دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
1
1
2012
11
21
شناسایی و اولویت بندی الزامات مهم در تدوین ره نگاشت فناوری توسعه نرم افزارهای متن باز در ایران
1
28
FA
محمد رضا
تقوا
0000000145678901
عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی
taghva@yahoo.com
محمد
نقی زاده
0000-0002-6951-4523
دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی
mohamadnaghizadeh@yahoo.com
رضا
نقی زاده
دکتری سیاست گذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس
با توجه به گسترش روزافزون نرم افزارهای متن باز در سالهای اخیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تدوین ره نگاشتی جامع جهت توسعه این نرم افزارها در کشور ضروری به نظر میرسد. تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت بندی عوامل مهمی که توجه به آنها میتواند منجر به تدوین ره نگاشتی جامع و فراگیر در این حوزه شود، میپردازد. به همین جهت با بررسی برخی از مشهورترین تحقیقات انجام شده جهت تدوین برنامههای کلان و ره نگاشتهای توسعه نرم افزارهای متن باز، 21 عامل مهم شناسایی شده است. پس از طراحی دو پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان، هشت عامل به عنوان الزامات اصلی تدوین ره نگاشت توسعه نرم افزارهای متن باز در ایران استخراج شد و اولویتهای آنها تعیین گردید. در انتها نیز این الزامات در قالب سه بعد اصلی ره نگاشت فناوری که شامل بعد استراتژیهای کلان ملی و سیاستهای بازار، بعد محصول و فناوری و بعد منابع و زیرساختها میباشد، ارائه شده است. الزامات بدست آمده در این مقاله با توجه به ظرفیتهای کشور در حوزه نرم افزارهای متن باز، نمایش بهتری از الزامات مورد نیاز برای تدوین ره نگاشت نرم افزارهای متن باز در کشور را داراارائه می کند.
نرم افزارهای متن باز,ره نگاشت,فناوری
https://ims.atu.ac.ir/article_1126.html
https://ims.atu.ac.ir/article_1126_558246062f400e29b2a0fed2c54426bb.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
1
1
2012
11
21
دلایل شکست سیستمهای اطلاعاتی رایانه ای سازمانهاو مؤسسات پولی و بانکی کشور ر
29
59
FA
حبیب
رودساز
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
dr.roodsaz@gmail.com
تأثیر عوامل مدیریت، سازمان و تکنولوژی بر شکست و یا موفقیت سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها و نهادهای کشور از جمله مسایل و موضوعاتی است که همواره محققان سیستمهای اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعات به آن پرداختهاند.این تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت، علّی است. نمونهی آماری تحقیق برابر با 35 سیستم و به تعداد اعضای جامعهی آماری است و تمام سیستمهای رایانهای که مأموریت ارایهی خدمات بانکی به مشتریان را دارند، شامل میشود. آزمون شاخصها به وسیله پرسشنامه با استفاده از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره، در بانکهای دولتی ایران صورت پذیرفته است. ابزارهای تحلیل آماری نیز شامل ضریب همبستگی پیرسون و ضریب بتا است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که دلیل اصلی شکست اکثر سیستمهای اطلاعاتی در بانکهای ایران، مسایل و مشکلاتی است که از سوی عامل مدیریت و مؤلفههای راهبرد، انتظارات، پیچیدگی ـ مخاطره حادث میشود.
سیستمهای اطلاعاتی,شکست,عامل مدیرریت,عامل سازمان,عامل تکنولوژی
https://ims.atu.ac.ir/article_1127.html
https://ims.atu.ac.ir/article_1127_a383464b33c461f003e858f81e6b521f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
1
1
2012
08
22
بررسی و تعیین موانع گسترش تجارت سیار در ایران
61
74
FA
محمد
موسی خانی
استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
mosakhani@ut.ac.ir
سیروس
علیدوستی
استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مصطفی
شاه بوداغیان
کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
: mostafashah@gmail.com
تجارت سیار در واقع"استفاده از فناوریهای بیسیم به منظور فراهم نمودن خدمات شخصی، مکان محور و آسان برای مشتریان، کارمندان و شرکا" است . در این پژوهش موانع کاربردی، شبکه، زیرساختاری، مکانی، امنیتی، فنی و اخلاقی و قانونی تجارت سیار مورد بررسی قرار گرفته است. همه موانع به جز مانع مکانی توسط کارشناسان و مدیران خبره در فناوریهای ارتباط و اطلاعات مورد تأیید قرار گرفت و شاخصهای آنها نیز از نظر اهمیت رتبه بندی گردید. در میان موانع امنیت، بالاترین اهمیت را از نظر پاسخ دهندگان به خود اختصاص داده است. نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل آماری و آزمون فریدمن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهوبه دنبال ارایه گزارشی از وضعیت کنونی تجارت سیار، شناسایی و الویت بندی موانع گسترش آن در ایران میباشد.
