TY - JOUR ID - 10234 TI - تأثیر سبک‌شناختی بر درک پذیری مدل‌های فرایند کسب‌وکار JO - مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند JA - IMS LA - fa SN - 2821-0964 AU - جنیدی جعفری, مهدی AU - ستایشی, سعید AD - دانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران (نویسنده مسئول) m.joneidi@atu.ac.ir AD - عضو هیئت علمی، دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک، دانشگاه امیرکبیر، تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 28 SP - 111 EP - 134 KW - درک پذیری مدل KW - شاخص سبکِ شناختی KW - دانش نظری مدل‌سازی فرایند کسب‌وکار DO - 10.22054/ims.2019.10234 N2 - امروزه با رشد سازمان‌ها و پیچیده شدن فرایندهای کسب‌وکار، مدیریت و کنترل آن‌ها از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار است. مدل‌های فرآیند کسب‌وکار معمولاً با به‌کارگیری برخی از نشانه‌های گرافیکی، وظایف، رویدادها، حالت‌ها و منطق جریان کنترل فرایند کسب‌وکار را تشریح می‌نمایند. اگرچه یکی از اهداف اصلی آن‌ها، تسهیل ارتباط میان ذی‌نفعان مختلف است، اما بینش محدودی در مورد عوامل مؤثر بر درک آن‌ها توسط انسان وجود دارد. از میان عوامل مختلفی که بر فهم و درک ‌پذیری مدل‌های فرایند کسب‌وکار اثرگذار هستند، این مقاله به دو عامل پرداخته است: سبکِ شناختی خواننده مدل و دانش نظری وی در خصوص مدل‌سازی فرایند کسب‌وکار. پژوهش به بررسی تفاوت‌های سبکِ شناختی و این‌که سبک‌ها چه ‌ارتباطی با نمرات درک‌ پذیری مدل فرایند دارد، می‌پردازد. مطالعه با روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» و در مدیریت امور طرح و برنامه و فناوری اطلاعات بانک ملت و با انتخاب 183 نمونه و با ابزار پرسشنامه به اجرا در آمده است. نتایج نشان داد که درصد بالایی از پاسخ‌گویان، دارای سبک شناختی سازش‌پذیر هستند (60 نفر معادل 33%) و همچنین در خصوص میزان دانش نظری در خصوص BPM و BPMN2.0، 85 نفر معادل 46% از پاسخگویان در سطح 2 بودند، حال‌آنکه فقط 6% در سطح 4 قرار داشتند. نتایج همچنین تفاوت چشم‌گیری را بین نمونه‌ها با سبک شهودی و تحلیلگر، در رابطه با میزان درک پذیری مدل فرایند کسب‌وکار نشان می‌دهند. هم‌چنین ارتباط بین دانش نظری مدل‌سازی فرایند کسب‌وکار و میزان درک آن‌ها از مدل نیز معنی‌دار بود. UR - https://ims.atu.ac.ir/article_10234.html L1 - https://ims.atu.ac.ir/article_10234_4e2f8dd5d015dec8f45ac991e27f662f.pdf ER -