بر تأثیر زیرساخت‌های مناسب مدیریت دانش به واسطه شناسایی عوامل کلیدی زیرساخت در بانکداری الکترونیکی تمرکز نموده‌ایم، و بدین منظور بانک ملت استان قم را به عنوان جامعه آماری انتخاب نموده ایم؛ و داده های پژوهش را از طریق پرسش نامه گرد آوری کرده و سنجش پایایی نیز با محاسبه نرخ ناسازگاری برآورد گردیده است؛ هم­چنین جهت اولویت­بندی شاخص‌ها از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی بهره برده ایم؛ یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که در میان 3 معیار اصلی به ترتیب معیارهای «زیرساخت فناوری اطلاعات، زیرساخت دانش و زیرساخت سازمانی» دارای بیشترین اهمیت می‌باشند}, keywords_fa = {مدیریت دانش,عوامل موفقیت,زیرساخت,بانکداری الکترونیک,فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1174.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1174_31ccf06cf1f6be031aaac41f756a6e6d.pdf} }