@article { author = {Rouhani, Saeed and Rabiee Savoji, Sogol}, title = {An Assessment Model for the Success of Business Intelligence Tools}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {29-64}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2016.6858}, abstract = {  In today's fast-changing business environment, the need for useful business information for organizations is vital, not only for success, but for survival. Due to the disability of management information systems to meet the expectations of organizational decision makers in the competition area in recent years, technologies such as Business Intelligence (BI) has become one of the most important concepts in the management of information systems and has the priority importance to support the management decision making. In this regard, it has become necessary to assess the success of such systems in organizations and there is a need to provide an assessment model in this regard. Hence, in this study, it has been tried by identifying and introducing the most important and effective factors a model for assessing the success of business intelligence (in the form of a case study) is presented. This study in terms of purpose is an applied research and in terms of method it is a descriptive survey and it is a field research. The success of business intelligent tools in the banking industry was evaluated and the results show that out of 50 factors extracted from the literature, 24 factors were identified effective for the assessment of BI tools in each area of knowledge presentation, knowledge creation, information integration and organizational memory.  }, keywords = {}, title_fa = {مدل ارزیابی موفقیت ابزارهای هوش کسب‌وکار}, abstract_fa = {  در محیط تجاری سریعا در حال تغییر امروز، نیاز به اطلاعات تجاری سودمند برای سازمان­ها نه تنها به منظور کسب موفقیت بلکه برای بقاء حیاتی می­باشد. با توجه به ناتوانایی سیستم­های اطلاعاتی مدیریت در برآورده کردن انتظارات تصمیم­گیرندگان سازمانی در عرصه رقابت در سال­های اخیر، فناوری­های هنرگونه­ای نظیر هوش کسب­وکار به یکی از مفاهیم مهم در مدیریت سیستم­های اطلاعاتی تبدیل شده و در خط مقدم فناوری اطلاعات برای پشتیبانی تصمیم­گیری مدیریت قرار گرفته است. در همین راستا ارزیابی موفقیت این سیستم­ها در سازمان­ها ضرورت یافته و نیاز به ارائه مدلی برای انجام این ارزیابی احساس می­شود. از این­رو، در این پژوهش سعی شده است با شناسایی و معرفی مهم‌ترین فاکتورها و عوامل مؤثر در ارزیابی موفقیت این سیستم­ها، یک مدل ارزیابی موفقیت هوش کسب­وکار(در قالب یک مطالعه موردی) ارائه گردد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی و تحقیق میدانی محسوب می­شود. نتایج حاصل از تحقیق نشان می­دهد که از میان 50 عامل استخراج شده از ادبیات موضوع جهت سنجش موفقیت ابزارهای هوش کسب­وکار در صنعت بانکداری کشور، بر حسب نظر اعضای نمونه آماری 24 عامل تاثیرگذار در هر یک از حوزه­های نمایش، خلق دانش، یکپارچگی اطلاعات و حافظه سازمانی در مدل تحقیق شناسایی شدند.v}, keywords_fa = {مدل ارزیابی,ابزارهای هوش کسب‌وکار,صنعت بانکداری}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_6858.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_6858_4eb1236c1b71445b8fb0d65119417a4c.pdf} }