%0 Journal Article %T ویژگی‌های محتوایی شرکت‎های تازه تأسیس فناوری محور %J مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2821-0964 %A بودلائی, حسن %A بهمنی, اکبر %A محمدی مقدم, یوسف %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 8 %N 30 %P 5-32 %! ویژگی‌های محتوایی شرکت‎های تازه تأسیس فناوری محور %K شرکت‎های تازه تأسیس فناوری محور(NTBF) %K فناوری پیشرفته %K رشد اقتصادی پایدار %K مؤسسات کارآفرینی %R 10.22054/ims.2019.10614 %X شرکت‎های‎ تازه تأسیس فناوری محور(NTBF)، سهم بسزایی بر رشد اقتصاد و علی‌الخصوص ارتقای نوآوری و اشتغال‎زایی دارند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها با سیاست­های تشویقی، در پی تأسیس و توسعه چنین مؤسساتی هستند. با وجود اهمیت اقتصادی این شرکت‎ها‎، تعریف واحدی از آن‌ها ارائه نشده و تعاریف متعددی برای این نوع شرکت‎ها متناسب با هدف هر مطالعه ارائه شده است. ازآنجایی‌که در باب ماهیت، نیاز به تولید یک چارچوب منسجم از ویژگی­های این نوع از شرکت‎ها، حائز اهمیت است؛ بنابراین، هدف از تحقیق حاضر، شناسایی ویژگی­های شرکت‎های تازه تأسیس فناوری محور است. برای این منظور، آثار پژوهشی که طی سال‌های 1990 تا 2011 به ماهیت این مفهوم پرداخته‎اند، با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرحله اول، تعاریف موجود از این شرکت‎ها گردآوری شد. در ادامه، ویژگی‎های مؤثر بر تولید ماهیت روشن از این شرکت‎ها شناسایی شد. نتایج حاصل از این پژوهش، به شناسایی، تائید و اولویت‌بندی پنج ویژگی منجر شد که به ترتیب شامل؛ جدید بودن، فناوری پیشرفته داشتن، استقلال، کوچکی از نظر تعداد کارکنان و حجم فروش و تأمین سرمایه توسط مؤسسین است که با توجه به بیشترین فراوانی ویژگی‎های مورد نظر در مقالات مورد بررسی، اولویت‌بندی شدند. نتیجه نهایی این تحقیق، هدایت و نظم‌بخشی به تحقیقات آینده از طریق دستیابی به انسجام نظری در تعریف این مفهوم است. %U https://ims.atu.ac.ir/article_10614_04bd363b611d4db1ad11844f711735a6.pdf