per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
2017-04-21
5
19
1
28
10.22054/ims.2017.7051
7051
Research Paper
اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد بازار سرمایه؛ شواهد تجربی از بورس اوراق بهادارتهران
Impact of ICT development on Capital Market Growth;
Evidences from Tehran Stock Exchange
حمید سپهردوست
hamidbasu1340@gmail.com
1
لیلی صدری
ertebatedarsi@gmail.com
2
دانشیار، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رشت ، دانشگاه گیلان
بسیاری از اقتصاددانان، کندی رشد اقتصادی در بازارهای مالی کشورهای در حال توسعه را به ناکارآمدی و توسعه نیافتگی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت داده و اصلاحات نظاممند این بخش را برای دستیابی به رشد اقتصادی بیشتر و سریعتر توصیه میکنند. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد بازار سرمایه ایران بر اساس شواهد تجربی گرفته شده از بازار بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 الی 1393 است. برای این منظور از متغیرهای مستقل شامل تعداد کاربران معاملات برخط، حجم معاملات بر خط، تعداد اطلاعیه های منتشر شده و کاربران مراجعه کننده به سامانه بازار بورس، مقدار هزینههای انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، نسبت فعالان بازار سرمایه به تعداد کاربران بازار سرمایه و نسبت معاملات بر خط یا آنلاین به حجم کل معاملات استفاده شد تا به بررسی تاثیر عوامل یاد شده بر متغیر وابسته یعنی شاخص رشد بازار سرمایه بر مبنای حجم ریالی و حجم مقداری سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازیم. با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره و آزمون فرضیههای پژوهش، یافتههای پژوهش بیانگر این واقعیت است که ابزار و تجهیزات مرتبط با مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) اثر مثبت و معنیداری بر رشد بازار سرمایه بورس اوراق بهادار کشور طی دوره مورد مطالعه داشته است. البته در نوع استفاده از روشهای متفاوت در شفاف سازی اطلاعات نیز تفاوت معنیدار مشاهده میگردد.
Many economists, attribute the slowing growth of financial markets to ICT sector inefficiency; therefore the purpose of this study is to find out the effect of ICT development on Growth of capital markets in Iran, using empirical evidences of Tehran Stock Exchange for the time period of 2012 to 2014. For this purpose, a multivariate regression (OLS) model was used to analyze the impact of independent ICT variables such as number of online transactions users, amount of online trading volume, number of electronic published stock exchange notices for exchange users, total amount of ICT expenditure costs, the ratio of capital market active users to total number of stock exchange users and the ratio of online transactions to total number of transactions occurred during the period of study on dependent variable of capital markets growth rate in Tehran Stock Exchange. The results imply that there is a direct and meaningful relationship between ICT tools and equipments and capital markets growth rate in Tehran Stock Exchange which ultimately increases transactions and traders quantity at the end. But the results showed also a distinct result for using different methods of information economics transparency in the Stock Exchange market.
https://ims.atu.ac.ir/article_7051_ae5139286174caa95d5f506c9e20be92.pdf
بازار سرمایه
بورس و اوراق بهادار تهران
رشد
فناوری اطلاعات و ارتباطات
Capital Market
Communications Information Technology
Growth
Tehran Stock Exchange
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
2017-04-21
5
19
29
52
10.22054/ims.2017.7052
7052
Research Paper
تأثیر مؤلفه اعتماد چندوجهی در تخمین امتیاز کالا برای سیستمهای توصیهگر
The impact of multifaceted trust component in estimating product rating for Recommender Systems
مهسا حسین پورپیا
mahsahsp1992@gmail.com
1
محمدرضا اصغری اسکوئی
oskoei@atu.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، گرایش سیستمهای هوشمند، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران، ایران
. استادیار گروه علوم کامپیوتر دانشکده علوم ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