تجارت سیار,تجارت الکترونیک,تلفن همراه,اینترنت همراه,پرداختهای اینترنتی
https://ims.atu.ac.ir/article_1140.html
https://ims.atu.ac.ir/article_1140_cf94e9e488d3d65e98f4f1ab806e7c51.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
1
1
2012
11
21
بررسی و مقایسه سطح آمادگی الکترونیکی سازمان مورد مطالعه: دو موسسه مالی و بازرگانی ر
75
90
FA
حمیدرضا
رضایی کلیدبری
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت
علی
داوری
دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
alidavari2010@yahoo.com
عبدالمجید
ایمانی
دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران ـ پردیس قم
با وجود ساختارهای گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و قانونی، اکثر جوامع و سازمانها با چالشهای متفاوتی در توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) مواجه هستند. به همین دلیل ارائه راهکارهایی برای به کارگیری بهینه فاوا لازم و ضروری به نظرمی رسد.در پژوهش حاضر به منظور سنجش میزان آمادگی الکترونیکیدو موسسه مالی و بازرگانی و مقایسه آنها با یکدیگر، از چارچوب نظری موسسه بریج برای مدل مفهومی استفاده شده است. پس از انتخاب مدلبا پژوهش میدانی،پرسشنامه بین 109 نفر از کارکنان هر دو موسسه توزیع و جمعآوری شد. نتایج تجزیه و تجلیل دادهها نشان داد که سطح آمادگی الکترونیکی در هر دو موسسه مالی و بازرگانی مطلوب نیست. همچنین بین میزان آمادگی الکترونیکی دو موسسه تفاوت معناداری وجود ندارد و در مجموع در دو موسسه نتایج مشابهی مشاهده می شود.
آمادگی الکترونیکی,فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا)
https://ims.atu.ac.ir/article_1154.html
https://ims.atu.ac.ir/article_1154_f183b7f39ed75e4228d19e76717fe148.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
1
1
2011
11
22
مدلی برای پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای ایران
91
121
FA
محمود
جعفرپور
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی
mahmoudjafarpoor @yahoo.com
هدف اصلی نوشتار حاضر، ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای ایران است که با توجه به ماهیت آن با روش پژوهشی توصیفی و پیمایشی انجام یافته است. مدل مفهومی پژوهش با بررسی مدلهای موجود و با شناسایی متغیرهای موثر بر یادگیری الکترونیکی، طراحی و با مطالعة نگرش دانشجویانی که در سیستم یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل بودهاند، در قالب چهار فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی مورد آزمون واقع گردید. نتایج این پژوهش نشان داد به ترتیب چهار متغیر زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، کیفیت سیستم آموزشی، ساختار رفتار دانشجو و همچنین ساختار رفتار استاد در سطح اطمینان 99 درصد، تایید و حائز رتبههای اول تا چهارم شدند. ضمن آنکه شاخصهای تکنولوژیهای پیشرفته و فرآیندهای مطلوب سازمانی و اداری، به عنوان پراهمیتترین و شاخصهای صداقت در حل مسایل ایجاد شده و رضایت از امکانات در دسترس، به عنوان کم اهمیتترین شاخصها در فرایند پذیرش یادگیری الکترونیکی شناسایی گردید
یادگیری الکترونیکی,دانشگاه,کیفیت سیستم آموزشی,ساختار رفتار استاد,ساختار رفتار دانشجو
https://ims.atu.ac.ir/article_1159.html
https://ims.atu.ac.ir/article_1159_1ad8bdae91d140fe4ed910102e7c981f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
1
1
2012
11
21
امکان سنجی شکل گیری سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه تحت وبدر سازمانهای ایرانی
123
142
FA
محمد حسین
رونقی
0000-0001-6060-3370
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران
mh_ronaghi@yahoo.com
امروزه شرکتهای رو به توسعه دریافتهاند که فناوری ارتباطات واطلاعات تا چه میزان جهت برقراری ارتباط و هماهنگی بینذینفعان و بخشهای مختلف سازمان موثرند. در این بین، سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه تحت وب از جایگاه ویژهای برخوردارند. مقاله حاضر ضمن معرفی این سیستمها به عنوان رویکردی نسبتاً جدید در سیستمهای اطلاعاتی، به سنجش امکانات ونیازهای سازمانی پیاده سازی آنها وطرح فرضیههای مرتبطمیپردازد.درادامه، پژوهشی پیمایشی با هدفسنجش امکانات ونیازهای سازمانهای کاربر این بستههای نرم افزاریانجام شده است. اطلاعات حاصل از پیمایش در قالب فرضیههای مطروحه، مورد تحلیل آماری قرار گرفتهاند. از جمله نتایج بدست آمده میتوان به کمبود مراکز داده مناسب، مشکلات زیر ساخت مخابراتی و هزینه تهیه نرم افزارها اشاره کرد
سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان (ERP)–تجمیع برنامههای سازمانی (EAI ) –ERP II
https://ims.atu.ac.ir/article_1160.html
https://ims.atu.ac.ir/article_1160_0506866e673141817df3c4e8f05caf51.pdf