TY - JOUR ID - 6984 TI - تأثیر ویژگی های اطلاعات در زنجیره ارزش بر کسب مزیت رقابتی با میانجیگری متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژی های سازمان JO - مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند JA - IMS LA - fa SN - 2821-0964 AU - ذوالفقارخانی, نسرین AU - فیض, داود AD - کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان. )نویسنده مسئول(: AD - دانشیار، مدیریت استراتژیک، دانشکده اقتصاد و مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 16 SP - 89 EP - 121 KW - استراتژی‌های سازمان KW - برنامه فناوری اطلاعات KW - مزیت رقابتی KW - ویژگی اطلاعات KW - همسویی استراتژیک DO - 10.22054/ims.2016.6984 N2 -   هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگی­های اطلاعات در زنجیره­ی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژی­های سازمان است. بدین منظور پرسش­نامه­ای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر سمنان توزیع گردید. نهایتاً 217 مورد جمع­آوری و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. بعد از ارزیابی نرمال بودن توزیع داده­ها و بررسی عدم وجود هم خطی، با به‌کارگیری نرم­افزار لیزرل، تحلیل عاملی تأییدی سازه­های تحقیق بررسی گردید. نتایج نشان می­دهد که ویژگی­های اطلاعات تأثیر مستقیمی بر متغیر وابسته نداشته، ولی از طریق متغیر میانجی همسویی برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات و برنامه کسب­‌وکار سازمان که تاکنون در پژوهش‌های گذشته به‌عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته نشده است، بر کسب مزیت رقابتی تأثیرگذار است. به‌عبارت‌دیگر تأثیر غیرمستقیم ویژگی­های اطلاعات بر متغیر کسب مزیت رقابتی تأیید شد. UR - https://ims.atu.ac.ir/article_6984.html L1 - https://ims.atu.ac.ir/article_6984_e5ae701fa8dbadf94863c72cbae59b8d.pdf ER -