دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
20
2017
06
22
طراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی
5
40
FA
حسن
ولیان
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز، بندرگز، ایران. (نویسنده مسئول)؛ behnam.valiyan@yahoo.com
behnam.r1986@yahoo.com
علیرضا
کوشکی جهرمی
0000-0001-6175-447X
استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
alirezakoushkie@gmail.com
حسن
بودلائی
0000-0001-8324-9896
استادیار گروه MBA، دانشکدهی مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، واحد پردیس بین المللی کیش، کیش، ایران.
hasanboudlaie@gmail.com
10.22054/ims.2018.8615
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی چند دهه گذشته، تأثیرات شگرفی بر سازمانها داشته است و استراتژیهای آنها را در تطبیق با محیط، تغییر داده است. هدف این تحقیق طراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی است. روش تحقیق از حیث نتیجه جزء تحقیقات توسعهای و از حیث هدف جزء تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جزء تحقیقات کیفی است. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق مصاحبه است و بهمنظور تحلیل دادهها، از روش تئوری زمینهای استفاده شد. در این تحقیق 14 مصاحبه انجام گرفت که شامل دو بخش مدیران آگاه از موضوع و متخصصان فناوری اطلاعات و مدیریت بهعنوان نظریهپردازان این حیطه بود. مصاحبه در مراحل اولیه بهصورت عمیق انجام شد، اما از اواسط مصاحبهها به دلیل مشخص شدن کدهای مفهومی، مصاحبهها هدفمندتر و بهصورت نیمهباز برای مفهومسازی مناسب موضوع صورت پذیرفت. تحلیل کدهای تحقیق پس از انجام کدگذاری باز، نشان داد، 132 کد در مرحلهی کدگذاری باز شناسایی گردید و در مرحلهی کدگذاری محوری دو تم اصلی «زیرساختهای فناوری اطلاعات» و «بهرهبرداری فناوری اطلاعات» بهعنوان شرایط علی، ساختارهای سازمانی و سازوکارهای فرهنگی بهعنوان شرایط مداخلهگر و اکتساب دانش و بهرهبرداری از دانش نیز بهعنوان شرایط زمینهای مشخص شدند و درنهایت در مرحلهی کدگذاری انتخابی 6 مانع، 6 استراتژی فناوری اطلاعات و 11 پیامد قابلیتهای فناوری اطلاعات در قالب دو تم اصلی یاد شده ارائه گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی میتواند نتایج و پیامدهای مطلوبی از ارائه خدمات با کیفیتتر به شهروندان و اربابرجوع برای آنها به همراه داشته باشد.
گرندد تئوری,قابلیت فناوری اطلاعات,زیرساختهای فناوری اطلاعات,بهرهبرداری فناوری اطلاعات,سازمانهای دولتی.
https://ims.atu.ac.ir/article_8615.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8615_dfe1fdd3d1913d360d33b403de3ab3a9.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
20
2017
06
22
مدل ارزشگذاری خدمات الکترونیک (فناوری اطلاعات) در مؤسسات بزرگ غیرانتفاعی
41
76
FA
محمدعلی
خاتمی فیروزآبادی
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
عباس
عباسی آذر
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
abbas.abbasiazar@gmail.com
محمد رضا
تقوا
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
کامران
فیضی
0000-0001-7020-9465
استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
kamfeizi@yahoo.com
10.22054/ims.2018.8616
تحقیق حاضر مدلی را برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک در مؤسسات غیرانتفاعی به تصویر میکشد. اندیشه این مدل از خلأ تحقیقات در این زمینه نشات گرفته است. با توجه به این موضوع، متغیرهای مستقل برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک بر مبنای روش استقرایی و تئوری مفهومسازی بنیادی از بطن نظرات اعضای جامعه تحقیق استخراج شد. این متغیرها شامل موضوعات مرتبط با حاکمیت، ابزار و مشتریان است. شاخصهای مربوط به سنجش دو متغیر حاکمیت و ابزار از طریق مراجعه به سیستمهای مالی و بر مبنای روش حسابداری قیمت تمامشده قابلاندازهگیری است؛ اما تعیین ارزش (ریالی) برای متغیر مشتریان از این طریق امکانپذیر نبوده است؛ بنابراین، فرایندی تدوین گردید که با استفاده از مبانی نظری موجود شامل روش ارزشگذاری نسبی در حسابداری، مدل ارزیابی دلون و مکلین و مهندسی ارزش، اندازه و چگونگی تأثیر این متغیر بر دو متغیر حاکمیت و ابزار شناسایی شود. در ادامه و بهمنظور آزمون مدل و فرایند تدوینشده، اقدام به ارزشگذاری خدمات الکترونیکی صدور مجوز طرح ترافیک توسط شهرداری تهران شد. نتیجه کسبشده از طریق تعیین ارزش (ریالی) خدمات الکترونیک امکان استفاده از این مدل در شرایط واقعی را تائید کرد.<br /> <strong> </strong>
خدمات الکترونیکی,ارزشگذاری,قیمتگذاری,ارزیابی,سازمانهای غیرانتفاعی.
