@article { author = {Bakhtazmay Bonab, Mohammad and Aliasgharzadeh Romiany, Hossein}, title = {Probing the Impact of Administrative Automation System Based on Managers’ Decision Making (Case Study: Mehr Bank of East Azarbaijan Province)}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {7}, pages = {1-17}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {With quick Generalizing of access to computers and information technology and advanced media, no country can run the 21th century economy without modern and up to date electronic infrastructure. Information management is an important factor in decision making; Accurate, precise and updated information will increase the speed of decision making and will prevent making many wrong decisions. Automation is the most important tool to achieve this. The aim of this study is probing the impact of administrative automation on decision of managers of Mehr Bank of East Azarbaijan Province. This study was conducted with 50 staff and branch managers of the bank in the east Azarbaijan province. The results of the study suggest that the automation system effects increasing the accuracy and precision of decision-making, decision-making timeliness, and economic management of the MEHR Bank Of East Azarbaijan Province. This again endorse the role and effect of Administrative Automation System on decision making.Keywords: Automation, Decision Making, Accuracy, Precision, Being updated, Being Economical.}, keywords = {: Automation,Decision making,accuracy,Precision,Being Real,Being Economical}, title_fa = {تاثیر سامانه خودکارسازی اداری بر تصمیم گیری مدیران( مورد مطالعه: بانک مهر اقتصاد استان آذربایجان شرقی)}, abstract_fa = {    با عمومیت یافتن سریع دسترسی به رایانه ها و فناوری اطلاعات و رسانه های مدرن، هیچکشوری نمی تواند اقتصاد قرن بیست و یکمی را بدون زیرساخت های الکترونیک مدرن وبه روز اداره کند. یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری مدیران، اطلاعات است؛ داشتناطلاعات صحیح و دقیق و به هنگام باعث بالارفتن سرعت تصمیم گیری شده و جلوی اتخاذبسیاری از تصمیمات نادرست را خواهد گرفت. سیستم خودکارسازی اداری یکی از مهم ترینابزارها برای نیل به این مهم می باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر سیستمخودکارسازی اداری بر تصمیم گیری مدیران بانک مهر اقتصاد استان آ -شرقی است. این تحقیقبر روی 05 نفر از مدیران ستادی و مدیران شعب این بانک در سطح استان آ-شرقی انجامگرفت. نتایج حاصل از تحقیق حاضر مبین آن است سیستم خودکارسازی اداری بر افزایشصحت تصمیم گیری، افزایش دقت تصمیم گیری، به هنگام بودن تصمیم گیری، اقتصادی بودنتصمیم گیری مدیران بانک مهر اقتصاد آ -شرقی تاثیر دارد. این امر بار دیگر بر نقش و تاثیرسیستم خودکارسازی اداری بر تصمیم گیری ها صحه می گذارد.واژگان کلیدی: خودکارسازی اداری، تصمیم گیری، صحت، دقت، به هنگام بودن، اقتصادیبودن}, keywords_fa = {خودکارسازی اداری,تصمیم‌گیری,صحت,دقت,به‌هنگام بودن,اقتصادی بودن}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1188.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1188_376e7b20f611f50ee5b015f9999019bf.pdf} } @article { author = {Hosseinpour, Davoud and Davari, Ali and Imani, Abdolmajid}, title = {Study of Electronic Readiness in Sepah Bank}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {7}, pages = {19-39}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {Today, Societies and organizations are changing from industrial to information society based on information and communication technologies (ICTs) development.  Therefore many countries are trying to improve their global position by these technologies. In Micro level, organizations use ICTs for competitive advantages improvement. Electronic readiness concept demonstrates availability and use of ICTs. This research by using bridges electronic readiness model and descriptive-survey method assist e-readiness of sepah bank. Results showed electronic readiness and its dimensions were not in good conditions in this bank. Meanwhile, Importance of dimensions of electronic readiness are different}, keywords = {Electronic Readiness,Information and communication technologies (ICT),Bridges Model,Sepah bank}, title_fa = {سنجش میزان آمادگی الکترونیک در بانک سپه}, abstract_fa = {ا امروزه با توجه به نقش کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل فرآیند گذار و تغییر سازمان‌ها و جوامع از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی، اکثر کشورها تلاش  می کنند تا با استفاده از این فناوری‌ها،جایگاه جهانی خود را بهبود بخشند.