با توجه به حجم عظیم اطلاعات در اینترنت، کاربران برای انتخاب کالا و خدمات موردپسند خود با گزینههای زیادی مواجه هستند. سیستمهای توصیهگر با توجه به اطلاعات ثبت شده از انتخاب کاربران، افرادمرتبط یا مورداعتماد آنها و نیز کالاهای انتخاب شده، مدلی را استخراج نموده و ضمن تخمین امتیاز کالاها، آنها را جهت توصیه به کاربر، اولویتبندی مینمایند. رویکرد مبتنی بر اعتماد، از شبکه اعتماد بین افراد برای تخمین امتیاز کالا استفاده مینماید. از آنجا که سطح اعتماد در زمینههای تخصصی متفاوت است، مقوله اعتماد در وجوه مختلف مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته است. این مقاله مدل مبتنی بر اعتماد چندوجهی برای تخمین امتیاز کالا ارائه میدهد که در آن کاربران و کالاها با توجه به میزان تعلق به هر وجه و نیز سطح اعتماد در آن وجه در نظر گرفته میشوند. تحلیل مجموعه دادههای Epinions نشان میدهد پراکندگی فاصله انتخاب افراد درون یک شبکه اعتماد چندوجهی به صورت معناداری کمتر از توزیع آنها در یک شبکه عام اعتماد است. درادامه عملکرد مدل پایه و مدل مبتنی بر تشابه نیز با دو حالت عام و چندوجهی بررسی و مقایسه شده است. ارزیابی مدلها بر اساس میانگین تواندو خطای تخمین و با تفکیک دادههای Epinions به دو گروه آموزش و آزمون و همچنین روش تصدیق متقابل انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد با در نظر گرفتن مولفه اعتماد به صورت چندوجهی، خطای تخمین به طور متوسط 20% کاهش یافته و عملکرد سیستم توصیهگر به صورت محسوسی ارتقاء مییابد
Given the overwhelming amount of information on the web, users face many options when selecting products or services. Recommender systems build a model based on information from users' past choices and ratings, related or trusted individuals, previously selected products, and the features of such products; the system then prioritize items to recommend them to the user based on this model. Trust aware method will use the trust network between users for estimating products ratings. Researchers have been interested in subject of trust in different facets because of different level of trust in professional fields. This article presents multi-faceted trust model for estimating product ratings, in which users and items are considered due to amount of dependency to each facet and also level of trust in it. Epinions dataset analysis indicates that distance dispersion of users’ choice in a multi-facted trust network is significantly lower than their distribution in a general trust network. Then baseline and similarity base models’ performance have been checked and compared in forms of general and multi-faceted. Model evaluation has been done based on Root Mean Squared Error and Epinions dataset separation in two groups of test and train and also croos validation method. Results indicate that estimation error has been averagely decreased 20% and improve recommender system performance obviously by considering trust component in multi-facted form.
https://ims.atu.ac.ir/article_7052_d31e4157bf5597cdaf21975ef8c57c44.pdf
سیستمهای توصیهگر
اعتماد چندوجهی
مدل تخمینگر پایه
پالایش همکارانه
Recommender Systems
multifaceted trust
baseline estimstor model
Collaborative Filtering
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
2017-04-21
5
19
53
74
10.22054/ims.2017.7054
7054
Research Paper
مدلی برای پذیرش بانکداری الکترونیکی با در نظر گرفتن عامل اعتماد مشتریان
Studying a model for E-banking adoption by considering customer trust
مریم بخشی
m.bakhshi84@yahoo.com
1
رضا سمیع زاده
rsamizadeh@gmail.com
2
. کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه الزهرا تهران
. استادیار گروه صنایع دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
توسعه سریع اینترنت و کسب و کار الکترونیکی در بخشهای بانکی منجر به تشویق مشتریان به استفاده از بانکداری آنلاین گردیده است. این پژوهش به ارائه یافتههای کلیدی میپردازد که حاصل مطالعه تجارب کاربران ایرانی در زمینه پذیرش بانکداری الکترونیکی است. هدف از این مطالعه، شناسایی عواملی است که تشویقکننده مشتریان جهت پذیرش بانکداری الکترونیکی میباشد. ساختار این پژوهش بر اساس مدل پذیرش تکنولوژی توسعه یافته که برخی از متغیرهای مهم دیگری نظیر اعتماد، امنیت، تجربه قبلی، آگاهی از خدمات و کیفیت دسترسی به اینترنت به آن افزوده شده است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. این مدل با استفاده از پرسشنامه استاندارد به بررسی عوامل موثر بر رفتار 180 مشتری در پذیرش بانکداری الکترونیکی پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کیفیت اتصال به اینترنت و آگاهی از خدمات بانکداری الکترونیکی دارای اثرات قابل توجهی بر درک مفید بودن و درک سهولت استفاده بر پذیرش بانکداری الکترونیکی میباشد. اعتماد نیز دارای تاثیر قابل توجهی در نگرش نسبت به احتمال پذیرش بانکداری الکترونیکی میباشد.