https://ims.atu.ac.ir/article_8616.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8616_e990cb62fae1a545c43484f263594a25.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
20
2017
06
22
تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگیهای زیستمحیطی در کشورهای D8
77
102
FA
حمیدرضا
ارباب
استادیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران.(نویسنده مسئول)؛ Hamidrezaarbab@gmail.com
اسماعیل
شعبانی
کارشناسی ارشد، اقتصاد محیطزیست، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران
esmaeil.shabani89@gmail.com
10.22054/ims.2017.8617
<br /> امروزه مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در کاهش آلایندههای هوا از مباحث مهم در اقتصاد محیطزیست است که طی سالهای اخیر، ابعاد مختلف زندگی انسان را متأثر نموده است. فرضیه اصلی پژوهش این است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به بهبود کیفیت محیطزیست و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی کمک کند؛ اما قابلمشاهده بودن این اثر در کشورهای مختلف با سطوح متفاوت ازنظر توسعهیافتگی نیازمند مطالعات موردی است. در مقاله حاضر، پس از بررسی مبانی نظری و استخراج مدل مربوطه با استفاده از روش دادههای تلفیقی و آزمون F، به برآورد اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگیهای زیستمحیطی در کشورهای D<sub>8</sub> ازجمله ایران برای دوره زمانی 2014-1994 پرداخته شده است. نتایج حکایت از آن دارد که با افزایش تولید ناخالص داخلی، آلودگی افزایش مییابد. همچنین رابطه معنیداری میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاهش آلودگی هوا بهدست آمده است. مثبت بودن ضریب لگاریتم سرانه تولید ناخالص داخلی، نشان از افزایش آلودگی به ازای افزایش تولید ناخالص داخلی دارد. بهعبارتدیگر آلودگی به ازای افزایش درآمد روند صعودی داشته است. این ضریب برای کشورهای D<sub>8</sub> برابر 1.927 برآورد شده است. بنابراین میتوان گفت که گسترش فعالیت فناوری اطلاعات و ارتباطات جدا از تبعات مطلوب در حوزه اقتصاد، میتواند تبعات محیطزیستی مناسبی را نیز به همراه داشته باشد.<br /> امروزه مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در کاهش آلایندههای هوا از مباحث مهم در اقتصاد محیطزیست است که طی سالهای اخیر، ابعاد مختلف زندگی انسان را متأثر نموده است. فرضیه اصلی پژوهش این است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به بهبود کیفیت محیطزیست و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی کمک کند؛ اما قابلمشاهده بودن این اثر در کشورهای مختلف با سطوح متفاوت ازنظر توسعهیافتگی نیازمند مطالعات موردی است. در مقاله حاضر، پس از بررسی مبانی نظری و استخراج مدل مربوطه با استفاده از روش دادههای تلفیقی و آزمون F، به برآورد اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگیهای زیستمحیطی در کشورهای D<sub>8</sub> ازجمله ایران برای دوره زمانی 2014-1994 پرداخته شده است. نتایج حکایت از آن دارد که با افزایش تولید ناخالص داخلی، آلودگی افزایش مییابد. همچنین رابطه معنیداری میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاهش آلودگی هوا بهدست آمده است. مثبت بودن ضریب لگاریتم سرانه تولید ناخالص داخلی، نشان از افزایش آلودگی به ازای افزایش تولید ناخالص داخلی دارد. بهعبارتدیگر آلودگی به ازای افزایش درآمد روند صعودی داشته است. این ضریب برای کشورهای D<sub>8</sub> برابر 1.927 برآورد شده است. بنابراین میتوان گفت که گسترش فعالیت فناوری اطلاعات و ارتباطات جدا از تبعات مطلوب در حوزه اقتصاد، میتواند تبعات محیطزیستی مناسبی را نیز به همراه داشته باشد.
