دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483120200320The Relationship between Information and Communications Technology and Ease of Doing Business Globally: Cluster Analysis Approachرابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با سهولت کسب و کار در سطح جهان: رهیافت تحلیل خوشهای5221099010.22054/IMS.2019.35409.1436FAمحمدتقیتقوی فردعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.(نویسنده مسئول)؛ dr.taghavifard@gmail.comعاطفهمهرپرورحسینیکارشناس ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه مهر البرز، تهران.شیماصالحی مقدمدانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد جنوب، تهران.Journal Article20200505Since information and communications technology has development potentials in all aspects, assessing the impact of IT development on improving the business environment is very important. In this paper, using 2017 global data, 140 countries of the world were divided into 4 clusters with a credit score index of Silhouette 0.705 based on the indicators of e-commerce and e-government development by K-mean method. Based on the results, countries with higher ICT indicators, which often are members of the first cluster, also have higher rankings in business environment indicators. Iran is ranked 124th in doing business and is above of average of the third cluster, but in terms of ICT indicators is in the second cluster. It is suggested that, by studying how to use ICT infrastructures in leading countries, Iran can develop strategies to increase the effectiveness of information technology in improving the business environment.فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورهایی با شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات بالاتر که اغلب اعضای خوشه یک را تشکیل میدادند، در شاخصهای فضای کسبوکار نیز دارای رتبههای بالاتری هستند. ایران با وجود رتبه 124 کسبوکار که از میانگین خوشه سوم نیز بالاتر است، از نظر شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در خوشه دوم قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود که کشور ایران با مطالعه نحوه بهکارگیری زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشرو، استراتژیهایی را بهمنظور افزایش اثربخشی فناوری اطلاعات در بهبود فضای کسبوکار تدوین کند.https://ims.atu.ac.ir/article_10990_bab52c7255d8e4b34d142b556d14d81e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483120200320Identifying and Leveling the Factors Affecting the Maturity of the Organization's IT Using the Interpretive Structural Modeling and Fuzzy MICMAC Approachشناسایی و سطحبندی عوامل موثر بر بلوغ فناوری اطلاعات سازمان با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری و MICMAC فازی23601099110.22054/IMS.2019.39944.1478FA نازیلاصدیقیدانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین.محمدرضاثناییعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین.(نویسنده مسئول)؛mohamadrezasanaei@gmail.comJournal Article20200505Considering the role of information technology maturity in increasing organizational competitiveness, this study aims to propose a model for identifying the factors affecting the IT organization processes based on the ITIL and COBIT frameworks, as well as determining the causal relationships and leveling these factors using a hybrid approach of ISM and Fuzzy MICMAC. This research is classified as a descriptive-survey, and applied research. researcher-made questionaries’ to collect data. The statistical population of this study consists of senior managers and senior experts of FANA Company. A limited number of experts can provide this study’s required information, the sample size was equal to the statistical population (consisting of 15 organizational experts). In order to demonstrate the capability of the proposed model, this model was implemented at Fantaff Company. The findings showed that, based on the factors mentioned in these frameworks and according to the organizational expert’s views, there are14 factors influencing the maturity of IT in this organization in the form of three areas of “strategy and planning of IT services”, “acquisition and implementation of IT services”, and “monitoring and supporting IT services”. In addition, after analyzing the causal relations among these factors, "applying standards in IT", "existence of organizational structure of IT", and "optimal network infrastructure and data center" were determined as the most effective, the most Affected, and the most independent factors in the IT maturity model of Iranian organizations, respectively, which played a significant role in determining the level of maturity of IT organizations.