vv T The fast development of the Internet in the banking sector encourages customers to use electronic banking. This study presents the key findings which is the result of studying the experiences of Iranian users in the field of electronic banking. The aim of this study is to identify factors encouraging users to receive e-banking adoption. The structure of this study was developed based on the Technology Acceptance Model & utilizes other important variables such as trust, security, prior experience, knowledge of service and quality of Internet access. This model experimentally studies the affecting factors on behavior of 180 users in e-banking adoption. In the study, structural equation modeling was used to analyze the data and hypothesis test. The findings show that the quality of internet connection and awareness of e-banking services have significant effects on perceived usefulness and perceived ease of use on electronic banking adoption. Trust also has a significant impact on attitudes towards e-banking adoption
https://ims.atu.ac.ir/article_7054_579aa0488b88e33633bc3fdefcd8c62c.pdf
بانکداری الکترونیک
درک سهولت استفاده
درک مفید بودن
مدل پذیرش تکنولوژی
: Electronic banking
Perceived ease of use
Perceived Usefulness
Technology Acceptance Model
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
2017-04-21
5
19
75
103
10.22054/ims.2017.7055
7055
Research Paper
رابطه بین همسویی راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسب و کار با چابکی سازمانی در شرکتهای نرم افزاری
An Investigation into the Relationship between Alignment of IT Strategy and Business Strategy with Enterprise Agility in Software Companies
ناصر شهسواری پور
shahsavari_n@alum.sharif.edu
1
شهلا رضواندوست
2
امیر میرزایی
amir_mirzaie23@yahoo.com
3
شهلا حیدربیگی
4
استادیار مهندسی صنایع، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
امروزه با توجه به اهمیت و گسترش به کارگیری فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمانها شاهد بروز مشکلات و تناقضاتی در رابطه با عدم برآورده شدن نیازهای کسب وکار با توجه به حجم بالای سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات می باشند. یکی از دلایل این تناقض عدم وجود همسویی بین راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسبوکار است. از طرفی فناوری اطلاعات زیر ساختی را فراهم میکند که موجب پاسخگویی بهتر نسبت به تغییرات شده و بر چابکی تأثیرگذار است . لذا همسویی راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسب وکار با چابکی سازمانی به یکی از دغدغههای پیشروی مدیران تبدیل شده است. بدین منظور هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین همسوی راهبردی فناوری اطلاعات و راهبردکسب و کار با چابکی در شرکتهای نرمافزاری میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران کسب وکار، مدیران و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات در شرکتهای نرمافزاری شهر تبریز تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل دو بخش سوالات مربوط به همسویی و سوالات مربوط به چابکی است. روش استفاده شده در این پژوهش توصیفی میباشد و دادههای به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از آزمون رگرسیون تحلیل شده است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان بیان کرد که همسویی عامل مؤثری برای دستیابی به چابکی میباشد. همچنین دو بعد ارتباطات و مهارتها از ابعاد همسویی دارای تأثیر مثبت روی چابکی میباشند. اما تأثیر ابعاد سطح شایستگی/ ارزش، سطح اعمال اختیار، مشارکت و حیطه عمل روی چابکی تایید نشد. ا
Today, considering the significance and development of IT application and in spite of huge investment in this field, there are some problems and contradictions in many organizations regarding failure to meet business requirements. One reason for this inconsistency is the lack of alignment between IT strategy and business strategy. This study aims to investigate the relationship between alignment of IT strategy and business strategy with the agility in software companies. The population of the study includes business managers as well as IT managers and experts in software companies in Tabriz. The tool for data collection consists of two parts including alignment-related and agility-related. The methodology of this research is descriptive and the collected data were analyzed by regression test. According to results of the study, it can be stated that alignment is a principal to access agility. Furthermore, two communications and skills dimensions of alignment are positively effective in the agility. However, the effect of dimensions such as competency/value, discretionary level, participation and scope on the agility was not confirmed.
