%0 Journal Article %T عوامل مؤثر در انتخاب مدل های کسب و کار الکترونیکی کوچک و متوسط در ایران %J مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2821-0964 %A محمدیان, محمود %A روحانی, امیر %A هاشمزهی, علی %A کریمیان, مجتبی %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 3 %N 12 %P 97-122 %! عوامل مؤثر در انتخاب مدل های کسب و کار الکترونیکی کوچک و متوسط در ایران %K مدل کسب و کار %K کسب و کار الکترونیک %K کسب و کارهای الکترونیکی کوچک و متوسط %K تاپسیس فازی %R %X گسترش کسب و کارهای الکترونیکی در سایه اقتصاد دیجیتالی، انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک را به یک ضرورت استراتژیک تبدیل کرده است. بنابراین آگاهی از مجموعه عوامل موثری که این انتخاب را تحت تاثیر قرار می­دهند برای مدیران و محققان از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر مجموعه عوامل محیطی و سازمانی موثر بر انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی را در ادبیات موضوع شناسایی نموده و سپس با پرسش از مدیران 395 شرکت و 10 نفر خبره از طریق پرسشنامه و براساس سه معیار: هماهنگی درونی، هماهنگی بیرونی و هم افزایی داده­های لازم را جهت بررسی و رتبه­بندی این عوامل جمع­آوری کرده است. در رتبه بندی عوامل از تاپسیس فازی استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که کلیه عوامل شناسایی شده عوامل موثری در انتخاب مدل‌های کسب و کار الکترونیکی در کسب وکارهای کوچک و متوسط ایران بوده، همچنین عوامل یکپارچگی فرایندها و راهبردهای سازمانی به ترتیب مهمترین عوامل موثر در انتخاب مدل‌های کسب و کار الکترونیکدر کسب و کارهای الکترونیک کوچک و متوسط ایران هستند. %U https://ims.atu.ac.ir/article_1964_4cbdb0de7c558d7abd7b58c080bb7d0b.pdf