با توجه به نقش بلوغ فناوری اطلاعات در افزایش رقابتپذیری سازمان، هدف از این پژوهش ارائه الگویی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیندهای فناوری اطلاعات سازمان بر مبنای چارچوبهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و اهداف کنترلی برای اطلاعات و فناوری مرتبط و نیز تعیین روابط علی و سطحبندی این عوامل با رویکرد تلفیقی مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل قدرت هدایت-وابستگی فازی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است. در این پژوهش، بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مدلسازی ساختاری تفسیری و میکمک فازی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارشناسان ارشد شرکت فناپ تشکیل دادند. با توجه به آنکه تعداد اعضاء جامعه آماری محدود بوده و اطلاعات مورد نیاز صرفاً در اختیار تعداد اندکی از کارشناسان بود، لذا نمونه با جامعه آماری برابر بوده (متشکل از 15 نفر خبره سازمانی) و نمونهگیری به شیوه هدفدار قضاوتی انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد که با استناد به عوامل مطروحه در این چارچوبها و بهزعم اظهارات خبرگان سازمانی، 14 عامل مؤثر بر بلوغ فناوری اطلاعات در این سازمان در قالب 3 حوزه راهبرد و طرحریزی خدمات فناوری اطلاعات، اکتساب و پیادهسازی خدمات فناوری اطلاعات و نظارت و پشتیبانی خدمات فناوری اطلاعات وجود دارد. بهعلاوه، تحلیل روابط علی میان این عوامل حاکی از تعیین عامل «بهکارگیری استانداردها در فناوری اطلاعات» بهعنوان تأثیرگذارترین، عامل «وجود ساختار سازمانی فناوری اطلاعات» بهعنوان تأثیرپذیرترین و عامل «زیرساخت مطلوب شبکه و مرکز دادهها» بهعنوان مستقلترین عامل در مدل بلوغ فناوری اطلاعات سازمانهای ایرانی بود که نقش بسزایی در تعیین سطح بلوغ فناوری اطلاعات سازمانها داشتند.https://ims.atu.ac.ir/article_10991_115947b4292c92b3129f235bc970432e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483120200320A Mathematical Model for SelectingOptimal SecuritySolutions
inBusiness Processesمدل ریاضی انتخاب راهکارهای امنیتی در فرآیندهای کسب و کار61941099210.22054/IMS.2020.43633.1531FAسید احسانملیحی*عضو هیئتعلمی، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران.(نویسنده مسئول)؛ Malihi@khu.ac.irسمانهصدیقیکارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی- تهران شمال، تهران.Journal Article20200505The business process plays a key role in gaining competitive advantage for the organization. The non-stop operation of daily operations processes is considered as one of the important indicators of the quality of business processes. As business processes face a variety of threats, organizations have to pay enough attention to the security requirements of business processes. However, increasing the level of security in organizations reduces the costs of security breaches, but imposes on the organization direct and indirect costs of deploying security requirements. In this paper, a mathematical model is proposed to determine the optimal decision to select security mechanisms among the options available for each activity in the business process with the aim of maximizing the level of security and minimizing the costs of deploying security mechanisms. The proposed model was solved by considering the purchasing process in one of the online stores using the genetic algorithm. The proposed model was validated by comparing the answer of the mathematical model with the answer of the experts.فرآیندهای کسبوکار نقشی کلیدی در کسب مزیت رقابتی سازمانها دارند. اجرای بدون توقف عملیات روزمره فرآیندها که ناشی از افزایش امنیت فرایندهای کسبوکار است، بهعنوان یکی از شاخصهای مهم کیفیت فرآیندهای کسبوکار در نظر گرفته میشود. هرچند افزایش سطح امنیت در سازمانها، هزینههای ناشی از نقص امنیت را کاهش میدهد اما در مقابل هزینههای مستقیم و غیرمستقیم استقرار ویژگیهای امنیتی را به سازمان تحمیل میکند. در این پژوهش برای حل این مسئله مدیریتی، مدلی ریاضی ارائه شده است تا با هدف بیشینهسازی سطح امنیت و کمینهسازی هزینههای استقرار، تصمیم بهینه برای انتخاب راهکارهای امنیتی از بین گزینههای موجود برای هر فعالیت در فرآیند کسبوکار را مشخص کند. بخشهای مختلف مدل با استفاده از مطالعه ادبیات نظری و مطالعه موردی فرآیند خرید الکترونیکی شناسایی شد. سپس مثالی عددی در چهارچوب مدل ارائه شده با استفاده از الگوریتم ژنتیک حل شد و نتایج حل مدل با نتایج راهکارهای انتخابشده توسط گروهی از متخصصین مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج این مقایسه بیانگر برتری جواب مدل نسبت به جواب خبرگان بود. https://ims.atu.ac.ir/article_10992_d45845988bcb554fd0e57e0e25a953b5.