https://ims.atu.ac.ir/article_7055_ec913e79f9b46690b00d7ec313d69db9.pdf
فناوری اطلاعات
چابکی
شرکتهای نرمافزاری
همسویی راهبردی
Information Technology
Agility
Software Companies
Strategic Alignment
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
2017-04-21
5
19
105
124
10.22054/ims.2017.7056
7056
Research Paper
تبیین عوامل تأثیرگذار بر تصمیم به استفاده از رایانش ابری در میان کارکنان سازمان صداوسیما بر مبنای مدل پذیرش فناوری
Clarification of factors affecting the decision to use cloud computing among IRIB employees based on a Technology Acceptance Model
چنگیز والمحمدی
ch_valmohammadi@azad.ac.ir
1
مریم السادات مظاهری
2
دانشیار ، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران،
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
امروزه با توسعة فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، استفاده از آنها با مقاومت کارکنان مواجه میشود که یکی از دلایل شکست سازمانها در پیادهسازی و عملیاتی نمودن اینگونه از فناوریهای نوین است. با عنایت به گسترش روز افزون استفاده از رایانش ابری بهعنوان پارادایم جدید ارتباطی در سازمانها، تحلیل رفتار کاربران در مواجهه با این فناوری در هر یک از سازمانهای کشور ضروری است. در این تحقیق مدل پذیرش فناوری که توسط دیویس ارائه شده است، برای تبیین عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فناوری توسط کاربران سیستمهای اطلاعاتی مورداستفاده قرارگرفته است. این مطالعه با رویکردی پیمایشی_توصیفی عوامل مؤثر بر تصمیم به استفاده از رایانش ابری را در میان کارکنان سازمان صداوسیمابر مبنای مدل پذیرش فناوری مورد بررسی قرار میدهد. بدین منظور پرسشنامة طراحی شده در بین 230 نفر از متخصصان حوزة فناوری اطلاعات و آشنا با این فناوری در سازمان صداوسیما توزیع شد، که ضریب پایائی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0.84حاصل شد. پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، با توجه به ضرایب تحلیل مسیر، درک سودمندی بهعنوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر تصمیم به استفاده از رایانش ابری مشخص گردید. یافتههای این پژوهش میتواند بهعنوان خطوط راهنما مورداستفادة مدیران رسانه ملی در جهت تصمیمگیری اثربخشتر قرار گیرد.
Nowadays, with the development and growth of information and communication technologies, employees resist to adopt such technologies, leading to the failure of the implementation and operationalization of these kinds of new technologies. Given increased usage of cloud computing as a new paradigm of communication in organizations, the analysis of information systems users’ behavior is essential in organizations. This study uses the Technology Acceptance Model (TAM) presented by Davis to clarify the factors influencing technology acceptance and the decision to use cloud computing technology among IRIB employees. To do so, a structured questionnaire was designed and distributed among 230 IRIB personnel in the field of information technology. The calculated reliability using Cronbach method was 0.84. Then the exploratory and confirmatory factor analysis were performed. Based on path analysis coefficient it is confirmed that the most important factor influencing the decision to use cloud computing is perceived usefulness' factor. The obtained result could be employed as a guidelines by managers of the surveyed organization towards more effective decision making.
https://ims.atu.ac.ir/article_7056_be3eaa172dab8aa854844922823d06ee.pdf
درک سودمندی
رایانش ابری
مدل پذیرش فناوری
تجزیهوتحلیل
Cloud Computing
Perceived Usefulness
Technology Acceptance Model
factor analysis
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
2017-04-21
5
19
125
145
10.22054/ims.2017.7058
7058
Research Paper
نقش استفاده آسیب زا ازفضای مجازی در پیش بینی کیفیت زندگی (سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت محیط) در دانشجویان
Exploring role of Internet addiction in predicting quality of life ( Physical health , mental health , social health , and environment ) in students
نرگس تنکمانی
n.tankamani@gmail.com
1
مجید صفاری نیا
m.saffarinia@gmail.com
2
مهری محمدی چری
mehri.mohamadi.chery@gmail.com
3
کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، مدرس دانشگاه پیام نور تهران
دانشیار روانشناسی اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران،
پژوهشگر روانشناسی
امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده می کنند؛در صورت وجود اعتیاد به اینترنت در افراد به ویژه در دانشجویان می تواند خسارتهای جبران ناپذیری در برداشته باشد. هدف از این مطالعه نقش استفاده آسیب زا ازفضای مجازی در پیش بینی کیفیت زندگی (سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت محیط) بود. روش پژوهش: توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز شهر ری می باشد که از این جامعه به تعداد 110 نفر نمونه انتخاب گردید. دانشجویان به دو پرسشنامه اعتیاد اینترنتی کیمبرلی یانگ و پرسشنامه کیفیت زندگی وول برف (WHOQOL-BREF)پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و بخش استنباطی (روش همبستگی پیرسون) استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که 1-بین اعتیاد به اینترنت و کیفیت زندگی دانشجویان ارتباط معکوسی وجود دارد.2- بین اعتیاد به اینترنت و سلامت جسمانی دانشجویان ارتباط معکوسی وجود دارد.3- بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روانی دانشجویان ارتباط معکوسی وجود دارد. 4- بین استفاده اعتیاد به اینترنت با سلامت اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد.5- بین اعتیاد به اینترنت با سلامت محیط زندگی رابطه معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: با برگزاری کارگاههای آموزشی و فراهم کردن فضای مناسب در خانواده و کلاس هایی برای اوقات فراغت جوانان، می توان از کیفیت زندگی افراد مبتلا به اعتیاد اینترنتی را بهبود و افزایش بخشید.