در سطح خرد نیز سازمان ها به توسعه ظرفیت ها و استفاده فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی (فاوا)در جهت بهبود مزیت رقابتی توجه دارند.مفهومی که بیانگر میزان دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جوامع و سازمانها است آمادگی الکترونیک نامیده می شود.کشورها، صنایع و سازمان ها می‏توانند با استفاده از مدل‌های ارزیابی آمادگی الکترونیک وضعیت موجود خود را از ابعاد مختلف با یک روش منسجم و جامع اندازه‌گیری کنند و سپس با توجه به نتایج این ارزیابی، برنامه های بهبود را اجرا کنند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و به کمک چارچوب سنجش آمادگی الکترونیک موسسه بریجزبه سنجش آمادگی الکترونیک در بانک سپه پرداخته است.  نتایج این پژوهش نشان می‏دهدکه سطح آمادگی الکترونیک این بانک و ابعاد پنج گانه آن بر اساس مدل بریجز در سطح مناسبی نیست. همچنین میزان اهمیت ابعاد آمادگی الکترونیک یکسان نیست.}, keywords_fa = {آمادگی الکترونیک,فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا),مدل بریجز,بانک سپه}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1187.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1187_06039ee83b865502b03e99d5c284b758.pdf} } @article { author = {Hassanzadeh Samarin1, Toraj and Hassanzadeh, Mohammad Sadegh and Farid, Vahid}, title = {the relationship between intellectual capital and organizational memory in Guilan pharmaceutical industry}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {7}, pages = {41-59}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {This research is going to examine the relationship between intellectual capital and organizational memory in Guilan pharmaceutical industry. In terms of goal the research was functional and in terms of collecting data it was descriptive- surveying. The methods of collecting data were both library and field study. The population in this research was experts of Guilan pharmaceutical organization and the sample size was 171 persons. In this research the necessary data were designed through a questionnaire using Bontis theory with respect to the elements of intellectual capital and Al-Habil&Koraz research with respect to the relationship of intellectual capital and organizational memory. For examining the hypotheses, the Pearson tests and univariant regression were used. The results of the study showed that there was a positive and significant relationship between intellectual capital and organizational memory of Guilan pharmaceutical industry employees. Also there was a positive and significant relationship between intellectual capital aspects and organizational memory of Guilan pharmaceutical industry employees}, keywords = {Human Capital,intellectual capital,Organizational memory,relational capital}, title_fa = {رابطه بین سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان}, abstract_fa = {این پژوهش در پی بررسی رابطه بین سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانه‌ای و میدانی است. جامعه آماری در این تحقیق کارشناسان صنایع دارویی  استان گیلان و حجم نمونه برآورد شده 171 نفر است. در این تحقیق داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه که با استفاده از نظریه بونتیس در خصوص اجزای سرمایه فکری و نیز با توجه به تحقیق آل حبیب و کراز  در خصوص رابطه سرمایه فکری و حافظه سازمانی طراحی گردیده. برای آزمون فرضیات، از تحلیل مسیر و نرم افزار ایموس نسخه18 استفاده شده و نتایج بیانگر این مطلب است که بین سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. همچنین بین ابعاد سرمایه فکری و حافظه سازمانی در صنایع دارویی استان گیلان نیز رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.}, keywords_fa = {: حافظه سازمانی,سرمایه ارتباطی,سرمایه انسانی,سرمایه فکری}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1189.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1189_5baf5b7f9d4f88f40ab2bc273f8c1193.pdf} } @article { author = {Zare Ravasan, Ahad and Rabiee Savoji, Sogol}, title = {Identification and Classification of Business Intelligence System Implementation Projects' Critical Success Factors in Iran}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {7}, pages = {61-82}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {Nowadays, many organizations take Business Intelligence (BI) systems to improve their decision making processes. Although many organizations adopted BI systems, not all implementations are successful. This paper seeks to identify critical success factors (CSFs) that impact on successful implementation of BI systems in organizations. So, at first, through literature reviews, 26 success factors were identified. After that a questionnaire has been developed and then filled by domain experts who had at least three years of experience in ITIL implementation and consultation in Iran. Exploratory Factor Analysis (EFA) has been used for data analysis, which finally classified critical success factors into four groups named as “organizational”, “human”, “project management”, and “technical”. The results of this study provide a very useful reference for scholars and managers to identify the relevant issues of BI projects in Iran.  }, keywords = {: Business Intelligence (BI),BI implementation,Critical Success Factors (CSFs),Exploratory Factor Analysis (EFA)}, title_fa = {شناسایی و دسته‌بندی عوامل حیاتی موفقیت پروژه‌های پیاده‌ سازی سیستم‌های هوش کسب و کار در ایران}, abstract_fa = {امروزه تعداد زیادی از سازمان‌ها جهت بهبود کیفیت تصمیم‌گیری خود از سیستم‌های هوش کسب و کار استفاده می‌نمایند. اگرچه بسیاری از سازمان‌ها به استقرار و استفاده از سیستم‌های هوش کسب و کار روی آورده‌اند، اما همه آن‌ها در پیاده‌سازی آن موفق نبوده‌اند. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل حیاتی موفقیت اجرای سیستم‌های هوش کسب و کار در سازمان‌های ایران می‌باشد. بدین منظور،‌ در ابتدا با مرور پژوهش‌های گذشته، 26 عامل حیاتی موفقیت در اجرای موفق سیستم‌های هوش کسب و کار شناسایی گردیده است. میزان اهمیت هر کدام از عوامل مذکور در قالب ابزار پرسشنامه از اعضای جامعه آماری تحقیق که عبارت از مدیران و کارشناسان دارای سابقه کاری حداقل 3 ساله در زمینه مشاوره و یا پیاده‌سازی سیستم­های هوش کسب و کار در ایران پرسیده شده است. در ادامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به شناسایی عوامل مکنون پرداخته شده است. بر مبنای نتایج حاصل از آن، عوامل سازمانی، انسانی، مدیریت پروژه و فنی به عنوان گروه‌های اصلی عوامل حیاتی موفقیت اجرای سیستم‌های هوش کسب و کار در ایران شناسایی شده‌اند. نتایج حاصل از این تحقیق می‌تواند به محققین و فعالان حوزه سیستم‌های هوش کسب و کار در درک بهتر مسائل و چالش‌های موجود در ایران بر سر راه پیاده‌سازی و استقرار این سیستم‌ها یاری رساند.  }, keywords_fa = {هوش کسب و کار,پیاده‌سازی هوش کسب و کار,عوامل حیاتی موفقیت,تحلیل عاملی اکتشافی}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1191.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1191_f50dc0bdb87a8c07f0fc8ee6aa2008be.pdf} } @article { author = {Ghorbanizadeh, vajhollah and Bazyar, Amin Bazyar and AshrafiGolshan, Hoseein and Motazedian, Rasoul}, title = {the Role of Integration of Information System In Acquiring Competition Advantage}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {7}, pages = {83-107}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {This study aims at the investigation the role of Integration of informationsystems in acquiring competitive advantages for an organization. The studyis practical regarding to its aim, descriptive regarding to its type and frommethodology point of view, is considered assurvey, regarding the statisticalpopulation includes all the clerks of information technology section ofHamkaran System Software Company(160 people)who are all in connectionwith the information systems. The sample is chosen according to Morgantable, 105 people were included. A provided questionnaire was used forcollecting data and Alpha Cronbach coefficient was used for examiningreliability of questionnaire. The results show that the integrity of informationsystems increase coordination and cooperation between the organizationunits through enlarging capacity of organization, and then improves itscompetitive advantages}, keywords = {Information System,Integration,Competitive Advantage}, title_fa = {نقش یکپارچگی سیستم‌های اطلاعات در کسب مزیت رقابتی شرکت همکاران سیستم}, abstract_fa = {یکپارچه­سازی سیستم­های اطلاعات ظرفیت بالایی را جهت انتشار اطلاعات در سر­تاسر مرز­های سازمان ارائه نموده و در جهت تصمیم­گیری هر چه بهتر بر اساس اطلاعات کامل، کمک می­نماید. افزایش بهره­وری، تصمیم­گیری بهتر، کاهش هزینه­ها، افزایش درآمد و ارائه خدمات یکپارچه از جمله مزایای خاصحاصل از یکپارچه­سازی سیستم­های اطلاعات می­باشد. اما، در مورد نقش یکپارچگی سیستم­های اطلاعات در کسب مزیت رقابتی پژوهش صریحی انجام نشده است. از این رو، مقاله حاضر با هدف بررسی نقش یکپارچگی سیستم­های اطلاعات در کسب مزیت رقابتی انجام شده است.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت داده‌ها، توصیفیو پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بخش‌های فناوری اطلاعات شرکت نرم­‌افزاری همکاران سیستم به تعداد 160 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 105 نفر در نظر گرفته شده است. