دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
7
26
2019
03
11
تبیین نقش میانجی تعهد به اجتماع برند آنلاین در ارتباط بین همخلقی ارزش در اجتماع برند آنلاین و وفاداری به برند
5
35
FA
مسعود
سیم خواه
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران.
simkhahmasoud@gmail.com
الهه
محمدخانی
کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
emh123.amin@gmail.com
10.22054/ims.2019.9705
در بازارهای رقابتی امروز، شرکتها بهطور فزایندهای از اجتماعات برند آنلاین بهعنوان ابزار بازاریابی استفاده میکنند. آنها بهمنظور حفظ مشتریان وفادار، با هم خلقی ارزش برند بین خود و بهویژه مشتریانشان در این جوامع تلاش دارند. هدف پژوهش حاضر تبیین نقش میانجی تعهد به اجتماع برند آنلاین در ارتباط بین هم خلقی ارزش در اجتماع برند آنلاین و وفاداری به برند است. جامعه آماری مشتریان برند عضو شبکههای اجتماعی و نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 392 نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامههای الکترونیک با استفاده از نرمافزارهای "ایموس" و "اس پی اس اس" تحلیل گردید. نتایج نشان داد که هم خلقی ارزش در اجتماع برند آنلاین بر وفاداری به برند با میانجیگری جزئی تعهد به اجتماع برند آنلاین تأثیر معنادار دارد و 1/21 درصد از اثر کل توسط متغیر میانجی تبیین شد. تعهد به اجتماع برند آنلاین بر وفاداری به برند تأثیر معنادار دارد. همچنین اثرات میانجی تعهد به برند و کیفیت رابطه برند مورد تأیید قرار نگرفتند.
تعهد,اجتماع برند آنلاین,وفاداری,هم خلقی ارزش
https://ims.atu.ac.ir/article_9705.html
https://ims.atu.ac.ir/article_9705_c7d68c0ce8ecad1817370b953665562b.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
7
26
2019
03
11
شناسایی عوامل توسعه فرایندهای نوآوری باز در نهادهای تحقیقاتی امنیت سایبری با رویکرد نظریه داده بنیاد
37
70
FA
محمدمهدی
قوچانی خراسانی
دانشآموخته دکتری، مدیریت دولتی (سیاستگذاری عمومی)، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی. (نویسنده مسئول)؛ ghochany@yahoo.com
ghochany@yahoo.com
داود
حسین پور
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
hoseinpour@atu.ac.ir
ابراهیم
محمود زاده
دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران
سید مهدی
الوانی
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
10.22054/ims.2019.9716
تغییر و تحولات سریع در حوزۀ فناوری، افزایش هزینههای نوآوری و رقابت روزافزون در محصولات و خدمات جدید منجر به افزایش نیاز سازمان به تعامل با محیط و ذینفعان خارجیشان شده است که این امر منجر به باز شدن مرزهای سازمان و استفاده از پارادایم نوآوری باز در توسعه روندهای داخلی نوآوری و گسترش بازار برای استفاده خارجی از نوآوری شده است؛ از متغیرترین فناوریهای روز، فناوریهای مربوط به فضای سایبری و امنیت آن است؛ که حفظ امنیت سایبری از مسائل مهم در امنیت ملی کشور محسوب میشود و دستیابی به محصولات بومی امنیت سایبری در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مقاله با هدف شناسایی عوامل توسعه نوآوری باز در نهادهای تحقیقاتی امنیت سایبری، به دنبال شناسایی آنها با توجه به شرایط محیطی ایران و ارائه راهحلهایی برای توسعه این عوامل در نهادهای تحقیقاتی امنیت سایبری است.در این تحقیق با استفاده از روش نظریه داده بنیاد این عوامل شناساییشده است. بدین منظور 16 مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با خبرگان این موضوع صورت گرفته است. با تحلیل دادهها در فرایند کدگذاری باز با کمک نرمافزار مکسکیودیای 10 منجر به تولید 11 مقولۀ فرعی در قالب 3 مقولۀ اصلی شده است. مدل ارائه شده در این مقاله با رویکرد خود ظهور به دست آمده است و نتایج آن بهصورت گزارههای تئوریک تبیین میشود.