فناوری اطلاعات و ارتباطات,آلودگی,محیطزیست,دادههای تلفیقی
https://ims.atu.ac.ir/article_8617.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8617_7022d366d909f64ef0a047f1bff74be5.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
20
2017
06
22
مطالعه نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراکگذاری آن در زنجیره تأمین
103
120
FA
سارا
منصوری
مدرس، عضو گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور.(نویسنده مسئول)؛
smbusinessmanagement@gmail.com
کامران
نظری
عضو هیات علمی، دانشگاه پیام نور.
kamrann0156@yahoo.com
10.22054/ims.2017.8618
<br /> پژوهش حاضر به مطالعه اهمیت نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراکگذاری آن میان شرکای زنجیره تأمین یک کالا یا خدمت میپردازد. وجود اطلاعات مؤثر و به اشتراکگذاری آن میان شرکای زنجیره تأمین، سازمانها را قادر به هماهنگی با تغییراتی که در تقاضاهای مشتریان به وجود میآید میکند. در این پژوهش نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراکگذاری آن در زنجیره تأمین مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بهدستآمده نشاندهنده این مطلب بود که به اشتراکگذاری اطلاعات موجب افزایش هماهنگی و همکاری شرکای زنجیره تأمین میشود که درنتیجه شرکا بهتر میتوانند روابطشان با یکدیگر را مدیریت کنند، از طرف دیگر به اشتراکگذاری اطلاعات موجب میشود سازمانها منافعی را به دست آورند که هرکدام بهتنهایی و بدون استفاده از اطلاعات دیگر سازمانها قادر به دست آوردن آنها نیستند. جامعه آماری پژوهش شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی استان کرمانشاه است که با استفاده از نمونهگیری تصادفی میان مدیران و کارکنان آنها پرسشنامه توزیع شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که فرضیات تحقیق مورد تائید قرار گرفتند.<br />
دیریت اطلاعات,اشتراکگذاری اطلاعات,زنجیره تأمین
https://ims.atu.ac.ir/article_8618.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8618_d63dca717f12238817e6d879f531c4c5.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
20
2017
06
22
آنالیز محتوای کمپینهای انتخاباتی 2016 ریاست جمهوری ایالاتمتحده آمریکا در توییتر
121
156
FA
پروین
فخری
دانشجوی دکتری، مهندسی سیستمهای نرمافزاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران.