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته بهره‌گیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می‌دهد که یکپارچگی سیستم­های اطلاعات به همراه افزایش ظرفیت ترکیب سازمانی فناوری اطلاعات حول محورهای آموزش، تغییر، انعطاف‌پذیری و فرایند موجب افزایش هماهنگی و همکاری در سازمان می­شود و همچنین به بخش‌های مختلف سازمان در رسیدن به اهداف و کسب مزیت رقابتی کمک می­کند.}, keywords_fa = {سیستم‌های اطلاعات,یکپارچگی,مزیت رقابتی}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1205.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1205_41cfe5cd270014c1781985d59504f7f0.pdf} } @article { author = {sharifzadeh, Fatah and Ghouchani Khorasani, Mohammad Mehdi}, title = {Identify types of innovation networks and their role in technology areas of a research company in the electronics industry}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {2}, number = {7}, pages = {109-142}, year = {2014}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {}, abstract = {Due to continuous changes in the market and the need to create sustainable competitive advantages in knowledge based industries, creating a network relationships in innovation and R&D is important; Such that innovation has been increasingly dependent on strategic alliances; So innovation networks means that the interaction lead to innovation as most important approaches in the knowledge based industries have been considered. Considering that innovation networks in contexts such as universities, organizations, technology companies, etc. is created, in the literature review In terms of formal and informal networks as stable and unstable relations is Visible, that in areas of firm innovation in this research Be identified. This paper used the case study research strategy that through semi-structured interviews and content analysis of documents to identify different types of innovation networks in the research firm at electronics industry are paid. As well as with identifying technology areas of companies through the process of identifying and prioritizing technology the role of any kind of network in the innovation production is determined. The main goal of this research is to identify the bottlenecks and gaps company innovation networks, in cooperation with other institutions in achieving sustainable competitive advantage and product innovation.  }, keywords = {Innovation networks,contract network,informal networks,Information Technology,research company}, title_fa = {شناسایی انواع شبکه‌های نوآوری و نقش آنها در حوزه‌های فناوری یک شرکت تحقیقاتی در صنعت الکترونیک}, abstract_fa = {                                      ر با توجه به تغییرات مستمر بازار و لزوم ایجاد مزیت رقابتی پایدار در صنایع دانش‌بنیان ایجاد روابط شبکه‌ای در نوآوری و تحقیق و توسعه اهمیت پیدا می‌کند؛ بدین علت که نوآوری به‌طور فزاینده‌ای به اتحادهای راهبردی وابسته شده است؛ بنابراینایجاد شبکه‌های نوآوری به معنای تعاملاتی که منجر به ایجاد نوآوری می‏شود از مهم‌ترین رویکردها در صنایع دانش‌بنیان محسوب می‌شود. هدف این مقاله شناسایی شبکه‌های نوآوری یک شرکت تحقیقاتی در صنعت الکترونیک است، بدین منظور با توجه به اینکه شبکه‌های نوآوری در بسترهایی نظیر دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‏های فناور و غیره ایجاد می‌شود، در این مقاله ‌انواع شبکه‌های نوآوری در این شرکت احصاء می‏شود. این تحقیق به لحاظ روشاز استراتژی‌ مطالعه موردی و شیوه تحلیل اسناد با روش هرمنوتیک بهره گرفته است؛ بدین منظور از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته کیفی و تحلیل محتوای اسناد به شناسایی انواع شبکه‌های نوآوری در این صنعت می‌پردازد و همچنین با شناخت حوزه‏های فناوری این شرکت از طریق فرایند شناسایی و اولویت‌بندی فناوری، ‌نقش هر نوع از شبکه در تولید نوآوری مشخص می‏شود. ابزار جمع‌آوری داده مصاحبه‌های اکتشافی کیفی و بررسی اسناد و مدارک است. جامعه آماری مدیران ارشد و کارشناسان تحقیقاتی مرتبط با موضوع تحقیق هستند که با روش نمونه‌گیری قضاوتی انتخاب‌شده‌اند. با توجه به اینکه هدف اصلی مقاله شناسایی انواع شبکه‌های نوآوری در حوزه‌های فناوری این شرکت است،‌ نقش هرکدام از شبکه‌ها در پیشبرد هدف‏های شرکت مشخص می‏شود و همچنین گلوگاه‏ها و خلأ شبکه‌های نوآوری در تعاملات با نهادهای دیگر در خصوص دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و تولید نوآوری نیز شناسایی می‌شود. با توجه به تشابه شبکه‌های نوآوری در شرکت‌های تحقیقاتی نتایج این تحقیق را می‌توان در شرکت‌های مشابه نیز تعمیم داد.  }, keywords_fa = {شبکه های نوآوری-شبکه های قراردادی- شبکه های غیر رسمی-فناوری اطلاعات,شرکت تحقیقاتی}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_1202.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_1202_8d205ea7c4bb9f038049cd9e54ef3c83.pdf} }