نوآوری باز,نهادهای تحقیقاتی,امنیت سایبری,نظریه داده بنیاد
https://ims.atu.ac.ir/article_9716.html
https://ims.atu.ac.ir/article_9716_eee549b66af8147cdd49ad3ed01302f8.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
7
26
2019
03
11
الگوی امکانسنجی و استقرار اثربخش سیستم مدیریت امنیت اطلاعات بر مبنای روش فراترکیب
71
99
FA
رهرا
وظیفه
استادیار دانشگاه سیستان و بلچستان
zahravazife@gmail.com
محمد
مهدی
دانشجوی دکتری مدیریت مالی. دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان.
mohamad.mehdi1365@gmail.com
نادیا
وکیلی
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان
nima3382@gmail.com
10.22054/ims.2019.9717
امروزه، اطلاعات نقش سرمایه یک سازمان را ایفا میکند و حفاظت از اطلاعات سازمان یکی از ارکان مهم بقای آن است. از طرفی مشکلات و موانع امنیتی یکی از اساسیترین موضوعات مطرح در زمینه سیستمهای اطلاعاتی است. از دیرباز، امنیت یکی از اجزای اصلی زیرساختهای فناوری اطلاعات شمرده میشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و در آن از روش فراترکیب استفاده شده است. محقق با استفاده از روش فراترکیب، بازنگری دقیق و عمیق در موضوع انجام داده است و یافتههای پژوهشهای کیفی و کمی مرتبط را ترکیب کرده است. در این راستا 118 پژوهش در زمینه مدیریت امنیت اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی ارزیابی شد که در پایان 55 پژوهش انتخاب و با تحلیل محتوای (اسنادی- کتابخانهای) آنها، ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هریک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین شد. بر اساس یافتههای تحقیق، اطلاع از میزان ارزش اطلاعات، قابلیت بازیابی اطلاعات، استفاده صحیح از منابع و همزیستی اطلاعات و نرمافزارها بیشترین ضریب اهمیت را در بین ابعاد دهگانه دارد. درنهایت، پس از طی گامهای پژوهش، الگوی تعیین و استقرار اثربخش سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در سه لایه شناسایی، ساختار اجرا و طراحی برنامه حمایتی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ارائه شد.
امنیت اطلاعات,سیستمهای اطلاعاتی,فراترکیب
https://ims.atu.ac.ir/article_9717.html
https://ims.atu.ac.ir/article_9717_2a6dbecc8b5385f5d0ad6fae16cc6ef5.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
7
26
2019
02
20
ساخت نگاشت روابط شبکهای آسیبهای راهبردی توسعه دولت الکترونیکی در ایران
101
136
FA
هادی
خان محمدی
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
h.khanmohammadi110@gmail.com
ایمان
رئیسی وانانی
0000-0001-8324-9896
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.تهران (نویسنده مسئول)؛ imanraeesi@atu.ac.ir
imanraeesi@atu.ac.ir
سحر
ملک محمدی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.تهران
smm670314@gmail.com
10.22054/ims.2019.9718
توجه به استقرار و توسعه دولت الکترونیکی در ایران یکی از برنامههای جدی تمامی دولتها در نظام جمهوری اسلامی است. در حقیقت تمامی برنامههای دولت در حوزه اصلاح نظام اداری به اهمیت و ضرورت و تدوین برنامههای اجرایی برای توسعه آن مبادرت ورزیدهاند. درهرحال استقرار دولت الکترونیکی دچار فراز و نشیبهایی است که تحقق و شیوع آن را با مشکل روبرو میسازد. هرچند که در سال 2018 رتبه دولت الکترونیکی ایران 20 رتبه ارتقا یافته و به رتبه 86 رسیده است؛ بنابراین در این مقاله به دنبال شناسایی الگوی تأثیر و تأثر چالشها و مسائل راهبردی توسعه دولت الکترونیکی با بهرهگیری از تکنیک دیمتل هستیم. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است و از میان 15 پرسشنامه توزیعشده میان خبرگان حوزه دولت الکترونیکی، 12 پرسشنامه بازگردانده شده است. عدم رقابت مؤثر در زیرساختهای ارتباطی فناوری اطلاعات و انحصار نسبی در دولت، مشکل اصلی دولت الکترونیک بوده است. وجود زیرساخت ناقص شبکه دسترسی پرسرعت و البته ارزان برای بیشتر مردم کشور از موارد با اهمیت تلقی شده است. عدم دسترسی برخط به برخی پایگاههای اطلاعاتی پایه کشور و عدم رقابت مؤثر در زیرساختهای ارتباطی فناوری اطلاعات و انحصار نسبی دولت نیز از مهمترین عوامل اثرگذار و اثرپذیر بودهاند. درنهایت، راهحل اساسی، وجود دیدگاه مناسب و اعتقاد راسخ به فناوری اطلاعات بین مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی و خصوصی کشور و استفاده راهبردی از آن در جهت بهبود دولت الکترونیک تعیین شده است.