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483120200320Designing aNative Pattern for Internet of Things Implementation in Freeways Companiesطراحی الگوی بومی پیاده سازی اینترنت اشیا در شرکت های آزادراهی951181099310.22054/IMS.2020.43568.1534FAسید محمدمیرمحمدیعضو هیئتعلمی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران غرب، تهران.اکبربهادرکارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، واحد تهران غرب، تهران. (نویسنده مسئول)؛ Akbar.bahador@yahoo.com0000000239706882Journal Article20200505The purpose of this study is to design a vernacular pattern for the implementation of the internet of things in roads and to optimize the traffic with to be smart them. The Internet of things refers to a wide network of objects in which all objects are connected through different smart devices. The purpose of creating a network of intelligent objects is to create an integrated and flexible information system by which services such as identification, control, tracking and receiving online information will be accessed from objects. Internet technology makes it possible for objects around us to exchange information virtually.<strong> </strong>The population of the study includes Professionals and experts in road - building area and information technology of the country in haram - to - harem freeway company and construction and development of freeways company. The samples required for the qualitative interview will be collected through purposeful sampling. Data collection was carried out through interviews with the data theoretic approach of the foundation of 30 experts in road - building industry. in the end, 15 main categories including privatization and government support, competitive in market , Effective and efficient human factor, system security and privacy protection, regulatory interaction versus relation orientation ,customer trust ,structural modifications costs ,infrastructure and freeways management, acquaintance with intelligent transportation knowledge, governance mandate structure, The optimal fleet and smart automotive manufacturer, optimal sales service management, lack of sanction pressure , society cultural development and Transport optimization was extracted And the paradigmatic paradigm was formedاینترنت اشیا به یک شبکه گسترده از اشیا اشاره دارد که در آن تمام اشیا از طریق تجهیزات هوشمند سازی مختلف با یکدیگر در ارتباط هستند. هدف از ایجاد شبکهای از اشیا هوشمند، به وجود آوردن یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه و انعطافپذیر است که بهوسیله آن خدماتی نظیر شناسایی، کنترل، ردیابی و دریافت اطلاعات آنلاین از اشیا در دسترسی قرار خواهد گرفت. فناوری اینترنتی اشیا، این امکان را فراهم میآورد تا اشیا پیرامون ما بهطور مجازی با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند. هدف از این پژوهش، طراحی الگوی بومی برای پیادهسازی اینترنت اشیا در جادهها و بهینه کردن ترافیک با هوشمند شدن آنها است. جامعه آماری پژوهش، متخصصان و کارشناسان حوزه راهسازی و فناوری اطلاعات کشور در شرکت آزادراهی حرم تا حرم و شرکت ساخت و توسعه آزادراهها بوده است. نمونههای موردنیاز برای مصاحبه کیفی از طریق نمونهگیری هدفمند گردآوری شدند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه با رویکرد تئوری داده بنیاد از 30 متخصص صنعت راهسازی صورت گرفت. درنهایت، 15 مقوله اصلی شامل خصوصیسازی و حمایت دولت، رقابت در بازار، عامل انسانی کارا، تأمین امنیت سیستم و حفظ حریم خصوصی، تعامل ضابطهمند در مقابل رابطه گرایی، اعتمادآفرینی مشتریان، هزینههای اصلاحی ساختارمند، مدیریت زیرساختی و آزادراهی، آشنایی با دانش هوشمند سازی، ساختار تکلیفی حاکمیت، ناوگان بهینه و صنعت خودروسازی هوشمند، مدیریت خدمات فروش بهینه، نبود فشار تحریمی، توسعه فرهنگی جامعه و بهینهسازی حملونقل استخراج گردید و الگوی پارادایمی شکل گرفتhttps://ims.atu.ac.ir/article_10993_36237eef558f118eef9c1f634b259f2f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483120200320The Effect of Competitive Strategies on the Function of Marketers in Social Media; With Moderator Role of the Organizational Featuresتأثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی؛ با نقش متغیر تعدیل کننده ویژگیهای سازمانی1191521099410.22054/IMS.2020.43899.1537FAسعیدآیباغی اصفهانیعضو هیئتعلمی، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود.امیرغفوریان شاگردیعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع). مشهد(نویسنده مسئول)؛ ghafourian@imamreza.ac.ir0000-0001-9780-2971تقیوحیدیدانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود.0000-0002-9251-8717بهنازدانشمنددانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد، شاهرود، شاهرود.Journal Article20200505Social media is a modern ICT tool that is used today in many countries, including in our country, and uses many users of this platform to carry out marketing-related activities. This study, considering the importance of social media in marketing, examines the effect of competitive strategies on the performance of active marketers in social media, with the role of moderating variable of organizational features. The statistical population in this research is a number of social media marketers in Mashhad, with a sample size of 384 tons, using Morgan table. The research method is descriptive / cross-sectional and in terms of purpose, the data have been gathered using the standard organizational performance questionnaire Hersey and Goldsmith(2003) and the Organizational features and Organizational Strategies Questionnaire, Oyewobi et al (2016). The results of the analysis of data using Structural Equation Modeling (SEM) method using Smart PLS software showed that, first, the dimensions of organizational features (organizational structure, management style, decision making style) and competitive strategies (strategy of differentiation, Cost leadership strategy, focus strategy) has an impact on the performance of active marketers in social media, and secondly, competitive strategies through the moderating variable of organizational features affect the performance of active marketers in social media.رسانههای اجتماعی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران مورد استفاده قرار گرفته و کاربران زیادی از این بستر برای انجام فعالیتهای مرتبط با بازاریابی بهره میگیرند. با توجه به اهمیت رسانههای اجتماعی در بازاریابی، این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی؛ با نقش متغیر تعدیلکننده ویژگیهای سازمانی پرداخته است. جامعه آماری در این پژوهش، تعدادی از بازاریابان رسانههای اجتماعی در شهر مشهد بوده که حجم نمونه با بهرهگیری از جدول مورگان 384 تن در نظر گرفته شده است. روش پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بوده که با استفاده از پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) و پرسشنامه ویژگیهای سازمانی و استراتژیهای سازمانی اویوبی و همکاران (2016) اطلاعات لازم جمعآوری گردیده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس (Smart PLS) نشان داد که اولاً ابعاد ویژگیهای سازمانی (ساختار سازمانی، سبک مدیریت، سبک تصمیمگیری) و استراتژیهای رقابتی (استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمرکز) بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی تأثیر داشته و ثانیاً استراتژیهای رقابتی از طریق متغیر تعدیل گر ویژگیهای سازمانی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی تأثیر دارد.https://ims.atu.ac.ir/article_10994_ca87bf39284ab1d5784fb48f850a4999.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483120200320Reinforcement of Customers’ Extra-Role Behavior byBrand Personality andOnlineBrand Experience in DigitalBusiness Environmentتقویت رفتار فرا نقش مشتریان در محیط کسب و کار دیجیتال از طریق شخصیت و تجربه برند1531841099510.22054/IMS.2019.44627.1558FAمرتضیملکی مین باش رزگاهعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان.(نویسنده مسئول)؛ mmaleki80@semnan.ac.ir0000-0001-5780-5967داودفیضعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان.هادیمرادیدانشجوی دکتری، بازاریابی بینالملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان.Journal Article20200505The expansion of digital business is along with opportunities and challenges, one of the most important challenges is the negative information about the brands. Marketing managers task is to reinforce the resilience of customers towards this negative information. On the other hand, in the two last decades, most of research in field of brand personality and experience has focused on their definitions and traits and this study by concentrating on personality and experience created on digital environment tries to examine their effects on consumers’ actual behavior through mediating role of brand attitude and brand loyalty. Based on the hypothesis conceptual model of the research was designed and by using questionnaire 311 users of the service delivery applications were collected. After verifying the validity and reliability, the hypotheses were tested using SEM. The results showed that brand personality and online brand experience have direct effect on customers’ brand attitude and brand loyalty, which brand experience effect is more than brand personality. Also, the results confirm brand attitude and brand loyalty effect on customers' resilience to negative information. If a brand in online environment deliver a unique and desirable experience and attractive personality to consumers, it can have positive effect on consumers extra-role behavior in social media, these consumers will support and discuss positively of brand in social media. The results of research can be useful for managers and marketers who search for create and maintain long-term relationship with consumers.گسترش کسبوکارهای دیجیتال همراه با فرصتها و چالشهایی است. یکی از مهمترین این چالشها، اطلاعات منفی در خصوص برندها است. وظیفه مدیران بازاریابی، تقویت انعطافپذیری مشتریان در قبال این اطلاعات منفی است. از سوی دیگر در دو دهه اخیر، بیشتر پژوهشها در حوزه شخصیت و تجربه برند بر تعریف و ویژگی آنها متمرکز بوده که پژوهش حاضر با تمرکز بر شخصیت و تجربه خلقشده در محیط رسانههای اجتماعی ارتباط آن با رفتارهای مشتریان واقعی از طریق متغیرهای میانجی نگرش برند و وفاداری برند را مورد بررسی قرار دهد. بر مبنای فرضیات مطرحشده، مدل مفهومی تحقیق طراحی و با استفاده از پرسشنامه نظرات 311 نفر از کاربران اپلیکیشنهای ارائه خدمات جمعآوری گردید. پس از بررسی روایی و پایایی، فرضیات مطرحشده با استفاده از SEM مورد آزمون قرار گرفت. نتایج، نشان داد که شخصیت و تجربه برند آنلاین بر نگرش و وفاداری برند مشتریان تأثیر مستقیم داشته که تأثیر تجربه بیش از شخصیت است. همچنین نتایج، تأثیر آگاهی و وفاداری به برند بر انعطافپذیری مشتریان به اطلاعات منفی را تائید نمود. اگر برندی در محیط آنلاین بتواند علاوه تجربه منحصربهفرد و مطلوب، شخصیتی جذاب به مشتریان القا نماید میتواند بر رفتار فرا نقش مشتریان در فضای مجازی تأثیر مثبت اعمال نمایند و این مشتریان در رسانههای اجتماعی از این برند حمایت و بهصورت مثبت بحثت خواهند نمود. نتیجه تحقیق برای بازاریان و مدیرانی که به دنبال خلق و حفظ رابطه بلند با مشتریان میتواند مفید باشد.https://ims.atu.ac.ir/article_10995_cf57f13d77cedb2efd9176e3dbb8969e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483120200320TheModel of theInfluential factors on the Intention of Women toPurchaseClothing from Online Storesمدل عوامل موثر بر تمایل بانوان به خرید پوشاک از فروشگاه های آنلاین1852041099610.22054/IMS.2019.45327.1568FAقاسمبخشندهعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز. (نویسنده مسئول)؛ bakhshandeh.iauahvaz@gmail.comسمیراقشقاییکارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز.Journal Article20200505<em> </em>With the growth of e-commerce and numerous online businesses, more attention has been paid to the behavior of women who are an important part of consumers in this field. The purpose of the present study is to explore the influential factors on the intention of women to purchase clothing from online stores. In this regard, data were collected from 400 women in Khuzestan province using a questionnaire through convenience sampling. The conceptual model of the research was tested by structural equation modeling using SmartPLS3 software. The results revealed that the impacts of habitual online usage, subjective norm, and attitude toward online purchase were positive and significant on the intention to purchase online. In addition, the impact of perceived benefits on the intention to purchase online was also positive and significant. Furthermore, the results obtained from the Sobel test also revealed that attitude toward online purchase plays a mediating role between the perceived benefits and online purchase intention.