Today the huge crowds use of internet in the world.In the case of Internet addiction in people, can incur irreparable damage especially the students. The aim of this study was Use traumatic virtual role in predicting quality of life( Physical health , mental health , social health , and environment ). Methods: This is descriptive correlational. The study population included all students of PNU on center downtown Rey. A total of 110 patients were selected from the community.students' responded with Internet addiction and wool Quality of life questionnaire (WHOQOL-BREF).In order to analyze the data descriptive statistics ( mean and standard deviation ) and inferential statistics ( Pearson correlation coefficient ) was used. Results: The results showed that there is an inverse relationship between internet addiction and quality of life of students. There is an inverse relationship between internet addiction and physical health of students. There is an inverse relationship between internet addiction and mental health. There is a significant relationship between internet addiction and social well.There is a significant relationship between internet addiction and the health of the environment. Conclusion: with holding workshops and provide sufficient space for family and free time classes for youth ,it can improve and enhance the quality of life of people with Internet addiction.
https://ims.atu.ac.ir/article_7058_3dc1be416a28336ce82a4553e15f7d80.pdf
اینترنت
استفاده آسیب زا از اینترنت
کیفیت زندگی
دانشجویان
: Internet
over-use of the Internet
Quality of life
students
per
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
2017-04-21
5
19
147
179
10.22054/ims.2017.7098
7098
Research Paper
موانع پذیرش زنجیره تامین سبز با استفاده از تکنیک دیماتل فازی
Assessing the barriers to green supply chain adoption using fuzzy DEMATEL technique
معصومه امانی
samaneamani@gmail.com
1
امیر اشرفی
a_ashrafy@yahoo.com
2
حمید دهقانان
hamid.dehghanan@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران..
کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران.
در دهه های اخیر، همگام با افزایش خطرات زیست محیطی و دغدغههای بشر در این خصوص، مفهوم زنجیره تامین سبز به عنوان رویکردی نوین در جهت کاهش اثرات زیست محیطی تولیدات محصولات سازمانی توسط محققین معرفی گردیده است. سیاستهای دولتی در طی سالهای اخیر سازمانها را به سمت پذیرش زنجیره تامین سبز ترغیب نموده است. با اینحال هنوز موانع متعددی بر سر راه پذیرش زنجیره تامین سبز وجود دارد که میبایست مرتفع گردند. پژوهش حاضر تلاشی است در جهت شناسایی موانع اصلی در خصوص پذیرش زنجیره تامین سبز و بررسی میزان تاثیر گذاری و تاثیر پذیری هر یک از این موانع بر روی کل سیستم. در این پژوهش، با بررسی ادبیات موضوعی تعداد 18 عامل به عنوان موانع اصلی در اتخاذ زنجیره تامین سبز مورد شناسایی قرار گرفتهاند. جامعه آماری این پژوهش، شامل 8 نفر از متخصصان و خبرگان در صنعت غذایی و به طور خاص فست فود میباشند که با مفاهیم زنجیره تامین سبز آشنایی کامل دارند. به منظور تحلیل دادههای حاصل از این پژوهش، از رویکرد دیماتل فازی بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از تحلیل دیماتل بیانگر این مطلب است که فاکتور "عدم آگاهی مشتریان و فشار در مورد زنجیره تامین سبز"، تاثیرگذارترین فاکتور معرفی گردیده است. فاکتورهای "عدم مشارکت مدیریت ارشد در پذیرش مدیریت زیست محیطی" و "مشکل در حفظ تامینکنندگان محیطی برای بستهبندی مواد" دارای بالاترین درجه اهمیت به نسبت سایر فاکتورهای مورد بررسی میباشند.
In recent decades, in line with increasing environmental risks and related human concerns, the concept of green supply chain has been introduced as a modern approach to reduce the environmental impact of organizational products by researchers. During recent years, public policy has led organizations to accept such concept. However, several obstacles have existed in the way of accepting green supply chain that should be removed. This study is an attempt to identify the main obstacles to the adoption of green supply chain and assess the impact and effectiveness of each of these obstacles on the entire system. In this regard, 18 factors were firstly identified as the main obstacles for green supply chain adoption. Statistical population of this study are 8 experts and professionals in Food Industry who are completely familiar with green supply chain. We have used fuzzy DEMATEL technique in order to assess causal relationship and also classify identified obstacles into two groups of cause and effect. The results indicate that the teaching staff and the support and participation of senior management play a vital role in the adoption of green supply chain.
https://ims.atu.ac.ir/article_7098_a678a191c10775442a436b7494f831b3.pdf
زنجیره تامین سبز
موانع پذیرش
دیماتل فازی
Green supply chain
adoption barriers
Fuzzy DEMATEL