parvin.fakhri@srbiau.ac.ir
مهدی
حسین زاده
دانشیار، عضو هیئتعلمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران. (نویسنده مسئول)؛ Hosseinzadeh.m@Iums.ac.ir
hosseinzadeh.m@iums.ac.ir
10.22054/ims.2017.8620
نتایج انتخابات ریاست جمهوری 8 نوامبر 2016 در آمریکا بسیاری را شگفتزده نمود. اغلب کارشناسان و نظرسنجیهای معمول و سنتی، هیلاری کلینتون را برنده نهایی انتخابات پیشبینی نمودند اما در واقعیت نتایج بهگونهای دیگر رقم خورد. در این پژوهش با استفاده از آنالیز شبکههای اجتماعی با رویکرد تحلیل محتوایی وضعیت کمپینهای انتخاباتی دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا بر اساس توییتهای ارسالی طی بازه سهروزه قبل از 8 نوامبر 2016 در شبکه اجتماعی توییتر بررسی شد. مشخص گردید در اغلب جنبههای تحلیلی از قبیل تحلیل توییتها، ری توییتها، تحلیل هشتکها، تحلیل منشنها و تحلیل پروفایل کاربران کمپین ترامپ دارای برتری محسوس و در میان کاربران با گرایش بیطرف نیز احتمالاً گرایش به کمپین ترامپ غالب است. بعلاوه در این پژوهش توانستهایم برخی از استراتژیهای انتخاباتی و جریانهای سیاسی تأثیرگذار را شناسایی کنیم بهعنوانمثال فهمیدهایم کمپین کلینتون بهجای حمایت از کلینتون بیشتر به حمله به ترامپ پرداخته و بالعکس کمپین ترامپ بهجای تاختن به کلینتون بیشتر به حمایت از ترامپ پرداخته است و یا کاربران بخصوص کاربران بدون گرایش و بیطرف، به سایت ویکی لیکس و ماجرای افشای ایمیلها توجه خاص نشان دادهاند.
شبکههای اجتماعی,توییتر,آنالیز محتوا,انتخابات ریاست جمهوری ایالاتمتحده آمریکا
https://ims.atu.ac.ir/article_8620.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8620_cc00cf76fc30b615c031f762dcc7a4f6.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
20
2017
06
22
طبقهبندی مشتریان بر اساس عوامل مؤثر بر تمایل به خرید آنها
157
182
FA
محمدرضا
تقوا
0000000145678901
مدیر گروه آموزشی و دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
taghva@yahoo.com
محمد
محرابیون محمدی
دانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
احد
زارع رواسان
استادیار، دانشکده فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی مهر البرز، تهران.
zare.ahad@gmail.com
امیر
ارضی سلطان
دانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
amirarzy@gmail.com
10.22054/ims.2017.8623
<strong> </strong>در این پژوهش سعی شده است میان دو دسته دادههای جمعیت شناختی و دادههای حاصل از تراکنش مشتریان در مدل RFM پیشنهادی ارتباط برقرار شود که شاخص رویگردانی نیز در آن لحاظ شده است. بدین منظور، در ابتدا دادههای تراکنش در بازه چهارساله مشتریان یک شرکت خدمات اینترنتی فراهم شده و سپس با استفاده از روش k-means به خوشهبندی آنها پرداخته شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که سه فاکتور کیفیت خدمت، تصدیق انتظارات و رضایت پس از خرید بهعنوان فاکتورهای معنادار در رفتار خرید مشتریان محسوب میگردند. در ادامه جهت کاوش ارتباط میان فاکتورهای ذهنی مشتریان و طبقهبندی آنها با استفاده از قواعد انجمنی مبتنی بر الگوریتم GRI به ارائه راهبرد و برنامه عملیاتی برای هر طبقه از مشتریان پرداخته شده است. سپس با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه وجود تفاوت میان طبقههای مختلف مشتریان بررسی شده است. نتایج حاصله بیانگر آن میباشند که فاکتور تصدیق انتظارات و رضایت پس از خرید در ایجاد وفاداری مشتریان نقش عامل بهداشتی و فاکتور کیفیت خدمت در ایجاد وفاداری مشتریان نقش عامل انگیزشی را ایفا مینماید.