با رشد تجارت الکترونیک و کسبوکارهای آنلاین متعدد، توجه به رفتار بانوان که بخش مهم و چشمگیری از مصرفکنندگان این حوزه به شمار میروند بیشتر اهمیت یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تمایل بانوان به خرید آنلاین پوشاک است. در این راستا دادههایی با استفاده از پرسشنامه از 400 نفر از بانوان استان خوزستان به شیوه در دسترس جمعآوری و مدل مفهومی پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از " نرمافزار اسمارت پی ال اس 3" مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار استفاده آنلاین همیشگی، هنجارهای ذهنی و نگرش به خرید آنلاین بر تمایل به خرید آنلاین بود. مزایای درک شده نیز بر نگرش به خرید آنلاین تأثیر مثبت و معناداری داشت. علاوه بر این، نتایج حاصل از آزمون سوبل نیز نشان داد که نگرش به خرید آنلاین نقش میانجی در تأثیر مزایای درک شده بر تمایل به خرید آنلاین ایفا میکند.https://ims.atu.ac.ir/article_10996_9ea001c8d8b47f24715223e46b0a5c87.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483120200320The Antecedents and Consequences of Online Relationship Quality in Internet Purchasesپیشآمدها و پیامدهای کیفیت رابطه آنلاین در خریدهای اینترنتی2052381099710.22054/IMS.2020.46394.1587FAمحمدرضاکوششیدکتری، مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز.صمدعالیضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز. (نویسنده مسئول)؛ samad.aali@iaut.ac.irعلیرضابافنده زندهعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز.سلیمانایران زادهعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز.Journal Article20200505 Purpose of this paper is to provide a model for predicting Antecedents and consequences of relationship quality in online purchase. In this respect, online buyers in Tabriz were selected as statistical population and 462 individuals participated in research by completing the questionnaire. The convenience sampling was used to select the samples and the research hypotheses were tested using structural equation modeling and AMOS software. The results of the research showed that website quality, online relationship Bonds and reputation of seller have positive effect on online relationship quality. Also, the results of the research showed that online relationship quality has positive effect on electronic word of mouth, online customer share, online customer loyalty and online customer reviews. The findings of this study, together with previous findings, point out that long-term online relationship that are extract of online marketing should be looked at in depth. Because the online relationship quality is a connecting loops between the attitudes and behaviors of customers and internet vendors. In the online retailing industry, marketers need to develop an online relationship to continue their relationship with customers and equip themselves with tools that enhance the quality of the relationship. This research helps business managers identify key points of online relationship quality and use it in online relationship marketing.هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای پیشبینی پیشامدها و پیامدهای کیفیت رابطه در خریدهای آنلاین مشتریان در خصوص خرید کالاهای فیزیکی است. بدین منظور مشتریانی که در شهر تبریز بهصورت آنلاین از فروشگاههای اینترنتی خریداری کردهاند بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 462 مشـتری بـا تکمیـل پرسشـنامه، در تحقیق مشارکت کردند. برای انتخاب نمونهها، از روش نمونهگیری در دسترس اسـتفاده و فرضیههای تحقیق با استفاده از تکنیک مدلسـازی معـادلات سـاختاری و نرمافزار AMOS مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها نشان داد که کیفیت وبسایت، پیوندهای رابطهای آنلاین و اعتبار و شهرت فروشنده بر کیفیت رابطه آنلاین تأثیر مثبتی دارد (پیشامدهای کیفیت رابطه آنلاین). همچنین نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت رابطه آنلاین بر تبلیغات دهانبهدهان آنلاین، سهم مشتری آنلاین، وفاداری مشتری آنلاین و نظرات مشتریان آنلاین تأثیر مثبتی دارد (پیامدهای کیفیت رابطه آنلاین).<strong> </strong>یافتههای این پژوهش به همراه یافتههای قبلی به این نکته اشاره میکنند که به روابط بلندمدت آنلاین که عصاره بازاریابی رابطهمند آنلاین است باید با دیده عمیق نگاه کرد؛ زیرا کیفیت رابطه آنلاین بهعنوان یک حلقه وصلکننده بین نگرش و رفتارهای مشتری و فروشندههای اینترنتی است. در صنعت خردهفروشی آنلاین، بازاریابان برای تداوم رابطه با مشتریان آنلاین در بلندمدت باید به فکر رشد و توسعه رابطه آنلاین باشند و خودشان را به اقداماتی مجهز کنند که به تقویت کیفیت رابطه منجر شود. این مدل به مدیران کسبوکارهای اینترنتی کمک میکند نکات کلیدی کیفیت رابطه آنلاین را شناسایی کنند و هدایتگر خوبی برای بازاریابی رابطهمند در کسبوکار باشند.https://ims.atu.ac.ir/article_10997_6167c2b6452f6b631dffbc1f8af9b481.pdf