روابط شبکهای,آسیبهای راهبردی,دولت الکترونیکی
https://ims.atu.ac.ir/article_9718.html
https://ims.atu.ac.ir/article_9718_0601534468896dfa6b21fd397a4f9920.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
7
26
2019
05
25
بررسی موانع بانکداری الکترونیک در ایران با رویکرد فرا تحلیل
137
160
FA
محمدرضا
سعدی
0000-0003-3048-7879
استادیار، پژوهشکده علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.(نوسنده مسئول)؛ saadi1001@yahoo.com
saadi1001@yahoo.com
یوسف
محمدی مقدم
0000-0002-0000-6662
دانشیار، گروه مدیریت راهبردی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران
you_mohammad@yahoo.com
جعفر
عباس پور
کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
jabbaspour6421@gmail.com
حیدر
عباس پور
کارشناسی ارشد، دانشگاه ایلام
abbaspour.0509@gmail.com
10.22054/ims.2019.9722
رشد پژوهشهای مختلف در زمینه موانع بانکداری الکترونیک و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجامشده در این موضوع را به شیوه نظاممند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجامشده در حوزه موانع بانکداری الکترونیک در ایران و با استفاده از روش فرا تحلیل و نرمافزار جامع فرا تحلیل (CMA2) تعداد 19 مقاله را مورد بررسی قرار میدهد. درمجموع تعداد 10 مطالعه بر اساس معیارهای درونگنجی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه فرا تحلیل در زمینه موانع بانکداری الکترونیک 7 متغیّر نشان میدهد که موانع مدیریتی با اندازه اثر 751/0، موانع فرهنگی با اندازه اثر 598/0 و موانع قانونی با اندازه اثر 579/0 و موانع فنی با اندازه اثر 544/0 و موانع اقتصادی با اندازه اثر 518/0 دارای بیشترین اثر بازدارندگی در استقرار و توسعه بانکداری الکترونیک بوده است.<br />
فرا تحلیل,اندازه اثر,بانکداری الکترونیک,سازمانهای ایرانی
https://ims.atu.ac.ir/article_9722.html
https://ims.atu.ac.ir/article_9722_dc97c016ff5ffe5166b21a334b0d34c1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
7
26
2019
03
05
طراحی مدل تسهیم دانش در پروژهها با رویکرد تحلیلی
161
191
FA
محمدهادی
خراشادیزاده
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران
حسن
مهرمنش
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران، ایران
h_mehrmanesh@yahoo.com
جلال
حقیقت منفرد
استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران.
jhmonfared@gmail.com
10.22054/ims.2019.9720
اهمیت دانش و فعالیتهای دانشمحور در عصر کنونی بر هیچ سازمانی پوشیده نیست؛ تمامی سازمانها در درون خود انبوهی از اطلاعات را دارا هستند اما لزوم کارآمد اطلاعات منوط به داشتن نیروهای انسانی کارآمد و متخصصی است که قابلیت کار با دادههای اطلاعاتی سازمان جهت کسب اهداف سازمان را دارا باشند. مطالعه حاضر ضمن توجه به اهمیت دانش در گستره فعالیتهای کنونی سازمانی؛ به دنبال شناسایی عواملی است که به تسهیم دانش در گروههای پروژهای تأثیرگذار هستند. مطالعه حاضر از طیف مطالعات کیفی است که روش تحقیق مورد استفاده از نوع اکتشافی، پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه متخصصین شاغل در گروه شرکتهای همکاران سیستم بود. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر غیر تصادفی و از نوع گلوله برفی است. حجم نمونه با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع 17 نفر تعیین گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش نظریه داده بنیاد و از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. بر اساس دادههای تحلیل شده 23 کد بهعنوان مقولههای محوری انتخاب شدند که مشارکت در برنامه تسهیم دانش بهعنوان مقوله و کد محوری در مدل مدنظر قرار گرفت. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی به تحلیل عوامل 23 گانه شناسایی شده از روند پژوهش جهت تبیین مدل تسهیم دانش پرداخته است.
تسهیم دانش,تحلیل کیفی,پروژه,شرکت همکاران سیستم.
https://ims.atu.ac.ir/article_9720.html
https://ims.atu.ac.ir/article_9720_0757a16df2ba6dc742d8275dd04af1a4.pdf