خوشهبندی,مدل RFM,رویگردانی مشتریان,شاخصهای روان نگاری
https://ims.atu.ac.ir/article_8623.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8623_cf9dfb4435eaeaa00237faf2cc96e1db.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
20
2017
06
22
ارائه مدل اعتماد برای بانکداری الکترونیکی در ایران
183
207
FA
علیرضا
قنادان
دکترای مدیریت فناوری اطلاعات، عضو گروه مهندسی فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی، تهران.
ghanadan@nooretouba.ac.ir
ابوذر
عربسرخی
دکترای مدیریت سیستم، عضو گروه مهندسی فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی، تهران.
abouzar_arab@itrc.ac.ir
سمانه
ربانی
دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش تجارت الکترونیکی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی، تهران.(نویسنده مسئول)؛ samaneh_rabbani92@student.nooretouba.ac.ir
samane.rabbani@yahoo.com
10.22054/ims.2017.8626
هدف از این پژوهش ارائه مدل اعتماد در بانکداری الکترونیکی در ایران است. تمرکز بر مبحث اعتماد و ارائه مدل اعتماد جنبه نوآورانه پژوهش حاضراست. بدین منظور ابتدا مدلهای اعتماد موجود در تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این مدل شامل هفت بخش و در بردارنده هشت فرضیه است. این مدل به کمک پرسشنامه الکترونیکی بر روی نمونه آماری 227 نفره، متشکل از کاربران بانکداری الکترونیکی آزمون شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی روابط بین متغیرها از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار PLS استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش مدل اندازهگیری، ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدل مورد بررسی قرار گرفته است. طبق نتایج بهدستآمده از بین هشت فرضیه اصلی تحقیق، سه فرضیه رد و بقیه تائید شدند. فرضیات رد شده شامل ارتباط بین حریم خصوصی درک شده، تمایل به اعتماد و شایستگی درک شده با اعتماد هستند.
اعتماد,بانکداری الکترونیکی,مدل اعتماد,بانکداری الکترونیکی ایران
https://ims.atu.ac.ir/article_8626.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8626_3cc8cc97e57309b96f65bcdd034afa65.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
20
2017
06
22
نقش میانجیگری مشارکت ورزشی در تبیین ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات با کاهش افسردگی نوجوانان
209
235
FA
سجاد
پاشائی
دانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز، تبریز (نویسنده مسئول)؛ sajjad.pashaie@yahoo.com
پریسا
محمودپور
کارشناس ارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیه
محمدرسول
خدادادی
استادیار، عضو هیئتعلمی، دانشگاه تبریز.
mm.hh@yahoo.com
10.22054/ims.2017.8630
<br /> <strong>مطالعه حاضر با هدف، بررسی نقش میانجی</strong><strong></strong><strong>گری مشارکت ورزشی در تبیین ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) با کاهش افسردگی نوجوانان منطقه آزاد ماکو، انجام شد. </strong>جامعه آماری پژوهش بهصورت تصادفی ساده و به تعداد 265 نفر از بین نوجوانان منطقه آزاد ماکو که حداقل سه جلسه در هفته ورزش میکردند، انتخاب شد. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی(محتوی، همگری، واگرا) و پایایی(بار عاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها در حد قابلقبول و خوب بودند(α= %94). روابط میان متغیرها با بهکارگیری مدلسازی معادله ساختاری<strong> ایموس</strong> و با استفاده وزنهای رگرسیونی عادی و استاندارد شده به روش برآورد حداکثر درستنمایی تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، <strong>ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی(اینترنت، موبایل و شبکههای مجازی) </strong>باعث افسردگی نوجوانان میشود همچنین مشارکت ورزشی میتواند بهعنوان متغیر میانجی اثر منفی <strong>ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی</strong> بر افسردگی نوجوانان را کاهش دهد؛ <strong>بنابراین استفاده از اینترنت، موبایل و شبکههای مجازی به دلیل جذابیتهای کاذبی که برای کاربران ایجاد میکند، سبب از بین رفتن ارتباطات رو در رو شده و باعث درونگرا شدن افراد میشود بهاینترتیب افراد کمکم از ارتباطات مستقیم دوری میکنند، درنهایت عامل افسردگی و تنهایی آنها میشود.</strong><br /> <strong> </strong>
اینترنت,اینستاگرام,افسردگی,تلفن همراه,تلگرام,منطقه آزاد ماکو
https://ims.atu.ac.ir/article_8630.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8630_546de1f59dbf094bb226b07467a96a88.pdf