TY - JOUR ID - 1173 TI - مطالعه مقایسه‌ای قابلیت سازی و جامعه ‏پذیری شبکه‌های اجتماعی عمومی و تخصصی JO - مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند JA - IMS LA - fa SN - 2821-0964 AU - روشنی, سعید AU - رضایی نیک, نفیسه AU - شجاعی, سید محمد حسین AD - دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبائی و محقق پژوهشکده مدیریت و نوآوری AD - کارشناس ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران AD - دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبائی و محقق پژوهشکده مطالعات فناوری Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 5 SP - 97 EP - 132 KW - شبکه‌های اجتماعی KW - قابلیت سازی KW - جامعه پذیری KW - مدل NICI KW - وب2 DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه شبکه­های اجتماعی عمومی و تخصصی داخلی و خارجی و شناسایی نقاط تمرکز و مشترک آن­ها، بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک و همچنین ارائه راهکارهائی به منظور توسعه و بهینه سازی شبکه­های اجتماعی ایرانی بر اساس شاخص­های سنجش توانمندی­های شبکه­های اجتماعی است. پژوهش حاضر از حیث نتیجه "کاربردی"، از حیث استراتژی "پیمایشی" و از حیث هدف "توصیفی" و از نوع ارزشیابی است. جامعه پژوهش شامل 6 شبکه عمومی خارجی و یک شبکه داخلی و 6 شبکه تخصصی خارجی و سه شبکه تخصصی داخلی می­باشد. مدل مورد استفاده برای انجام مقایسات مدلان.آی.سی.آی استفاده شده است این مدل مخفف چهار واژهدسترسی، اعتبار منابع، هوشمندی و تعاملات است که برای تحلیل ساختار شبکه­های اجتماعی و سنجش توانمندی­های آن­ها استفاده می­شود. 33 شاخص اصلی برای این معیارها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق نشان می­دهد شبکه­های فیس بوک، مای اسپیس و کلوب در میان شبکه­های عمومی بیش‌ترین میزان تطابق با معیارها را دارند و سه شبکه گود ریدز، اچ آر و لینکدین در میان شبکه­های تخصصی بالاترین میزان مطابقت را با معیارهای سنجش توانمندی­های شبکه­های اجتماعی دارا هستند. در پایان نیز با توجه به انجام مقایسات و تحلیل نقاط اشتراک و قوت و ضعف هر یک از شبکه­ها راهکارهائی به منظور بهبود وضعیت شبکه­های اجتماعی ارائه شده است.  UR - https://ims.atu.ac.ir/article_1173.html L1 - https://ims.atu.ac.ir/article_1173_42285acda5dbfb9ae4bab8ad271d4de3.pdf ER -